SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Möjligt att Berlin är mer turism än business men det är en stor stad (Berlin-Brandenburg har 6 miljoner) med en del tech, huvudstad och annat internationellt så det är nog lite business också…

Angående HAM så har jag kanske fel i point to point och feed men det är trots allt ett område med 5 miljoner. CPH har mer trafik på KEF… jag har svårt att tro att SAS inte hållit sig tillbaka på de två städerna pga av alliansen.

Jag vet att i båda städerna har man uttryckt ett missnöje mot Lufthansa att de inte bedriver någon LH från de städerna. Möjligt att SAS/CPH inte helt kan konkurrera med LH och FRA/MUC men det borde finnas en nisch och ju bättre SAS/CPH produkten blir desto mer trafik kanske man kan ta. Läste någonstans att AFKLM såg SAS/CPH som deras tredje hub för den norra ”flanken”
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Mitt inntrykk som reisende gjennom CPH er at SK har en del tyskere ombord, men det finens kanskje tall på dette?

DUS og HAM er jo begge destinasjoner hvor SK tilbyr god frekvens fra CPH. STR og HAJ derimot har vel fått en grei reduksjon etter Covid?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Berlin har 2 avganger fom sommer/høst, men mangler den kritisk 0800 avgangen fra CPH som sender folk hjem etter long haul og henter folk til long haul bølgen fra 1240 og utover.

Får den på plass har de et godt utgangspunkt.
 

Attachments

  • IMG_6126.jpeg
    IMG_6126.jpeg
    206 KB · Views: 1,337
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Mitt inntrykk som reisende gjennom CPH er at SK har en del tyskere ombord, men det finens kanskje tall på dette?

DUS og HAM er jo begge destinasjoner hvor SK tilbyr god frekvens fra CPH. STR og HAJ derimot har vel fått en grei reduksjon etter Covid?

Det vore verkligen intressant att se de talen. Jag har inte lyckats med att googla det.

DUS och STR kanske inte riktigt har den geografiska fördelen så min tanke var mer att satsa hårt på kampanjer, promotion, bra feed… på HAM och BER. SAS connectar N Tyskland med N Amerika (och kanske E Asien när/om rysk luftrum öppnas). Som svar på Lufthansa, så med två feed-ruter så får man en marknad nästan lika stor som DK och NO ihop.

Sido-kommentar:. Skulle tro att KLM har bättre feed till AMS i både SE och NO än vad SAS har till CPH. Nu när Lufthansa börjar också att bli mer aggressiv på de marknaderna vore det passande att SAS tog upp kampen där också.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg flyver en del mellem CPH og DUS og mit indtryk er at der altid er mange Connecting passengers på turen fra DUS til CPH. På kl 1555 afgangen fra DUS er der nærmest altid passagerer som skal videre til JFK og eller passagerer som skal til Shanghai. Indenfor Europa er der tit passagerer som skal til Trondheim, Vilnius. Stockholm, Göteborg samt Manchester.

Generelt tror jeg dog at tyskerne foretrækker at flyve med LH eller Eurowings.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Intressant info. Tack.

Tyskarna kommer nog generellt alltid att föredra LH eller eurowings, men det finns alltid undantag :) + det är nog en del amerikanare som skall till N Tyskland som inte har den lojaliteten. De kanske t.o.m. föredrar SAS pga av bonuspoäng (om SAS får upp ett samarbete med Delta), bättre flygtider, lättare transfer på CPH än FRA…vad vet jag.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Akkurat som det finnes skandinaver som ikke liker eller vil SAS så er det helt sikkert en del tyskere som heller ikke har Lufthansa som sin favoritt. SAS har alltid hatt mange tyskere ombord ut av København også før Star-Alliance.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Akkurat som det finnes skandinaver som ikke liker eller vil SAS så er det helt sikkert en del tyskere som heller ikke har Lufthansa som sin favoritt. SAS har alltid hatt mange tyskere ombord ut av København også før Star-Alliance.

Det aller fleste, og spesielt det store flertallet som ikke har veldig bastante meninger på ymse "frequent traveller" nettsider, er vel først og fremst lojale, liker eller prioriterer, en kombinasjon av egen lommebok og kalender/tidsplan? :stir
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Anko i dagens DN

Vi har allerede planer for en ny destinasjon på langruter neste vintersesong. Og så kommer det flere nyheter neste sommer
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Intressant. En ny till nästa vinter och jag läser fler till nästa sommar… klarar nuvarande kapacitet det? Lite mer än bara att dra ner frekvensen på existerande linjer, måste kanske köpa/leasa mer?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Intressant. En ny till nästa vinter och jag läser fler till nästa sommar… klarar nuvarande kapacitet det? Lite mer än bara att dra ner frekvensen på existerande linjer, måste kanske köpa/leasa mer?

Eller... Hvis Delta tar NYC-OSL/ARN så frigjøres vel to maskiner?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Intressant. En ny till nästa vinter och jag läser fler till nästa sommar… klarar nuvarande kapacitet det? Lite mer än bara att dra ner frekvensen på existerande linjer, måste kanske köpa/leasa mer?

Det er jo nødvendigvis ikke bare langruter det er snakk om neste sommer. Og uansett på 1,5 år kan man potensielt klare finne mer kapasitet.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja men är det inte lönsamma linjer och vill man helt släppa dem? Kunde också vara CPH-EWR…

Jeg tvivler på, at DL kommer til at operere longhail fra EWR. Men fra JFK er det sandsynligt at de kan overtage en eller flere ruter fra New York til Skandinavien.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Anko i dagens DN

"Vi har allerede planer for en ny destinasjon på langruter neste vintersesong."

Det er under et år til. De må nok legge billetter ut for salg senest juni.
Blir dette Asia eller USA?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men når flytter SAS all trafikk fra Newark tilbake til JFK?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er under et år til. De må nok legge billetter ut for salg senest juni.
Blir dette Asia eller USA?

Hvis man ser på potensielle nye alliansepartnere, så tenker jeg enten Soul, Vietnam, eller Buenos Aires. Men tviler på de to siste egentlig.

Soul er jo ikke akkurat en vinterdestinasjon, så mye kanskje man regner på mye frakt i buken?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Korean flyr jo allerede charter til OSL på sommeren, så det er vel kanskje et håp om at de vil ta seg av en eventuell Soul rute? Østover må vel ting fort settes i sammenheng med China eastern? Men hva med destinasjoner som BKK og SIN nå som man forlater Star?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Anko i dagens DN

Jeg tenker SIN står høyt på vurderingslisten. De siste årene jeg har fløyet en god del mellom AMS og SIN , KUL har det vært smekkfulle fly med KL.
Til tider vanskelig å få billetter med 2-3 uker frem i tid begge veier.
Jeg blir ikke overrasket om vi får en rute fra CPH til SIN
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SIN kan jo fortsatt betjenes gjennom i det som i praksis kan bli en videreføring av eksisterende JV med Singapore Airlines. De virker som er ganske tilbøyelige til å samarbeide med selskap på tvers av allianser.
 
Back
Top