SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men dersom Delta er så giret på å få igang JV samarbeidet som man kan få inntrykk av, så kan de vel være tjent med å overføre et par slots slik at man får igang feeden fra OSL og ARN? Det er vel ingen som er tjent med at SAS flyr inn til EWR? Eventuelt så oppretter Delta selv JFK-OSL/ARN, men det blir vel i meste laget om SK fortsatt skal fly til EWR?

Delta flyver allerede JFK-ARN i sommerperioden, og mon ikke den gøres helårs så snart det er muligt.
Iøvrigt så kan man være helt sikker på at SAS arbejder 24/7 på at flytte ARN og OSL til JFK, men det kræver som nævnt i utallige posts jo ledige slots.
Jeg er ret sikker på at vi inden for en kortere tid vil se at man finder en løsning på ARN-JFK og OSL-JFK (om det så er på SK eller DL metal).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Egentlig litt merkelig at SAS ikke tilbyr billetter med Delta på ARN-JFK i sommer nå som billett samarbeidet er i gang? Men det har vel mer for seg å selge biletter som iallfall inneholder et leg på eget metall?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men dersom Delta er så giret på å få igang JV samarbeidet som man kan få inntrykk av, så kan de vel være tjent med å overføre et par slots slik at man får igang feeden fra OSL og ARN? Det er vel ingen som er tjent med at SAS flyr inn til EWR? Eventuelt så oppretter Delta selv JFK-OSL/ARN, men det blir vel i meste laget om SK fortsatt skal fly til EWR?

Fick inte SAS nyligen några slots/gates som de använde på CPH? Antar att lediga slots/gates hänger inte på träden och Delta borde först och främst vara intresserat i sin egen drift. De är ju inte ens delägare i SAS. Kan de flyga ensam på OSL/ARN - JFK och sedan ut i USA så har de ju en unik produkt ett tag. Sist men inte mist så är det ju resultatet som räknas, allians eller inte allians. SAS får nog kämpa lite för att flytta över till JFK och min gissning är att det står högt på agendan just nu.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Fick inte SAS nyligen några slots/gates som de använde på CPH? Antar att lediga slots/gates hänger inte på träden och Delta borde först och främst vara intresserat i sin egen drift. De är ju inte ens delägare i SAS. SAS får nog kämpa lite för att flytta över till JFK och min gissning är att det står högt på agendan just nu.

De fikk i hvertfall tilgang til gates på T1, slik at de kan fly 2 daglige i sommer, og flytte over fra T7.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Utvilsomt. Men akkurat nå passer vel Star vel så bra som SK for en del mennesker?

Det er klart at for kunder som reiser mye innelands eller intra skandinavisk så vil jo SAS fortsatt være relevant og man vil strebe etter å oppnå maks i sitt kundeforhold til SAS. Men bor man i nærheten av ARN eller OSL(eller GOT osv) og hovedsaklig flyr til europa eller lenger så kan man vel fint leve med Star selskapene som sin hovedleverandør?

Det store spørgsmålet i forhold til om folk vil fortsætte med Star Alliance er vel, om de fortsat kan optjene status. Med SAS har det været relativt let at optjene Star Gold, men med Lufthansa er det noget sværere at blive Senator. Aegean og Turkish er vel lidt lettere, men der er krav om x antal flyvninger årligt med Aegean/Turkish metal.

Det bliver interessant at følge udviklingen de næste par år, når SAS har skiftet alliance til Skyteam. Personligt tror jeg, at de fleste flytter med SAS pga Eurobonus. Men det kommer vel an på, hvilke destinationer man primært flyver til. For one-stop indenfor Europa er ikke ideelt, hvis konkurrenten har direkte fly.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

For one-stop indenfor Europa er ikke ideelt, hvis konkurrenten har direkte fly.

Dette er jo en interessant problemstilling også for SAS. De må jo holde seg relevante til Star hubene også i fremtiden. Samtidig så kan jo det bli spennende å se om feks ITA etter et eventuelt LH oppkjøp kommer på banen med ruter fra FCO til skandinavia. LH får vel ikke skandinaviere til å mellomlande på vei til Roma når konkurentene flyr direkte.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Egentlig litt merkelig at SAS ikke tilbyr billetter med Delta på ARN-JFK i sommer nå som billett samarbeidet er i gang? Men det har vel mer for seg å selge biletter som iallfall inneholder et leg på eget metall?

Slik jeg har forstått kan medlemmer i Joint Venture ikke selge sine flighter utenfor. Det er litt av grunnen til at SK ikke lenger fikk selge LH/UA IC flighter.

Tidligere kunne man eksempelvis booke
OSL-EWR-SFO-FRA-OSL med en miks av SK og LH, men det forsvant med JV.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Slik jeg har forstått kan medlemmer i Joint Venture ikke selge sine flighter utenfor. Det er litt av grunnen til at SK ikke lenger fikk selge LH/UA IC flighter.

