SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Egentlig er det lidt vemodigt at tage afsked med denne gris, som
har tjent SAS i næsten 19 år. For besætningen må det være
lige som at følge sin hund eller kat til dyrlægen for sidste gang!

På den anden side er den vel uøkonomisk med brændstof; teknisk set
fra det forrige århundrede og endelig er den formodentlig slidt og
har mørbankede sæder!

Fick följa med SE-DMB på sin sista tur och för att citera piloterna "det är en upplevelse, men lika trist varje gång" och är jag rätt informerad är det samma piloter nu :)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det har spridits rykten på andra sidor om att LN-RRR flög sin sista flygning igår kväll ZRH-ARN. Är det någon som kan intyga att maskinen faktiskt är på väg ut?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det har spridits rykten på andra sidor om att LN-RRR flög sin sista flygning igår kväll ZRH-ARN. Är det någon som kan intyga att maskinen faktiskt är på väg ut?

Det stemmer nok.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Og nå for ca 10 min siden har SE-DNX (cn 28304) landet for siste gang på Saint Athan (DGX/EGDX) som SK9270 fra OSL.
Den har vært ute av drift siden den landet som SK 810 fra LHR 14.juni.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Så en maskin på OSL som ble tauet av sted i stad uten sas logo malt på kroppen/halen lengre, fikk ikke med meg reg. nummeret men var en -600 som sikkert skal sendes bort.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPW överförd till ARN och parkerad 20/7 ?
LN-RRX har fastnat i SNN sedan 29/6.
Någon av dessa på väg ut i närtid?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Siste jeg så på RPW var at den skulle ut i januar '18. RRX er nok bare på sjekk.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RPW var väl på check i Shannon två veckor i juni (före RRX) så det verkar konstigt om den redan är parkerad för gott.
Kanske behovet av 600 är mindre så här på sommaren?
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RCU har inte synts i trafik på ett antal veckor. Det finns heller inga uppgifter att den skulle befinna sig i Shannon eller annan underhållsbas.
Senaste uppgift var en inrikesflygning i Sverige och om det stämmer står den alltså i Stockholm för tillfället.
Någon som vet om det pågår något arbete med maskinen - eller är den avställd för utrangering?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Var ute en tur og fløy TRD-OSL med LN-RRC (Sindre Viking) her forleden, det virket som om den var klar for å bli parkert, ganske loslitt vil jeg si.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RCU har inte synts i trafik på ett antal veckor. Det finns heller inga uppgifter att den skulle befinna sig i Shannon eller annan underhållsbas.
Senaste uppgift var en inrikesflygning i Sverige och om det stämmer står den alltså i Stockholm för tillfället.
Någon som vet om det pågår något arbete med maskinen - eller är den avställd för utrangering?

Den har gjort sitt och står inne i hangar på ARN under förberedelse inför ferry till DGX.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Var ute en tur og fløy TRD-OSL med LN-RRC (Sindre Viking) her forleden, det virket som om den var klar for å bli parkert, ganske loslitt vil jeg si.

Ifølge det siste jeg så, skal den parkeres i januar.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Da ser det ut som LN-RCU sendes til huggern i dag. Da er det vel 16 aktiver 737-600 igjen

Boeing 737 -683 30190 335 LN-RCU SAS ferried 14sep17 ARN-DGX for part-out & scrap ex SE-DNZ
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Vet du hvem som er neste ut nå?

Jeg vet ikke, men LN-RPZ har nå stått parkert på OSL i snart en uke. I følge Flightradar24 har den ikke fløyet etter at den landet fra Tromsø mandag kveld for en uke siden. Kan det være neste fly som skal ut av flåten? I så fall er det ikke fler 736 med SAS-Norge skjema.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det er sikkert sagt litt om det allerede i denne tråden, men hva er egentlig SAS's plan for f.eks. kystrutene på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS når parken av -600 utfaset (eller svært liten).

Det er nok forsvarlig med endel CRJ og endel -700-avganger, men på mange tidspunkter er -600 nokså perfekt dimensjonert kapasitetsmessig. Så hva nå? (Det er vel lite som tyder på Bombardier-kjøp med det første).
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det er sikkert sagt litt om det allerede i denne tråden, men hva er egentlig SAS's plan for f.eks. kystrutene på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS når parken av -600 utfaset (eller svært liten).

Det er nok forsvarlig med endel CRJ og endel -700-avganger, men på mange tidspunkter er -600 nokså perfekt dimensjonert kapasitetsmessig. Så hva nå? (Det er vel lite som tyder på Bombardier-kjøp med det første).

En del av planen er vel å erstatte med CRJs, gjerne med høyere frekvens.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det er sikkert sagt litt om det allerede i denne tråden, men hva er egentlig SAS's plan for f.eks. kystrutene på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS når parken av -600 utfaset (eller svært liten).

Det er nok forsvarlig med endel CRJ og endel -700-avganger, men på mange tidspunkter er -600 nokså perfekt dimensjonert kapasitetsmessig. Så hva nå? (Det er vel lite som tyder på Bombardier-kjøp med det første).

I tillegg til nevnte -700 og CRJ, så sitter jo Widerøe på en rekke opsjoner på E90-E2, så og hive litt wetlease fra dem inn i miksen kan jo også være en ide. Da har man jo både 90, 112 og 141 seter å velge mellom, samt noen ATR med 70 seter i bakhånd også
Ellers er det jo også endel -700 som ikke er veldig mye yngre enn -600.

Det fremstår for meg at det på sikt trolig blir et for stort kompromiss for SAS etter 2025 å sitte igjen med bare CRJ med 90 seter og A320 (eller 737-8MAX) med +-180ish, da de har såpass mange halvtynne ruter som trenger noe mellom dette. Så enten må det bli noe wetlease eller så er faktisk A319neo og 737-7MAX og SAS noe som gir litt mening for endel ruter
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

I tillegg til nevnte -700 og CRJ, så sitter jo Widerøe på en rekke opsjoner på E90-E2, så og hive litt wetlease fra dem inn i miksen kan jo også være en ide. Da har man jo både 90, 112 og 141 seter å velge mellom, samt noen ATR med 70 seter i bakhånd også
Ellers er det jo også endel -700 som ikke er veldig mye yngre enn -600.

Det fremstår for meg at det på sikt trolig blir et for stort kompromiss for SAS etter 2025 å sitte igjen med bare CRJ med 90 seter og A320 (eller 737-8MAX) med +-180ish, da de har såpass mange halvtynne ruter som trenger noe mellom dette. Så enten må det bli noe wetlease eller så er faktisk A319neo og 737-7MAX og SAS noe som gir litt mening for endel ruter

90 til 174/180 er et stor sprang, men på norske innenlandsruter er det betalingsvilje for ekstrafrekvens og behovet sprer seg litt utover. Eksempelvis mellom dem skal rekke 08:10 til Brussel, og de som ikke ønsker å fly til Oslo før de har levert i barnehagen.

Tre CRJ gir samme antall seter som to A319/737-700/CS300, men selvsagt til høyere kost. Men frekvens gir høyere Yield. Kunne tenkt meg jobben med å regne på dette:)
 
Back
Top