Og så har man wet-lease-selskaper som dekker opp innimellomNei, det er ikke noe slik koordinering og flydrift egentlig har noe med allianser å gjøre. Hvert selskap flyr for seg selv
Ang flytting av SAS ruter fra EWR til JFK:
Har ikke NYC (JFK, LGA, EWR) og Washington DC (IAD, DCA) slot restriksjoner og begrensinger på flybevegelser på visse tider av døgnet?
Mener å ha hørt at JFK var tett på denne begrensingen rett før Covid. Vet ikke hvordan det er nå.
Hvis JA, så er vel dette noe som gjør det vanskeligere å flytte ruter til JFK før det blir ledig slot/ tilgang. Og dette kan jo ta noe tid, spesielt på JFK.
Ps: Med slot her så mener jeg ikke gate-tilgang (som er den avgjørende faktor i USA), men at FAA la ned begrensinger i antallet flybevegelser i timen.
Ja det er vel akkurat den problemstillingen du fremsetter der som burde få alarmklokkene til Anko til å gå. Det er vel selvfølgelig ikke gjort i en vending å få flyttet rutene fra EWR til JFK men dette må jo være kritisk for SAS?
Som nevnt i en annen tråd så er det vel mange Eurobonus kunder som gjerne er vel så lojale til Star som til selve SAS så lenge forutsetningene er der. Og de forutsetningene er jo der for de med ARN som hjemme flyplass og til en viss grad også for de med OSL som hjemme flyplass. GOT er selvfølgelig ikke noe unntak og nå kan jo kanskje ting begynne å skje også på BGO.
Utvilsomt. Men akkurat nå passer vel Star vel så bra som SK for en del mennesker?
Det er klart at for kunder som reiser mye innelands eller intra skandinavisk så vil jo SAS fortsatt være relevant og man vil strebe etter å oppnå maks i sitt kundeforhold til SAS. Men bor man i nærheten av ARN eller OSL(eller GOT osv) og hovedsaklig flyr til europa eller lenger så kan man vel fint leve med Star selskapene som sin hovedleverandør?
Tror det har vært noe slikt, men en av de store begrensningene er uansett terminal og gate tilgange. Uten dette hjelper det jo lite
Sjovt som du holder Danmark ude ;-)
I Billund og København ligeså, kan man også fortsat rejse med Star i stor stil. Derudover har man også trafik fra Oneworld i begge lufthavne i form af British Airways i både Billund(Samt Sun-air). Og i København i form af endnu flere, såsom Qatar Airways. Snart American Airlines. British Airways og Iberia, som bare nogle af selskaberne fra Oneworld
I Star Alliance regi, er der i Kastrup alle europæiske Star flyselskaber der gæester lufthavnen. Derudover flyver AirChina. AirIndia, Ethiopean. Singapore Airlines. Thai Airways og Turkish Airlines Iinterkontinentalt når SAS forlader Star Alliance.
I en lufthavn som f.eks Aalborg her i Danmark vil der ikke længere være forbindelse til Star Alliance når SAS forlader alliancen. Medmindre Lufthansa skulle gå ind og åbne en rute...
Det er sant at den store begrensingen er terminal og gate, men FAA (om det stemmer) sin slot restriksjoner vil jo ramme SAS, da restriksjonene er i peak timene som er morgen og ettermiddag. Vil anta at tidsrommet mellom 16-19 er en av disse periodene, som er nøyaktig da SAS ønsker avganger fra JFK, sammen med resten av alle som vil til Europa. I tillegg til innenlands rushet spesielt fra LGA som må dele airspace med JFK og EWR.
Slot restriksjonene kom vel for å begrense taxetiden/ trengselen på bakken (mellom terminal og rullebane, begge veier), samt i airspace over alle disse flyplassene som ligger tett i tett som dem gjør i NYC og DC.
Uansett det jeg ville frem til var at det ikke bare er bare å flytte ruter over fra EWR til JFK, spesielt med tanke på hvor populær JFK er for flyselskapene.
Bytte fra EWR til JFK vil nok skje, men kanskje ikke med det første utover det som allerede er annonsert.
Kan Delta overføre slots til SAS?
Jeg la til mer info i post #195 basert på hva jeg mener å ha hørt, etter jeg skrev den originale og mens du la ut reply.Kan Delta overføre slots til SAS?
Kan de i realiteten godt. MEN. Delta vil hellere have egne operationer i deres hub i JFK.
SAS må bare kæmpe for at få de attraktive slots til Oslo og Arlanda ruterne![]()