SAS med wetlease av OMNI 767 i sommer

SAS Plus-passasjerer oppgraderes til Business ved tilgjengelighet, ev. får kompensasjon ved innsjekk (er vel 75% av billettpris som er gjeldende norm). Alle passasjerer får også muligheten til å booke om til SAS-avganger, ev. kansellere, kostnadsfritt.

Foruten at dette kan sikre flere avganger on-time og minimere sjansen for kanselleringer er vel dette svært triste nyheter for SAS sine passasjerer.

Flere av de som reiser over atlanteren med SK i eco+ velger nettopp SK fordi de har eco+ i motsetning til eksempelvis LH og LX. Til eksempel kan nevnes mange her inne som i mange sammenhenger maser om at arbeidsgiver dekker eco+ men ikke C (det de selv ikke vet er at det er slik fordi de ikke gjør en god nok jobb) ;).

Selv reiser jeg stort sett i C på longhaul, men hadde jeg hatt en billett i eco+ og jeg plutselig ble plassert back in the bus hadde jeg blitt nokså grumpy. Når push back traktoren dunker inn er 75 % (eller hva det nå er) av billettprisen i refund lite verdt for meg. Jeg håper i alle tilfeller at de som har booket SAS Plus / eco+ og etter Omni767-planen skal sitte i eco, i GOD tid på forhånd - og ikke ved innsjekk - får tilbud om kansellering og full refund slik at de kan betale seg til et produkt de ønsker hos for eks. BA.

Last edited:
Foruten at dette kan sikre flere avganger on-time og minimere sjansen for kanselleringer er vel dette svært triste nyheter for SAS sine passasjerer.

Flere av de som reiser over atlanteren med SK i eco+ velger nettopp SK fordi de har eco+ i motsetning til eksempelvis LH og LX. Til eksempel kan nevnes mange her inne som i mange sammenhenger maser om at arbeidsgiver dekker eco+ men ikke C (det de selv ikke vet er at det er slik fordi de ikke gjør en god nok jobb) ;).

Selv reiser jeg stort sett i C på longhaul, men hadde jeg hatt en billett i eco+ og jeg plutselig ble plassert back in the bus hadde jeg blitt nokså grumpy. Når push back traktoren dunker inn er 75 % (eller hva det nå er) av billettprisen i refund lite verdt for meg. Jeg håper i alle tilfeller at de som har booket SAS Plus / eco+ og etter Omni767-planen skal sitte i eco, i GOD tid på forhånd - og ikke ved innsjekk - får tilbud om kansellering og full refund slik at de kan betale seg til et produkt de ønsker hos for eks. BA.
Selvfølgelig er det ikke ideelt, men maskinen blir kun brukt på SKs nest korteste longhaul-rute, og så lenge Plus-passasjerene enten får gratis oppgradering eller en veldig billig tur i økonomi (med Plus-poengopptjening?) er det håndtert på en OK måte. Jeg hadde i hvert fall vært fornøyd, forskjellen fra Y+ er ikke SÅ stor, downgrade fra business hadde vært noe helt annet.

767an kommer garanterat främst användas på sena kvällsflighten CPH-EWR(901/902)
2+3+2 seating i monkey på 767 är riktigt bekväm tycker jag.

Alternativet vil jo være mye verre for passasjerenen. At flyet ikke går eller i beste fall ikke er på rute. Dette er jo egentlig en luksus investering, hvor mange selskaper er det som tar seg råd til å ha et fly stående på bakken i beredskap på en så liten flåte?

Nå er de fleste forretningsreise på ferie i om sommeren og SAS overbooker Y+ og C om sommeren. Så det løser seg nok, selv om noen i front må ta et annet fly
Først og fremt betyr dette færre opup for SAS

Selvfølgelig er det ikke ideelt, men maskinen blir kun brukt på SKs nest korteste longhaul-rute, og så lenge Plus-passasjerene enten får gratis oppgradering eller en veldig billig tur i økonomi (med Plus-poengopptjening?) er det håndtert på en OK måte. Jeg hadde i hvert fall vært fornøyd, forskjellen fra Y+ er ikke SÅ stor, downgrade fra business hadde vært noe helt annet.

Problemet oppstår som tideligere nevnt for de som reise på jobbreise. Refund av billett vil gå rett tilbake til arbeidsgiver, mens den som reiser får et vesentligere dårligere produkt, og skal kanskje rett på et møte etter landing. Regner med at SAS prioriterer disse reisende når det gjelder oppgradering til C, siden disse ofte kjøper de dyreste billettene i E extra (kort tid og fleksibilitet).

syntes også det er for sent å komme med tilbud om kompensasjon og monkeyclass på innsjekk.

