SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: EuroBonus 2.0

Har hatt 8 turer med SAS siste 2 uker og alltid ledig mittsete mange av flygningene har vert nesten fulle.
3 plus og 5 go

De turene jeg har hatt med SAS i det nye året har vel stort sett vært en person i midtsetet selv om det har vært en god del ledige seter andre steder i flyet, bortsett fra turen på onsdagskvelden (da var riktignok flyet neppe mer enn 2/3 fullt). Alt i GO.

Jeg fikk imidlertid en gratis Ramlösa når CA'en registrerte at jeg var EBD. :)

Begynner å få trua på at det er noe som ligger i systemet her.
Sjekket KVS to timer før flight og da er det bare noen få seter igjen på hele flyet, inkludert ved siden av meg.
SAS appen viser noe helt annet.

szz6ug.png

196yki.png

2wgwroj.png

Når boarding complete lød i høytalerne var det ca så mange åpne seter som man ser ledig fra KVS.
Kan det kanskje være noe slik at systemet tildeler alle plassene for å unngå EBG+ og så får man ledig midtsete med mindre noen velger akkurat denne plassen?

Jeg har hatt ledig midtsete nesten konsekvent siden en gang utpå høsten, med et unntak (nødutgang)..

Kan det kanskje være noe slik at systemet tildeler alle plassene for å unngå EBG+ og så får man ledig midtsete med mindre noen velger akkurat denne plassen?

Det er litt mer komplisert enn akkurat det. Jeg kan prøve å kort forklare hvordan "seating-systemet" til Altéa fungerer, jeg har gjort det før men det er vel ingen som finner det igjen. Amadeus lover dessuten veldig mye i produktet sitt, men det er fortsatt bugs og dermed ting som ikke fungerer slik de sier det skal.
Forkorter litt: CM = Amadeus Altéa DCS (Sjekkinnsystemet), Res = Amadeus sitt reservasjons- og inventory-system. Det meste er automatisert.

1. CM henter all seteinformasjon fra Res og det skjer kort tid før flyet åpnes for innsjekk. Amadeus kaller det for en sete-server som styrer tildelingene.
2. Passasjerene blir sortert etter "verdi" og type. Normalt får de som har forhåndsbestilt sete via Res sine seter tildelt først, deretter gir man seter til spesielle kategorier som assistanser, deportees og andre ut fra kriterier satt av selskapet (det har derimot til nå vist seg å ikke fungere tilfredsstillende, så dette gjøres manuelt (editeres) fortsatt).
3. CM tildeler alle et "foretrukket" sete, det betyr at flere sammen får seter sammen, og de som reiser alene får det som er igjen. Dette er en "grovsortering" og første gang også "verdien" kommer inn i bildet hvor passasjerer med høyere "verdi" vil få f.eks. bedre plass eller prioriteres i ulike seksjoner.
4. Innsjekk åpnes, de "foretrukne" setene vil kun ligge i systemet, men innsjekksagenten eller om man bruker web, automat eller annen innsjekkskanal hvor man kan velge sete kan fritt velge i alle setene, og kun om man ikke spesiefiserer noe så vil det "foretrukne" setet tildeles passasjeren(e).
5. Samtidig så ser systemet på "verdien" til passasjeren, og ut fra kriterier bestemt av selskapet og systemet, så vil passasjerer med lavere "verdi" ikke få tilgang til setene og vil fremstå som blokkerte for disse gruppene. En agent på innsjekk vil se de som ledige på en generell seteplan, men de vil fremstå som blokkert om man tar seteplanen opp når man har oppe en passasjer som ikke har samme eller høyere "verdi". Agenten kan velge setet, men får opp melding om at det ikke er det beste sete for vedkommende og om man virkelig ønsker å tildele setet. Det er dette som populært har blitt kalt for "softblock".
6. Systemet prøver også å justere foretrukne seter ut fra balanse (om det er koblet til systemet for loadcontrol), nybookinger som skjer etter at innsjekk åpner, om noen tar seter som var "foretrukket" av setesystemet til andre passasjerer og om passasjerer endrer seter. Klassskillet blir også endret automatisk ved behov, og man får da nye seter ut fra de typene (vindu, midtgang, eller midtsete) man har valgt før endringen så langt det lar seg gjøre, systemet prøver å sette sammen de som er booket eller linket sammen.
7. Seteblokkeringer eller hva man kan kalle for "hardblocks" i motsetning til "softblock". Dette er seter som må frigjøres spesielt for å kunne velge, disse blokkeringen kan systemet gjøre eller gjøres manuelt (av loadcontroller eller ved editering) av ulike årsaker som balanse, passasjerservice, seter som er i ustand.
Disse vil også vises som blokkert på et generelt setekart.

Takk for et godt og informativt innlegg :-)
Dette med ledig midtsete er noe av det beste med å fly SAS over Norwegian, da man med DY aldri vet hvor man havner...
Er det forskjell i systemet her på EBG/EBD? EBP antar jeg skilles ut først...

