SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Who knows .. den Tristaren (N729DA) har stått der siden 2000. Vært kjøpt og solgt et par ganger, men aldri fløyet.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPB og LN-RRC står begge i Shannon.
Er de begge på vei ut ?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Bare vanlig vedlikehold, såvidt jeg vet.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Hvordan er status nå på utfasingen av 737-600? Når er det forventet at alle er ute av SAS' flåte?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det siste jeg hørte var:
- LN-RPX ut av trafikk midten av mars
- LN-RPT ut av trafikk slutten av april
- LN-RPS ut av trafikk slutten av oktober
- LN-RPY ut av trafikk nidten av november

Med de vanlige forbehold om endringer ....
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det siste jeg hørte var:
- LN-RPX ut av trafikk midten av mars
- LN-RPT ut av trafikk slutten av april
- LN-RPS ut av trafikk slutten av oktober
- LN-RPY ut av trafikk nidten av november

Med de vanlige forbehold om endringer ....

Hva "erstattes" disse av? For meg, uten inngående bransjekunnskap, litt snodig å fase ut 600, med mindre de er veldig gamle? SAS har mange ruter hvor 126 seter er nok, og kapital kostnaden må være dramatisk mye lavere på 600 enn 700/800, samtidig som trip cost ikke er høyere enn 700/800.
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Hva "erstattes" disse av? For meg, uten inngående bransjekunnskap, litt snodig å fase ut 600, med mindre de er veldig gamle? SAS har mange ruter hvor 126 seter er nok, og kapital kostnaden må være dramatisk mye lavere på 600 enn 700/800, samtidig som trip cost ikke er høyere enn 700/800.

Blant annet så kommer Cityjet å flyver CRJ900 for SAS, blant annet på mange ruter der -600 flyver...
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det kommer tre A320NEO'er i høst og 5 i første halvår 2017.


Men hvor mye 737 kapasitet frigjør de? Nå er det vel enda ikke bestemt om de skal til ARN eller CPH, men på sistnevnte er det jo noen A320-hangardronninger som kanskje trenger avløsning?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Blant annet så kommer Cityjet å flyver CRJ900 for SAS, blant annet på mange ruter der -600 flyver...

Det gir faktisk endel mening. Betydelig lavere trip cost.

I tillegg innbiller jeg meg at mange av SAS ruter/rutetider er litt enten/eller, enten kan man fylle en A320/738 (med billigbilletter om nødvendig) ellers så holder det med 90 seter (og liten mulighet til å stimulere etterspørsel).
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Men hvor mye 737 kapasitet frigjør de? Nå er det vel enda ikke bestemt om de skal til ARN eller CPH, men på sistnevnte er det jo noen A320-hangardronninger som kanskje trenger avløsning?

Det vet jeg ingenting om, men jeg innbiller meg at utnyttelsen av 736'ene er relativt lav om dagen.

Når det gjelder sommeren, blir det mye skifting av kapasitet for å frigjøre spesielt 738'ene til sommerferieruter til Syden og charter.
 
Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

737-600 kommer sikkert til å forsvinne i løpet av noen få år, og mye kjappere enn det jeg og kanskje flere her opprinnelig har trodd. SAS vil vel legge inn bestilling på flere A320 parallellt med mer CRJ900/ATR72-innleie. Ideelt sett holder det vel med A350 og A320 i et fremtidig SAS, pluss innleie.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Hva "erstattes" disse av? For meg, uten inngående bransjekunnskap, litt snodig å fase ut 600, med mindre de er veldig gamle? SAS har mange ruter hvor 126 seter er nok, og kapital kostnaden må være dramatisk mye lavere på 600 enn 700/800, samtidig som trip cost ikke er høyere enn 700/800.

Det gir faktisk endel mening. Betydelig lavere trip cost.

I tillegg innbiller jeg meg at mange av SAS ruter/rutetider er litt enten/eller, enten kan man fylle en A320/738 (med billigbilletter om nødvendig) ellers så holder det med 90 seter (og liten mulighet til å stimulere etterspørsel).

Yngste -600 er over 16 år gammel og eldste har passert 18 år, så selv om de selvsagt kan fly i mange år fremover, så er de jo ikke ungfugler gjennom. Itillegg er det jo en litt spesiell og upopulær modell. Mens det bør gjøre dem billige og lease, så får det også en effekt hva at det fort da for eierene er mer lønnsomt og skrape flyene og selge de i deler som kan brukes av andre 737ere

737-600 kommer sikkert til å forsvinne i løpet av noen få år, og mye kjappere enn det jeg og kanskje flere her opprinnelig har trodd. SAS vil vel legge inn bestilling på flere A320 parallellt med mer CRJ900/ATR72-innleie. Ideelt sett holder det vel med A350 og A320 i et fremtidig SAS, pluss innleie.

Når SAS inngikk sale-leaseback avtale på 6 maskiner i 2013, var leieperiodene opp til 5,5år. Da snakker vi sluttet av 2018, i.e. tre år frem fra nå for noen av maskinene

I det korte bilde er jo egentlig -600 ganske enkel og erstatte, selv uten en "lik" ersatter. De rutene hvor 737-800 og A320 kanskje sliter med operasjonelle begrensninger har jo SAS 737-700 og bruke. På andre avganger så bør det ikke være noe problem og enten gå opp i størrelse til en større 737modell eller A320 der hvor det funker, eller ned til CRJ-900 (eller ATR-72 på korte ruter) der hvor -600en uansett ikke har gått full. Som man jo ser på endel tynne ruter i Norge fremover (ABZ, SVG-TRD, etc)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Da ser det ut til at tiden for LN-RPX er ute..

"Midten av mars" som ble skrevet lenger opp var planlagt ble nok forskjøvet så den kunne gjøre en ordentlig innsats i påsketrafikken, den har fløyet flittig hver eneste dag ser det ut til, og etter endt tjeneste på 2.påskedag, 28.mars der det kom inn fra Trondheim seint på ettermiddagen, ble den fergefløyet til ARN som SK9121 ut fra rwy 19L på OSL kl 22:02 (lokal tid) og inn på ARN rwy 19R kl 22:43 (lokal tid) (dette i følge Flightradar24.com). det så nå ut som det ble parkert ved hangarområdet til SAS,. så da vil jeg gjette på at det er over og ut, eller WFU slik det heter, om det ikke skal stå som et back-up fly en liten sund?


Så får vi se, om neste blir LN-RPT "i midten av april".. Det flyr også hver dag for tiden, men nå er jo 2 ny CRJ9 i full drift og det tredje nærmer seg.
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Så får vi se, om neste blir LN-RPT "i midten av april".. Det flyr også hver dag for tiden, men nå er jo 2 ny CRJ9 i full drift og det tredje nærmer seg.


Ja, men samtidig har jo SAS i det siste stort sett daglig hatt minst en 737 (i alt fra -600 til -800) i CPH for og dekke opp for ymse A320/A321 med "kroniske plager" og det er jo 3 Nostrum CRJer og 1 Adria CRJ som jo har måtte steppe inn i kortere eller lengre perioder for både Cimber og Cityjet som mangler litt fly
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPX är avstripad från SAS-titlar nu. Stod i hangar på ARN idag.
 
Back
Top