Dette er noe som bør taes i god tid før avreise så reisende har mulighet å planlegge ombooking evt kanselering.. På insjekk er dette litt sent.

Selvom jeg på en måte er enig i forskjell i service/komfort, så ville en downgrade fra C til Y vært akseptabel for meg for en riktig kompensasjon, mens en downgrade fra Y til M ville kanskje gjort at jeg ikke ønsket å reise i det hele tatt. Tror det gjelder alle med høyde som begynner på 1,9.

Problemet oppstår som tideligere nevnt for de som reise på jobbreise. Refund av billett vil gå rett tilbake til arbeidsgiver, mens den som reiser får et vesentligere dårligere produkt, og skal kanskje rett på et møte etter landing. Regner med at SAS prioriterer disse reisende når det gjelder oppgradering til C, siden disse ofte kjøper de dyreste billettene i E extra (kort tid og fleksibilitet).

Hvis det er EU261 kompensasjon går den rett til passasjer uansett hvem som betaler. Det er en kompensasjon for ubehaget ved å vente/bytte klasse.

Re: SK935 CPH-SFO 17 JUN kansellert

Som nevnt over: Den skal brukes på SK901/902 som er CPH-EWR og tilbake.
Men uansett så fløy vel SK til SEA med 767 i sin tid også?

SAS fløy alle interkontinentale ruter med 767 i flere år. Også SEA, som hovedsakelig ble fløyet med såkalt "liten business"-versjon. (36 C, kun). Øvrige destinasjoner gikk normalt med 66C 122M config.
Ved siden av disse, var der en tid to innleide short-haul 767'ere (2-3-2 i alle kabiner) som gikk på tyngre Europaruter, hovedsakelig Skandinavia-LHR. Selvsagt ble disse benyttet også på Asia/USA ved irregulariteter i ruteprogrammet. Ikke populært.

Standard config. i economy på 767 var og er 2-3-2.

At SAS igjen henter inn 767, om enn midlertidig, forteller vel mest om hvor presset leiemarkedet for langrutemaskiner er?
Fra et kundeperspektiv vil jeg mene det gir et dårligere produkt, for den som uforvarende havner på 767-avgangene.

Til gengæld er flyet udstyret med store brune lædersæder og på Go-klassen er der kun syv sæder på tværs i en 2-3-2 opstilling mod SAS’ normale 2-4-2 opstilling.

Virker nesten som om Check-in innbiller seg at 767 er like bred som 330/340. :drunk:

Så spørs det om C-klasse ender med ledig midtsete, og kun en i to-seterne, eller om de faktisk har kastet ut seter og satt inn nye. Jeg tviler litt på det siste, siden det er IFE i hvert sete.

DEt blir oppgradering til C for de med bekreftet Y billett på dette flyet. Skulle det mot formodningvære fullt, blir det downgrade med kompensasjon. Alternativt gratis ombooking til andre SK flygninger.

Dette blir ikke noe stress i ferietider, de eneste som kommer til å merke forskjellen er alle med Optiontown og dernest poengoppgraderinger som det blir mindre av. Op-ups er vel bare å glemme på denne.

Ringte SAS for å forhøre meg litt nærmere da jeg har en booking i C på en av disse flightene i august. En hyggelig dame på callsenteret kunne (etter endel frem og tilbake) informere om at servicekonsept naturlig nok blir det samme og at SAS skal ha 2 fra eget cabin crew ombord. Når det gjelder setene i business skal disse være i skinn, ha IFE men "does not recline all the way back". Vurderer å booke om, selv om det jo også kan være interessant med noe utenom det vanlige.

Ringte SAS for å forhøre meg litt nærmere da jeg har en booking i C på en av disse flightene i august. En hyggelig dame på callsenteret kunne (etter endel frem og tilbake) informere om at servicekonsept naturlig nok blir det samme og at SAS skal ha 2 fra eget cabin crew ombord. Når det gjelder setene i business skal disse være i skinn, ha IFE men "does not recline all the way back". Vurderer å booke om, selv om det jo også kan være interessant med noe utenom det vanlige.

Lenestoler ala US domestic F altså.

Spennende om vi får noen bilder av dette!

På en dagflight er det jo i og for seg OK, men på en nattflight ville jeg absolutt hatt den gamle skråbenken.

Så den i går parkert i CPH.

9106679718_c79683e74d.jpg

Back