SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Jeg vet ikke, men LN-RPZ har nå stått parkert på OSL i snart en uke. I følge Flightradar24 har den ikke fløyet etter at den landet fra Tromsø mandag kveld for en uke siden. Kan det være neste fly som skal ut av flåten? I så fall er det ikke fler 736 med SAS-Norge skjema.

Kan bekrefte at LN-RPZ er neste fly ut. I dag var jeg på OSL og fra spotter-plassen v 01R sør for SAS-hangaren, kunne vi se den ble dyttet ut i nøytralisert maling.
 

Attachments

  • LN-RPZ@OSL-061017.jpg
    LN-RPZ@OSL-061017.jpg
    146.8 KB · Views: 2,433
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Fra dagens sk371, litt skumle de lommene der, fikk ikke med meg reg, men skal ha vært en 736.

Litt slitent interiør, men har vært ute for værre!
90e3f5567ec7af1f6ec352ead4a5fa9d.jpg
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Jeg hadde en tur ARN-KRN for noen dager siden med LN-RRY, den var relativt pen både utenpå og inni. Uten at jeg kikket spesielt nøye etter, så jeg ingen åpenbare tegn til slitasje og slitenhet noen steder.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Jeg hadde en tur ARN-KRN for noen dager siden med LN-RRY, den var relativt pen både utenpå og inni. Uten at jeg kikket spesielt nøye etter, så jeg ingen åpenbare tegn til slitasje og slitenhet noen steder.



Har også fløyet 737-600 som har vært relativt fine inni, både med nye og gamle seter, i det siste. Men utfordringen med 737-600 er ikke interiøret og grunnen til at de byttes ut er ikke slitasje og interiør. Det handler om lav passasjerkapasitet og høy vekt på flykroppen. Fløy LN-RRS i går - og den, som mange andre 737-800, er mer slitt enn mange 737-600.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ja, jeg er fullstendig klar over at det er økonomien, eller rettere sagt mangel på sådan, som dikterer avviklingen av -600. Det var kun ment som en kommentar til tidligere innlegg.

Er det forresten noen potensielle kunder til disse maskinene eller går de rett til skraphandleren?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Er det forresten noen potensielle kunder til disse maskinene eller går de rett til skraphandleren?

Har sett en del -600 bli bygget om til å bli BBJ versjon, så et lite marked finnes det.
 
Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ja, jeg er fullstendig klar over at det er økonomien, eller rettere sagt mangel på sådan, som dikterer avviklingen av -600. Det var kun ment som en kommentar til tidligere innlegg.



Er det forresten noen potensielle kunder til disse maskinene eller går de rett til skraphandleren?



Nettopp, og det var et fint bidrag!

Hvilke andre kommersielle flyselskaper bruker 737-600 nå? Er maskinen på vei ut også herfra?
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Nettopp, og det var et fint bidrag!

Hvilke andre kommersielle flyselskaper bruker 737-600 nå? Er maskinen på vei ut også herfra?

Basert på planespotters.net finner jeg følgene aktive maskiner av de 69 som ble produsert:

SAS: 16
Tunisair: 6
Janet Airlines: 6
Air Algerie: 5
Westjet: 13
Totalt: 46

For de siste 23 maskiner ser jeg følgene status:
Malev: 6 maskiner alle skrapet
Lauda/Austrian: 2 maskiner begge skrapet
SAS: 6 maskiner listet som skrapet og 8 som lagret, dog kan noen av de lagrede alt være skrapet
Tunisair: 1 lagret

Har sett en del -600 bli bygget om til å bli BBJ versjon, så et lite marked finnes det.

Sikker på det? Eneste jeg finner her er de 6 maskinene som havnet hos Janet, selv om det er BBJ eller ikke er vel en definisjonsak. Ellers virker alt annet være ute av trafikk når de er tatt ut av tjeneste
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Sikker på det? Eneste jeg finner her er de 6 maskinene som havnet hos Janet, selv om det er BBJ er ikke er vel en definisjonsak. Ellers virker alt annet være ute av trafikk når de er tatt ut av tjeneste


Det var basert på det som dukker opp her på øst rampen til KEF fra tid til annen (og det er ikke lite forskjellig) så kjempe sikker er jeg da ikke. En del av maskinen kan jo også være 737-500 som er bygget om når jeg tenker meg om.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det var basert på det som dukker opp her på øst rampen til KEF fra tid til annen (og det er ikke lite forskjellig) så kjempe sikker er jeg da ikke. En del av maskinen kan jo også være 737-500 som er bygget om når jeg tenker meg om.

De 6 stykk som flyr hos Janet na ble i sitt tid leverert til China Southwest Airlines. Opprinnelig eier er GECAS.

Ellers er det en god del -500 som fikk seg ny lakk og nye business cabins.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

De 6 stykk som flyr hos Janet na ble i sitt tid leverert til China Southwest Airlines. Opprinnelig eier er GECAS.

Ja, og så ble de med til Air China da de to selskapene slo seg sammen. .
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Är det någon som vet status på -RRO? Efter ankomst till ARN i lördags bogserades flyget till remote stand och lämnades utan varken ström eller trappa. Där har den stått i 3 dygn nu utan någon som helst aktivitet vad jag sett...
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Är det någon som vet status på -RRO? Efter ankomst till ARN i lördags bogserades flyget till remote stand och lämnades utan varken ström eller trappa. Där har den stått i 3 dygn nu utan någon som helst aktivitet vad jag sett...

LN-RRO är åter i trafik.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ser ut som RPZ forsvinner i morgen

Boeing 737 -683 28293 120 LN-RPZ SAS to be ferried 16oct17 ARN-DGX for part-out & scrap ex OY‑KKB
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ser ut som RPZ forsvinner i morgen

Det er ingenting som tyder på at den flighten gikk på mandag, og slett ikke fra ARN. Flyet står alt og dømme fortsatt på OSL.
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Nå er det lagt ut info på Facebook som sier at siste avgang for LN-RPZ er satt opp for å gå OSL-DGX i morgen, 20.oktober, ca kl 10:15

Om noen står der i morgen, så prioriter heller å fange siste avgang enn en helt ny en som kommer til å gå i 15 år til... Jeg må prioritere jobb i morgen.

Ha en god en der du er
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRC synes parkerad på OSL sedan 3/11.
LN-RRD synes också parkerad på OSL sedan 28/10 medan LN-RRO har varit i SNN sedan 20/10. Kommer någon av dessa tillbaka i trafik?
 
Back
Top