SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hehe det vil jeg anta, men å vente til vinterprogrammet er vel neppe optimalt?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Gitt det dårlige samarbeide med United, og det som trolig blir det bedre med Delta, inkludert JV. Så er det vel litt relevant at SAS trolig vil stille sterkere vedrørende "US point of sales" enn hva de trolig har gjort tidligere?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

På lang sikt defintivt, men på kort sikt står de vel i fare for å miste en del kunder når man må ut på melkeruter fra ARN og OSL der konkurrentene tilbyr 1 stopp?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nu är det inte aktuellt för mig längre, men i tidigare jobb åkte jag ARN-USA en del, hade jag behövt två byten för att komma fram som jag hade gjort förut via ORD eller EWR från ARN hade jag helt enkelt bokat annat bolag än SAS.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja det er vel akkurat den problemstillingen du fremsetter der som burde få alarmklokkene til Anko til å gå. Det er vel selvfølgelig ikke gjort i en vending å få flyttet rutene fra EWR til JFK men dette må jo være kritisk for SAS?

Som nevnt i en annen tråd så er det vel mange Eurobonus kunder som gjerne er vel så lojale til Star som til selve SAS så lenge forutsetningene er der. Og de forutsetningene er jo der for de med ARN som hjemme flyplass og til en viss grad også for de med OSL som hjemme flyplass. GOT er selvfølgelig ikke noe unntak og nå kan jo kanskje ting begynne å skje også på BGO.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er da uansett bedre å ha mellomlanding i Europa for 1-stop til USA?
Mellomlanding i USA er jo bare hassle mtp usikkerheten med immigration og transitt-tid
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Til tilgjengelige destinasjoner utvilsomt og det kan jo konkurentene by på fra ARN og OSL.

Men det er jo likefult slik at de europiske selskapene ikke kan tilby like mange destinasjoner som de Amrikanske, men det har jo man kunnet kompensere med 1 stop enten på EWR eler ORD. Nå kommer man seg til EWR, men ikke lenger.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det kan nok ta litt tid, men det burde jo være i Deltas interesse også at SAS flytter fra EWR til JFK.

Immigrasjon i USA er jo så ymse, men skal man først videre i USA er det jo en trygghet at selskapet man bytter til har mange avganger videre om man ikke kommer med det man opprinnelig hadde billett til. Delta har ikke så mye fra EWR.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ang flytting av SAS ruter fra EWR til JFK:
Har ikke NYC (JFK, LGA, EWR) og Washington DC (IAD, DCA) slot restriksjoner og begrensinger på flybevegelser på visse tider av døgnet?
Mener å ha hørt at JFK var tett på denne begrensingen rett før Covid. Vet ikke hvordan det er nå.
Hvis JA, så er vel dette noe som gjør det vanskeligere å flytte ruter til JFK før det blir ledig slot/ tilgang. Og dette kan jo ta noe tid, spesielt på JFK.

Ps: Med slot her så mener jeg ikke gate-tilgang (som er den avgjørende faktor i USA), men at FAA la ned begrensinger i antallet flybevegelser i timen.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nei, det er ikke noe slik koordinering og flydrift egentlig har noe med allianser å gjøre. Hvert selskap flyr for seg selv
Og så har man wet-lease-selskaper som dekker opp innimellom
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ang flytting av SAS ruter fra EWR til JFK:
Har ikke NYC (JFK, LGA, EWR) og Washington DC (IAD, DCA) slot restriksjoner og begrensinger på flybevegelser på visse tider av døgnet?
Mener å ha hørt at JFK var tett på denne begrensingen rett før Covid. Vet ikke hvordan det er nå.
Hvis JA, så er vel dette noe som gjør det vanskeligere å flytte ruter til JFK før det blir ledig slot/ tilgang. Og dette kan jo ta noe tid, spesielt på JFK.

Ps: Med slot her så mener jeg ikke gate-tilgang (som er den avgjørende faktor i USA), men at FAA la ned begrensinger i antallet flybevegelser i timen.


Tror det har vært noe slikt, men en av de store begrensningene er uansett terminal og gate tilgange. Uten dette hjelper det jo lite
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja det er vel akkurat den problemstillingen du fremsetter der som burde få alarmklokkene til Anko til å gå. Det er vel selvfølgelig ikke gjort i en vending å få flyttet rutene fra EWR til JFK men dette må jo være kritisk for SAS?