Tidligere kunne man eksempelvis booke
OSL-EWR-SFO-FRA-OSL med en miks av SK og LH, men det forsvant med JV.

Hadde SAS noengang JV med UA/LH/AC ?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Slik jeg har forstått kan medlemmer i Joint Venture ikke selge sine flighter utenfor. Det er litt av grunnen til at SK ikke lenger fikk selge LH/UA IC flighter.

Tidligere kunne man eksempelvis booke
OSL-EWR-SFO-FRA-OSL med en miks av SK og LH, men det forsvant med JV.

Ja, man må skille litt mellom hva som selges her, eller kan tilbys. Det SAS nå her selger er connections videre med Delta, på SAS' egne transatlantiske ruter.

SAS kan ikke selge billetter med Delta på transatlantisk, selv om det er en SAS feeder flight på den europeiske enden. Det er faktisk slik interline (og codeshare) faktisk stort sett fungerer.

Men i ditt eksempel så er det faktisk en transatlantisk SAS flight, OSL-EWR, da blir det litt andre regler igjen. Kontra hvis det hadde vært Lufthansa begge veier.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tidligere kunne man eksempelvis booke
OSL-EWR-SFO-FRA-OSL med en miks av SK og LH, men det forsvant med JV.

Eksemplet over er jo svært dårlig butikk for SAS, United tok såpass mye av EWR-SFO at SAS satt igjen med svært lite, noe av grunnen til en sjeldnere og sjeldnere så UA i kombinasjon med SAS.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS reduserer antall avganger til ORD fra CPH. Det er tirsdags-avgangen til Chicago som nå forsvinner. Dette skjer den 17. juni 2024 som forøvrig er samme dato som oppstart av ruten til Atlanta.

I kommende vinterprogram blir ruten ytterligere redusert til 4 ukentlige avganger til Chicago fra København. Det blir da kun tirsdag, onsdag, fredag og søndag.

SAS har alt varslet at ruten Stockholm og Chicago forsvinner helt.

https://insideflyer.dk/sas-reducerer-antallet-af-afgange-til-chicago-fra-koebenhavn/
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Kan se ut til at MUC blir større enn FRA i så tilfelle. FRA ligger inne med 5 daglige i juni + 3 x SK. SK med 1 daglig til MUC i juni.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Så hoppas jag att SAS kontrar med att börjar se Hamburg och Berlin som en del av deras marknad och sakta men säkert, medan de bygger ut LH aktiviteten i CPH, ökar sin feed från de två städerna. Tysklands nummer 1 och 2 sett till innevånare, båda storstadsområdena har nästan 10 miljoner, de är internationella städer men har ingen LH och ligger geografiskt passande. Klart att SAS kommer aldrig dominera men det borde finnas en marknad.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SK er vel inne med 5 avganger de fleste hverdager på CPH-HAM? BER derimot ser ut til å være dårlig betjent generelt fra CPH.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Så hoppas jag att SAS kontrar med att börjar se Hamburg och Berlin som en del av deras marknad och sakta men säkert, medan de bygger ut LH aktiviteten i CPH, ökar sin feed från de två städerna. Tysklands nummer 1 och 2 sett till innevånare, båda storstadsområdena har nästan 10 miljoner, de är internationella städer men har ingen LH och ligger geografiskt passande. Klart att SAS kommer aldrig dominera men det borde finnas en marknad.

Berlin er kjent for å være lite business og mye turisme, dvs. vanskelig å tjene gode penger.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det är riktigt men jag undrar hur aktiv eller aggressiv man varit på HAM och hur mycket point to point trafik det är. Hamburg storstadsområde (metropolitan area) har 5 miljoner men trots det så är det ganska så små maskiner man flyger med. Antar att man har hållit sig tillbaka eftersom det anses vara LHs marknad. Det borde det inte vara mer.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det är riktigt men jag undrar hur aktiv eller aggressiv man varit på HAM och hur mycket point to point trafik det är. Hamburg storstadsområde (metropolitan area) har 5 miljoner men trots det så är det ganska så små maskiner man flyger med. Antar att man har hållit sig tillbaka eftersom det anses vara LHs marknad. Det borde det inte vara mer.

HAM handler vel mye om feed og business, og det derfor går 5x daglig stort sett med mindre maskiner (CR9 og ATR), og summert blir det jo endel seter i løpet av dagen.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er vel en veldig transfer betinget rute? Punkt til punkt konkurrerer vel med både tog og vei? Det er vel også en rute som tradisjonelt har vært operert med små maskiner? DC9-21, F50, Q400 osv?
 
Back
Top