SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

HKG er ikke lenger hva det var, så ser ikke det som veldig sannsynlig.

SIN er heller ikke hva det var før, når offshore og shippingindustrien hadde enorm aktivitet i regionen. Det går helt fint å fly dit via BKK, tror faktisk jeg gjorde det hver gang jeg var der, og BKK i seg selv er en bra rute pga turismen. Feed til SGN er heller ikke så verst og Vietnam er et land som allerede har bred aktivitet, dvs. både turisme og industri.

ICN hadde vært skikkelig kult for det er mye aktivitet i Korea. PUS hadde vært ekstremt fremoverlent, men det spørs om det er nok behov i markedet til å opprettholde kapasitet og frekvens. Tidligere var det vanlig å fly via PEK eller PVG for å komme seg dit hvis man ønsket mest mulig SAS.

Med tanke på hvor mange ruter det har blitt til USA er det rart at SEA, SIN, BKK og ICN hele tiden ser ut til å bli nedprioritert. Eller, rar og rart. Vil tro at SAS har god kontroll på det adresserbare markedet og prioriterer deretter. Det er jo også et puslespill å få tilgjengelig slotter i begge ender til å gå opp. Sovjet 2.0 kødder det også til.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

TRD-ARN flyes heller ikke i sommer, mens BGO-ARN øker til 3 daglige de fleste dager.

Mitt inntrykk at ARN rutene fra BGO, TRD og sikkert SVG er at de virker å være satt opp som et restprodukt av resten av planleggingen. Hvis de trenger å flytte en maskin mellom landene, eller at de legger opp en trekant routing for å få bedre utnyttelse.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jo i større grad enn med E195, men BGO-ARN går med E195 på en del avganger og mener jeg har sett det på TRD-ARN også? TRD-ARN går jo også med en del A319 og A320 enkelte ganger.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SVG-ARN har blitt fjernet vekk fra rutetabellen direkte for S24. Merkelig at de fjerner direkte ruten mellom disse to byene noen ganger

Är det inga pengar att hämta sätter man kapaciteten på andra platser, inte direkt märkligt.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

E195 flyr vel ikke andre ruter enn de nevnte ut fra ARN?
ARN-SVG har stort sett gått med CRJ så vidt jeg har fulgt med på, med slingingen ARN-SVG-ARN de fleste dager unntatt søndag da den gikk motsatt vei før den tok t/ SVG-ABZ (ettermidags avgangen).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut som de plukker litt sporadiske AMS slots, så ARN-AMS blir 4x daglig fredager og CPH-AMS 6x daglig søndager, i følge en på a.net.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

I følge Check-In så hintes det at en direkterute til Minneapolis skal "angiveligt være på vej."

Det høres i og for seg fornuftig ut ettersom dette er en av flere viktige hub for Delta og er forøvrig tungt befolket av stolte norsk-amerikanere. Men ettersom SAS har knapphet på wide-body maskiner, er dette neppe aktuelt før de 2 siste A350-flyene leveres i 2025.

https://check-in.dk/kommende-amerikansk-sas-partner-viser-vejen/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

I følge Check-In så hintes det at en direkterute til Minneapolis skal "angiveligt være på vej."

Det høres i og for seg fornuftig ut ettersom dette er en av flere viktige hub for Delta og er forøvrig tungt befolket av stolte norsk-amerikanere. Men ettersom SAS har knapphet på wide-body maskiner, er dette neppe aktuelt før de 2 siste A350-flyene leveres i 2025.

https://check-in.dk/kommende-amerikansk-sas-partner-viser-vejen/

Det kunne jo være, at ruten kunne beflyves af Delta.
SAS glider vel ind i AF/KL/VS/DL-jointventuren, så om det er SK eller DL, der beflyver ruten, er sekundært?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det kunne jo være, at ruten kunne beflyves af Delta.

Det kan absolutt tenkes Delta selv starter opp en slik direkterute. SAS har pr i dag ingen maskiner til å utvide med nye ruter på long haul.

MEN...ettersom Check-in nevner Minneapolis i forbindelse med at SAS starter opp Atlanta rute 17. juni, så er det vel å anta redaksjonen sitter med innside informasjon om hva SAS vurderer å starte opp med.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Var det ikke snakk om en reduksjon på ORD i kommende vinterprogram? 4 ukentlige?