Som nevnt i en annen tråd så er det vel mange Eurobonus kunder som gjerne er vel så lojale til Star som til selve SAS så lenge forutsetningene er der. Og de forutsetningene er jo der for de med ARN som hjemme flyplass og til en viss grad også for de med OSL som hjemme flyplass. GOT er selvfølgelig ikke noe unntak og nå kan jo kanskje ting begynne å skje også på BGO.


Tror ikke man skal overdrive lojaliteten til en allianse. Det varer bare så lenge det passer en, og kan fint endres på.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Utvilsomt. Men akkurat nå passer vel Star vel så bra som SK for en del mennesker?

Det er klart at for kunder som reiser mye innelands eller intra skandinavisk så vil jo SAS fortsatt være relevant og man vil strebe etter å oppnå maks i sitt kundeforhold til SAS. Men bor man i nærheten av ARN eller OSL(eller GOT osv) og hovedsaklig flyr til europa eller lenger så kan man vel fint leve med Star selskapene som sin hovedleverandør?
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Utvilsomt. Men akkurat nå passer vel Star vel så bra som SK for en del mennesker?

Det er klart at for kunder som reiser mye innelands eller intra skandinavisk så vil jo SAS fortsatt være relevant og man vil strebe etter å oppnå maks i sitt kundeforhold til SAS. Men bor man i nærheten av ARN eller OSL(eller GOT osv) og hovedsaklig flyr til europa eller lenger så kan man vel fint leve med Star selskapene som sin hovedleverandør?

Sjovt som du holder Danmark ude ;-)

I Billund og København ligeså, kan man også fortsat rejse med Star i stor stil. Derudover har man også trafik fra Oneworld i begge lufthavne i form af British Airways i både Billund(Samt Sun-air). Og i København i form af endnu flere, såsom Qatar Airways. Snart American Airlines. British Airways og Iberia, som bare nogle af selskaberne fra Oneworld :-)

I Star Alliance regi, er der i Kastrup alle europæiske Star flyselskaber der gæester lufthavnen. Derudover flyver AirChina. AirIndia, Ethiopean. Singapore Airlines. Thai Airways og Turkish Airlines Iinterkontinentalt når SAS forlader Star Alliance.

I en lufthavn som f.eks Aalborg her i Danmark vil der ikke længere være forbindelse til Star Alliance når SAS forlader alliancen. Medmindre Lufthansa skulle gå ind og åbne en rute...
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tror det har vært noe slikt, men en av de store begrensningene er uansett terminal og gate tilgange. Uten dette hjelper det jo lite

Det er sant at den store begrensingen er terminal og gate, men FAA (om det stemmer) sin slot restriksjoner vil jo ramme SAS, da restriksjonene er i peak timene som er morgen og ettermiddag. Vil anta at tidsrommet mellom 16-19 er en av disse periodene, som er nøyaktig da SAS ønsker avganger fra JFK, sammen med resten av alle som vil til Europa. I tillegg til innenlands rushet spesielt fra LGA som må dele airspace med JFK og EWR.
Slot restriksjonene kom vel for å begrense taxetiden/ trengselen på bakken (mellom terminal og rullebane, begge veier), samt i airspace over alle disse flyplassene som ligger tett i tett som dem gjør i NYC og DC.

Uansett det jeg ville frem til var at det ikke bare er bare å flytte ruter over fra EWR til JFK, spesielt med tanke på hvor populær JFK er for flyselskapene.
Bytte fra EWR til JFK vil nok skje, men kanskje ikke med det første utover det som allerede er annonsert.

Edit: Per nå (hvis jeg har hørt riktig) så er NYC flyplassene under slot- nivå 1 som betyr frivilig reduksjon blant de største selskapene.
Nivåene stiger om jeg ikke tar feil (med trafikken og trengselen) via FAA påkrevd maks bevegelse per time, men flyselskaper/ flyplass selv kordinere det og opp til slik vi kjenner det, hvor flyselskapene må søke om spesifikke tider. Tror ikke FAA har innført toppnivået ennå noen steder, men JFK var tett opp til topp nivået før Covid (at flyselskapene måtte søke spesifikk om tider).
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Sjovt som du holder Danmark ude ;-)

I Billund og København ligeså, kan man også fortsat rejse med Star i stor stil. Derudover har man også trafik fra Oneworld i begge lufthavne i form af British Airways i både Billund(Samt Sun-air). Og i København i form af endnu flere, såsom Qatar Airways. Snart American Airlines. British Airways og Iberia, som bare nogle af selskaberne fra Oneworld :-)

I Star Alliance regi, er der i Kastrup alle europæiske Star flyselskaber der gæester lufthavnen. Derudover flyver AirChina. AirIndia, Ethiopean. Singapore Airlines. Thai Airways og Turkish Airlines Iinterkontinentalt når SAS forlader Star Alliance.

