SAS og utfasingen av 737-700

Vil de fase ut 700 i ordinær trafikk før? Jeg har ikke oversikt over individer, men konstaterer at jeg av og til sitter i 700, seinest denne uka.

Usikkert, men de vil trolig beholde noen få til siste slutt for å være sikker på at de har kvalifisert crew. Å bare fly med en maskin kan komplisere.
 
Det kan fortsatt drøye litt før alle -700'ene forsvinner. Forsvaret vil ikke gi slipp på medevac-flyet, og det er minst ett år til en A320-erstatter er klar. Så det vil trolig forbli et mindre antall i flåten inntil da.


Å forvandle en A320 til Medevac kan vel ikke være spesielt komplisert? Regner med at det finnes utstyr som kan påmonteres i kabinen til A320 på lik linje med B737?
 
Å forvandle en A320 til Medevac kan vel ikke være spesielt komplisert? Regner med at det finnes utstyr som kan påmonteres i kabinen til A320 på lik linje med B737?


Det må skreddersys og sertifiseres. Det må gjøres modifikasjoner som ikke nødvendigvis gjøres på samme måte som i en 737. Slikt tar tid.
 
Jeg følger flytrafikken mellom Bergen og Oslo nokså jevnlig. I lengre tid har SAS her brukt en kombinasjon av A20N, A319 og A320 og en og annen 737.

Men i dag var plutselig 8 av 10 SAS-avganger fra Bergen til Oslo satt opp med B737 fordelt på maskinene LN-RNW, SE-RJX, LN-TUM og LN-RRB. De to øvrige avgangene gikk med A20N.

Det kan selvsagt være tilfeldigheter, men endringen i forhold til tidligere praksis er ganske tydelig.
 
Og i morgen er det i all hovedsak 737ene som tar seg av OSL-TRD.
Det er kanskje slik at SAS vil dra ut flest mulige cycles av disse maskinene før de er ferdige og at de derfor settes opp på et effektivt men heftig program? De siste 736ene hadde vel et ganske "hardt" program de også på slutten før de forsvant.
 
Og i morgen er det i all hovedsak 737ene som tar seg av OSL-TRD.
Det er kanskje slik at SAS vil dra ut flest mulige cycles av disse maskinene før de er ferdige og at de derfor settes opp på et effektivt men heftig program? De siste 736ene hadde vel et ganske "hardt" program de også på slutten før de forsvant.

Det har kun med disponeringen av cockpit crew , har ingenting med cycles å gjøre.
 
LN-RNW flys vest den 26/9 .. Ostrava-Ottawa etter en tur i malerhangaren der. Så mulig den skal til en kanadisk operatør.
 
LN-TUM skal også til Canada, etter en tur i malerboksen i Ostrava. Planlagt å forlate OSL 19. oktober.
 
Back
Top