SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Sitter på flyet til ALC nå, og det er masse ledig, men ikke ved siden av meg. Ingen block for Pandion med andre ord.

Største svakheten med systemet er vel at block lastes i innsjekkingsystemet. Så om noen velger sete ved siden av deg før det, så funker vel ikke block. Det er vel kanskje også grunnen til at block fungerer dårligere i Plus, i og med at alle i Plus kan velge sete ved bestilling.

Alle kan velge sete i Go ved sjekk inn.. Neppe noen i Plus som har lyst til å sitte i midten. Grunnen til at det funker best i Go er nok så enkelt som load factor.. Det er ikke nok rader i Plus til at alle får god plass, de burde blokkert ut første 3-4 radene i Go for å ha mulighet til å justere antallet Plus frem til innsjekk åpner... Da hadde problemet vært løst..

Alle kan velge sete i Go ved sjekk inn.. Neppe noen i Plus som har lyst til å sitte i midten.

Men når man velger seter ved sjekk inn, så er jo setene blokkert. Når man velger i Plus, så er ikke setene blokkert enda. Men er enig med deg at det er ett problem med at grensen ikke justeres.

Jeg har prøvd å forske litt på dette i det siste, sånn sett utenfra med amatørøyne. Når jeg bestiller en tur så er i utgangspunktet "alle" seter tilgjengelige. Så, to-tre dager før avgang, hvis jeg prøver å velge nytt sete er det mange seter som kommer opp som "begrenset" eller opptatte, og kan ikke velges. Når så innsjekken åpner kan jeg velge fritt igjen... Sitter på MUC nå og venter på forsinket SK2658. Fem rader med Plus! og tre ledige midtseter, men sistemann som valgte seg sete valgte ved siden av meg, og fikk tydeligvis ok for å gjøre det, så her fungerer ikke seteblokk noe særlig nei...

HEL-ARN i Go i går, jeg har plass 9D (er EBG) og plass 9E var tom Min kollega er EBS og kan ikke velge 9E ved checkin, han måtte sitte på 10E. Så seatblock fungerte fint.

Jeg har prøvd å forske litt på dette i det siste, sånn sett utenfra med amatørøyne. Når jeg bestiller en tur så er i utgangspunktet "alle" seter tilgjengelige. Så, to-tre dager før avgang, hvis jeg prøver å velge nytt sete er det mange seter som kommer opp som "begrenset" eller opptatte, og kan ikke velges. Når så innsjekken åpner kan jeg velge fritt igjen... Sitter på MUC nå og venter på forsinket SK2658. Fem rader med Plus! og tre ledige midtseter, men sistemann som valgte seg sete valgte ved siden av meg, og fikk tydeligvis ok for å gjøre det, så her fungerer ikke seteblokk noe særlig nei...

Dette er min erfaring også. Har flere ganger bestilt billett i siste liten (Pluss på norsk innenriks) og ender da ofte opp med noen få midtseter å velge i, eller av og til, ingen seter i det hele tatt. Så, når innsjekk åpner, så er det plutselig masse ledig( dog stort sett midtseter).

Skal med SK 244 og SK 4017 førstkommende lørdag. Seatblock ligger inne på begge flightene. Jeg er EBD per dags dato.

Noen som kjenner logikken på hvordan setene deles ut når det er for mange til å få ledig nabosete?
Jeg sitter nå i Plus for en gangs skyld og ved innsjekk så jeg i appen at det var kun 4 ledige seter, et av disse var ved nødutgang ved siden av meg :-)

Skal med SK 244 og SK 4017 førstkommende lørdag. Seatblock ligger inne på begge flightene. Jeg er EBD per dags dato.

hvordan ser du det?

Jeg hadde nå fire SAS turer i helga. alle i første råd bak PLUS. På tre av fire var midtsetet ledig (det samme hos råden på andre siden). Det var etter min mening pakket fly den turen midtsetet var tatt. Et annet ressonement kan selv. være at de første rådene bak plus ikke er tilgjengelig for non-status pax og den gjennomsnittlige A Gull kunden ikke er så gira å sitte i midten, slikt at ingen velger midtplassen :)

hvordan ser du det?

Jeg hadde nå fire SAS turer i helga. alle i første råd bak PLUS. På tre av fire var midtsetet ledig (det samme hos råden på andre siden). Det var etter min mening pakket fly den turen midtsetet var tatt. Et annet ressonement kan selv. være at de første rådene bak plus ikke er tilgjengelig for non-status pax og den gjennomsnittlige A Gull kunden ikke er så gira å sitte i midten, slikt at ingen velger midtplassen :)

Sjekket Expertflyer. Ble for øvrig oppgradert til Plus på begge avgangene med Optiontown. Hadde flyets eneste ledige midtsete mellom meg og sidemannen på SK 244. På SK 4017 var jeg en av tre som hadde ledig midtsete. Det samme gjaldt for øvrig for SK 4188 om søndagen også.

Jeg begynner nesten å lure på om seteblokkering virkelig fungerer ja. Kan nesten ikke huske sist jeg hadde noen i midtsetet, selv på ellers nokså fulle fly mellom OSL og CPH. App sa riktignok i går ettermiddag at midtsetet var opptatt, men satt ingen der på flygningen. Virkelig flott dersom SAS har fått dette til å fungere igjen; det er en statusperk som overgår det meste annet perks-listen (som SAS forøvrig godt kunne ha barbere... Gratis sms-tjenester, Wifi på utvalgte flyvmingen, Eurobonus connect... Hallo?!).

Hadde treer for meg selv OSL - TOS i Plus på et halvfullt fly i går (11.25).
Hadde ledig midtsete på TOS - OSL i dag (12.40), satt på 1D. 1E var ett av to ledige seter på hele flyet. Det andre ledige midtsetet var ved siden av en EBG. Selv er jeg EBS.

Reserverte 1D begge veier 2-3 dager før flightene gikk.

Hadde fohåndsreservert 15A og 15C på CPH-OSL i dag. Dette skjer like ofte som ikke. Ved check-in er jeg og reisefølge plassert på 18B og 20E. Hvorfor?? Soft block funker plutselig. Forhåndsvalg av sete for statuskunder forsvinner derimot i praksis.

Det er da ganske dramatisk å si at det forsvinner i praksis. Innimellom gjør det nok det, men min erfaring er motsatt. Alle seter jeg reserverer blir værende, jeg synes oppriktig synd på de som opplever slikt.
Jeg får i 95% av mine flights ledig midtsete og nesten alltid det setet jeg har reservert ved booking.
Noen ganger opplever jeg å bli flyttet men da til et tilsvarende eller bedre sette, blir ofte plassert ved nødutgang om jeg omplassers..
Jeg får til og med nesten alltid ledig midtsete ved nødutgangen..
Om dette er tilfeldig, fordi jeg sjekker inn tidlig, booker tidlig, har for- og etternavn tidlig i alfabetet eller fordi jeg er EBD vet jeg ikke, men så lenge det er slik vil jeg fortsette å fly med blå hale :-)

Back