SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Jeg flyr mest OSL-EVE-OSL og der hender det innimellom at vi har SAS' 737CL, både -400 og -500. I kveld skal jeg oppover med SK4098, og det er med -500 LN-BUE. Men ja, så sent som for en drøy uke siden var det en -700 som var satt opp for den turen.

Har hatt -400 på OSL-TRD-OSL så sent som i fjor høst, men tror ikke nødvendigvis man kan si det er en rute der man kan være sikker på å treffe en CL. Den gang trodde jeg det skulle bli min siste tur med CL'ene til SAS, de er jo relativt få i antall og er sjeldent satt opp fast på OSL-EVE-OSL, men de dukker altså opp når man minst venter det. :)


Har selv ikke flydd B737CL fra SAS på mange år nå, tror siste tur var i 2008 eller 2009 med de, ellers er det bare NG som går.

Skal fly den 05MAY11 TOS-TRD via BOO, og det er satt opp med B735. Så det blir nok min siste tur med B737CL fra SAS tenker jeg..

Synd men det er nok det som er realiteten nå, 737CL SK/BU er på vei ut sakte men sikkert.

LN-BRE har ikke flydd siden 9 mars som SK9125, hvor den sku hen veit jeg ikke..:/
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

Men classicerne forsvinner nok på den ruta også etter hvert. På nyåret er de fleste avgangene satt opp med -700 eller -800. Store fly til å erstatte -500 spør du meg, men satser på at de har sine grunner :/
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

Eller Oslo, OSL - Molde, MOL.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

/

Svært mange avganger, som ikke skal til Oslo, fra Stavanger, Ålesund, Trondheim, Bodø og Tromsø går med Boeing 737-500.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Gutta-boys, slapp av. Sa lenge som SAS har ikke signert bindende avtaler for brukte 73G's sa lenge vil de restende -500 ikke ga noen sted. SAS har for tida ikke dette hva man vil kalle flyene til overs...
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

SAS linje BGO-ARN-BGO verkar nästan uteslutande flygas med 737-500 nu.
Tidigare var det jämt 737-600 på den linjen.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Gutta-boys, slapp av. Sa lenge som SAS har ikke signert bindende avtaler for brukte 73G's sa lenge vil de restende -500 ikke ga noen sted. SAS har for tida ikke dette hva man vil kalle flyene til overs...

Avtalene er signert.
Så løp å kjøp. Første forsvinner allerede i desember.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Fløy -BRI i dag SK359 TRD-OSL, så den produserer i alle fall i beste velgående.
Fantastisk apparat som vil bli dypt savnet
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Anbefaler alle 737CL-nostalgikere å ta en tur mellom TRD og SVG. Der går det -500-maskiner nesten uten unntak, med noen ytterst sjeldne gjesteopptredener av -600.

Det var vel å overdrive. -600 er der daglig. Dessuten flyr jeg med dem et par ganger i uka ut fra SVG.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Det var vel å overdrive. -600 er der daglig. Dessuten flyr jeg med dem et par ganger i uka ut fra SVG.

Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

De brukes også mye på TRD-BOO-TOS.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Hvis BRE har vært på C-sjekk siden 9.mars må jeg virkelig si at liggetiden er ekstrem.. Vel er damen middelaldrende men 6 uker er virkelig i overkant..

En kjenning av meg var representant (liaison) for SAS ved en C-sjekk der nede. Han var, for å si det pent, ikke imponert. Det har jo vært klaget en del på mye snag på SK's classics, kanskje en del av årsaken til det ligger her?:(

Ellers er det vel leaseavtalenes utløpsdato som avgjør når de blir faset ut, selv om sikkert eierne ser på en liten extension med velvilje. Det er sikkert ikke enkelt å plassere en 15+ år gammel -500 med over 50000 cycles i dagens marked...
 
Last edited:
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Hvilken C-sjekk er det snakk om? f.eks C10 er vel forholdsvis heftig?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Vel, flyene som flyr kystruta SVG-BGO-(AES)-TRD flys vel stort sett med -500. Direkteflighene SVG-TRD har jeg sett en god del -600 på så det er vel der det ligger.

Det går nå -600 der og. Fløy sist onsdag SK4154 SVG-BGO-TRD med -RCW.
 
Fløy -BRI i dag SK359 TRD-OSL, så den produserer i alle fall i beste velgående.
Fantastisk apparat som vil bli dypt savnet

Fløy samme maskin nylig og er ikke helt sikker på om jeg deler entusiasmen. Flyet er sliten innvendig, og setene nedsittet, selv om benplassen er OK.

Sitter nå på KRS og venter på å boarde LN-BRV, og ser vel egentlig frem til CLene forsvinner

....men så lenge man slipper helvetesmaskinene LN-RRE/F/G skal jeg ikke klage for mye.
 
Back
Top