I en lufthavn som f.eks Aalborg her i Danmark vil der ikke længere være forbindelse til Star Alliance når SAS forlader alliancen. Medmindre Lufthansa skulle gå ind og åbne en rute...

Hehe nei det var ikke meningen å holde DK ude ;-)

Men forskjellen er jo at fra CPH så vil man fortsatt kunne komme seg en del steder i SK regi med 1 stop kontra det man nå kan fra ARN og OSL. CPH er jo meget godt servet av Star så det finnes nok en del danske eurobonus kunder som vel kan tenke seg å heller forbli trofaste til Star fordi tilgjengeligheten er der.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er sant at den store begrensingen er terminal og gate, men FAA (om det stemmer) sin slot restriksjoner vil jo ramme SAS, da restriksjonene er i peak timene som er morgen og ettermiddag. Vil anta at tidsrommet mellom 16-19 er en av disse periodene, som er nøyaktig da SAS ønsker avganger fra JFK, sammen med resten av alle som vil til Europa. I tillegg til innenlands rushet spesielt fra LGA som må dele airspace med JFK og EWR.
Slot restriksjonene kom vel for å begrense taxetiden/ trengselen på bakken (mellom terminal og rullebane, begge veier), samt i airspace over alle disse flyplassene som ligger tett i tett som dem gjør i NYC og DC.

Uansett det jeg ville frem til var at det ikke bare er bare å flytte ruter over fra EWR til JFK, spesielt med tanke på hvor populær JFK er for flyselskapene.
Bytte fra EWR til JFK vil nok skje, men kanskje ikke med det første utover det som allerede er annonsert.

Kan Delta overføre slots til SAS?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Kan Delta overføre slots til SAS?
Jeg la til mer info i post #195 basert på hva jeg mener å ha hørt, etter jeg skrev den originale og mens du la ut reply.
Basert på det jeg forstår så dikterer ikke FAA hvem som skal begrense/ ha "slot", men lar dette være opptil flyplassene og flyselskapene å bli enig om.
Nivåene slik jeg har lest og forstått er:
1. FAA ber om begrensinger, men flyplassene og flyselskapene bestemmer selv hvordan de ordner dette og nivået. Oftes ender det med at de største selskapene på den aktuelle flyplassen blir enig om en reduksjon. (Det er vel der NYC flyplassene nå ligger. Muligens det er nå gått til neste nivå)
2. FAA dikterer i økende grad begrensingene inkl maks flybevegelser i timen, men lar fremdeles flyplasser og flyselskap kordinere dette. Som regel ender dem med en reduksjon hos de største samt nekt for nye fly. Muligens flyplassene diktere mer ovenfor flyselskapene enn under nivå 1 (JFK var vel der rett før Covid).
Topp: FAA tar styringen og innfører påkrevd begrensinger inkl tids spesifikke slot tider slik vi kjenner det fra Europa.

Men svar på ditt spørsmål: basert på det jeg forstår så er slot her ikke flyselskap og hvilke ruter bestemt før man når toppnivået. Så det er ingen ting nå som forhindre Delta å gi vekk et par slot (avtalt Max fly i timen) til SAS.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Kan de i realiteten godt. MEN. Delta vil hellere have egne operationer i deres hub i JFK.

SAS må bare kæmpe for at få de attraktive slots til Oslo og Arlanda ruterne:-)

Men dersom Delta er så giret på å få igang JV samarbeidet som man kan få inntrykk av, så kan de vel være tjent med å overføre et par slots slik at man får igang feeden fra OSL og ARN? Det er vel ingen som er tjent med at SAS flyr inn til EWR? Eventuelt så oppretter Delta selv JFK-OSL/ARN, men det blir vel i meste laget om SK fortsatt skal fly til EWR?
 
Back
Top