Dersom ORD da kombineres med en annen destinasjon kommende vinter så kan man vel klare et program som kan se omtrent slik ut? Det er vel flere destinasjoner som ikke går daglig? Men mulig jeg glemmer noe i farten her?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350
CPH-BKK - A350

CPH-JFK - A330
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-MSP - A330
CPH-BOS - A321LR
CPH-IAD - A321LR
CPH-LAX - A330/A350
CPH-MIA - A350

OSL-EWR - A321LR

ARN-EWR - A330
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det kan absolutt tenkes Delta selv starter opp en slik direkterute. SAS har pr i dag ingen maskiner til å utvide med nye ruter på long haul.

MEN...ettersom Check-in nevner Minneapolis i forbindelse med at SAS starter opp Atlanta rute 17. juni, så er det vel å anta redaksjonen sitter med innside informasjon om hva SAS vurderer å starte opp med.
SAS nævnte selv MSP som erstatning for IAD på et Eurobonus møde i november
https://finalcall.travel/no/nyheter-fra-sas-sitt-mote-med-eurobonus-diamond-medlemmer-i-oslo/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Sliter med å se fordelene på MSP bortsett fra som en ren direkterute. ORD har i alle fall en grei funksjon som hub til midtvesten og er bedre på gulfen enn EWR/JFK da den gir litt kortere flight videre og lengre flight hjem å sove på (hvis man flyr biz vel å merke). Chicago er også vesentlig større enn Minneapolis, selv om de ikke har kjøpesenter med fornøyelsespark inni.

Savner litt mer fremoverlente ruter mot IAH og SEA, og om OSL får ATL eller om vi får se en økning på CPH fra middelstore norske flyplasser.

Kan fort bli mye AMS fremover på undertegnede hvis KLM opprettholder 2 daglige flighter fra AES til AMS. Ingenting er bedre enn å komme til endelig bestemmelsessted i nord amerika på to flighter, og slippe torturen det er å fly domestic i USA. Unntaket må være om Delta er smidigere på gjennomgående biz enn det SAS har oppnådd med United/first.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS glider vel ind i AF/KL/VS/DL-jointventuren, så om det er SK eller DL, der beflyver ruten, er sekundært?

Ja, men det er nok noe som tar litt tid. Da det trengs endel godkjenninger og skal gjennom noen lag byråkrati først. Så selv mest optimistisk tror jeg tidligst sommeren 2025


Sliter med å se fordelene på MSP bortsett fra som en ren direkterute. ORD har i alle fall en grei funksjon som hub til midtvesten og er bedre på gulfen enn EWR/JFK da den gir litt kortere flight videre og lengre flight hjem å sove på (hvis man flyr biz vel å merke). Chicago er også vesentlig større enn Minneapolis, selv om de ikke har kjøpesenter med fornøyelsespark inni.

Savner litt mer fremoverlente ruter mot IAH og SEA, og om OSL får ATL eller om vi får se en økning på CPH fra middelstore norske flyplasser.

For SAS (eller hvem nå som flyr) blir MSP vel så naturlig, da det er en av Deltas sine hubber, mens ORD er jo dominert av UA og AA, som jo SAS ikke vil samarbeide med. Så det vil for SAS sin del øke attraktiviteten til MSP, selv om ORD i seg selv er et større marked.

IAH er ennå mindre sannsynlig med SAS, når de forlater Star Alliance
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Spännande även om jag inte helt förstår varför SAS skulle göra det. Är det inte primärt som feed till Deltas hub och inte så mycket point to point. Dvs borde vara mer i Deltas intresse med en linje och med begränsad kapacitet för SAS…Om SAS hade kapaciteten borde det inte ge mer mening med SEA så? Mer point to point + Delta hub.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det skal ikke glemmes, at der er meget cargo på ORD-ruten. Under corona var ruten i drift alene pga cargo.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

ORD tror jeg vil bestå fra CPH selv nå med SAS i SkyTeam pga Chicago er USAs 2. største by og har en betydelig Business og VFR trafikk. Det er tvilsomt at Delta vil starte opp en rute til Skandinavia fra ORD selv under en JV og at dem har 2 huber i nærheten. Da er det nok mer naturlig at dem tar en av rutene fra deres huber (ATL, BOS, JFK, MSP) til Skandinavia og lar SAS tar å fly til de andre større USA destinasjonene (inkl ORD og LAX) hvor Delta ikke har hub (Delta har hub i LAX, men IC er dem mer rettet mot Australia/ NZ). ATL og JFK kan jeg se for meg begge selskapene på sommerstid, men resten vil nok bli fordelt mellom dem.

Ang SAS i ORD tror jeg vi vil se 7x ukentlig på sommeren og 3-4x ukentlig på vinteren fra CPH. ARN-ORD er nok historie. Den maskinen vil nok bli brukt på andre ruter inkl f.eks til MSP (evt andre ruter).
 
Back
Top