SAS og utfasingen av 737-700

SE-RJT som ble fløyet over til OSL fra SVG i dag, er etter sigende også på farten tilbake til utleier.

Jeg så på flightradar at SE-RES var ute og luftet seg fra og til OSL tidligere i dag. Kanskje den skal inn i steden? Med såpass lav trafikk det er for tiden, så er kanskje 737-700 en mer markedstilpasset maskin.

Med utgangspunkt i den seneste tidens utfasinger og kjente nærstående kan man undre seg over hvorvidt 700-serien blir beholdt lenger enn 800-serien. 700-serien har vel noen fortrinn rent bruksmessig internt i Sverige og på enkelte ruter/flyplasser i Norge.

Med utgangspunkt i den seneste tidens utfasinger og kjente nærstående kan man undre seg over hvorvidt 700-serien blir beholdt lenger enn 800-serien. 700-serien har vel noen fortrinn rent bruksmessig internt i Sverige og på enkelte ruter/flyplasser i Norge.

Fast problemet är väl att Stockholmsbasen redan är på Airbus och behövs storleken finns ju redan A319 i flottan?

Det handler jo mye om hvem som eier de forskjellige maskinene og om det er etterspørsel etter 737-700 eller 737-800, akkurat nå går 737-800 unna som hakka møkk. Da både til pax/frakt.

Det er nok lettere å komme seg ut av leasingkomtraktene for -800 enn -700 nå, så vil tippe at -700'ene nå blir sist ut døra. De funker jo greit på kystrutene, så vil nok se dem der til siste slutt.

(...) akkurat nå går 737-800 unna som hakka møkk. Da både til pax/frakt.

Det begynner å bli en del år siden 700-serien var ettertraktet, hvilket vel sikkert også gjenspeiles i hva SAS betaler for de 700-maskinene som leases.

Ellers er vel trip-cost på en -700 noe lavere enn for en 320neo, mens en -800 er dyrere i drift. All den tid man ikke trenger kapasiteten er det jo fornuftig å bytte -800 først.

Vad jag förstår så flög LN-RRN "last service" 21 mars 2020 OSL-ARN som SK488 , ferry 30 juni ARN-OSL som SK9115 och så ferry 21 augusti till MME som SK9212.

LN-RRN i Teeside idag …. Foto Andrew Shaw.

58bc3e4811dbc60d778905cbaeb20d8b.jpg

Er det bare jeg som finner dette ufattelig vemodig? 700'erne har liksom vært det særegne ved SAS, har ørten tusen turer på klappsete med de (i følge statistikken min er 1/3 av alle flightene mine med 737-700 hos SAS (105 stk) på klapp :lol: ), de føltes alltid "ekstra sikre" i vinterstormene inn til Tromsø. Så gammel man begynner å bli når man gladelig senker seg nedi den der "alt var bedre før" sirupen. Her må det jobbes med nostalgibekjemping.

Last edited:
Nei. Men da DC9 og MD80 ble pensjonert, følte jeg nok litt av det samme …. #generasjonskløftforavgeeks

Back