Er EBD og fikk ikke ledig midtsete i plus mellom Oslo og Bergen for noen dager siden, meg og min kollega fikk en hyggelig jente mellom oss, mistenker kanskje en id billett eller noe. Last minute booking.

Ellers så ser jeg at på "Innstillinger" på mine sider hos SAS så er det et menypunkt som heter "Ønske om seteplass". Er den ny? Har ikke sett den før.

Er EBD og fikk ikke ledig midtsete i plus mellom Oslo og Bergen for noen dager siden, meg og min kollega fikk en hyggelig jente mellom oss, mistenker kanskje en id billett eller noe. Last minute booking.

Ellers så ser jeg at på "Innstillinger" på mine sider hos SAS så er det et menypunkt som heter "Ønske om seteplass". Er den ny? Har ikke sett den før.
Ønske om seteplass har vært lenge. :-)

Re: SAS med seteblokkering for EBG/EBD? Og IGJEN klarer SAS å dr*te seg ut.

Muligens litt OT:
History repeats itself..
Reiseselskapet vårt; 1xEBD på én PNR, 1xEBG, 1xEBS og 3xEBB på den andre PNR'en er på vei til TFS i morgen. Som basketspillere (Tidligere og nåværende) var naturlig nok nødutgang booket og bekreftet ved innsjekk, alt vel og bra... Trodde jeg... Sjekker nå for en drøy time siden, og selvfølgelig er det equipment change og vi sitter på raden BAK nødutgang med ditto Ryanarish benplass, og EMG er selvfølgelig tatt.
Dette har skjedd x 2 tidligere, behørig kommentert av meg på "diamant"linja med intetsigende og ansvarsfraskrivende tilbakemeldinger fra servicesenteret...
Ringte i dag til callcenteret i Sverige, Nicklas var akkurat passe braindead og ansvarsfraskrivende som de fleste andre, og det å få kontakt med en supervisor var IKKE på tale for de var opptatt... Hele helgen... MEN: Han kunne sette meg over til trafikkontoret på OSL (Etter å ha hatt meg på hold i 18 minutter). Så gjorde han, og kommer selvfølgelig da kun til Avinor/OSL sentralbordet som kun er åpent mandag til fredag...
Jeg HAR respekt for at man må endre flytype og -konfigurering, men akkurat dette elementet er noe SAS burde ivareta, kall det gjerne EMG "blocking" for EBG/EBD?

PS:
Har nå sjonglert litt frem og tilbake da det dukket opp ett F-sete på EMG raden, og på KVS toolen er det blokkert. ved siden av meg og EBG passasjeren. Måtte det bare vare....

Dette tror jeg ikke fungerer...

Midtsetet ble blokkert - men når jeg sjekket inn som BN1 forsvant blokkeringen fra Expertflyer. Skal bli spennende å følge med...
Sitter på 6F (Gull) og en sølvmedlem på 6D.

Attachments

• Skjermbilde 2015-02-14 kl. 22.14.25.png
    Skjermbilde 2015-02-14 kl. 22.14.25.png
    26.3 KB · Views: 920
Kanskje litt på siden, men på Plus på ARN-OSL på flyet mitt hjem i går kveld, var alle midtseter opptatt, og så vidt jeg kunne se var ingen midtseter på Go opptatt, bortsett fra et par hvor det var familier med små barn. Det var 7 rader på Plus på en 700 maskin. Litt vanskelig å forsvare Plus da kanskje?

Problemet med Plus er at grensen blir satt ut fra booking tall eller forventede tall. Hvis det da kommer en haug med folk i siste liten (noe det overraskende ofte gjør) så blir det proppfullt i Plus. Har opplevd det samme selv et par ganger og irritert meg grønn. De burde justert Plus grensen rett før boarding startet.

Men aller helst ville jeg hatt blokkert midtsete som standard i Plus ;)

Problemet med Plus er at grensen blir satt ut fra booking tall eller forventede tall. Hvis det da kommer en haug med folk i siste liten (noe det overraskende ofte gjør) så blir det proppfullt i Plus. Har opplevd det samme selv et par ganger og irritert meg grønn. De burde justert Plus grensen rett før boarding startet.

Nja, i dette tilfellet ville det bety at jeg som satt på første rad i Go, da hadde blitt flyttet til ett eller annet midtsete, da SAS jo ikke er kjent for å håndtere dette på en OK måte. En event softblock følger jo ikke med i disse tilfellene viser det seg.

Trenger ikke være i siste liten. Booket en flight søndag kveld, kun midtseter igjen i Plus når jeg skal velge sete. I kvs ser det slik ut, mye blokkert.

Code:
     A   B   C   |   D   E   F    
 1   X   +   X       X   X   -    
 2   -   +   -       -   X   -    
 3   -   X   X       -   X   -    
 4   X   X   X       -   X   X    

[+] Available     [P] Preferred   [G] Galley
[-] Unavailable   [X] Blocked     [|] Aisle

Herlig når man betaler 2000kr for 50min.
Ser det er et ledig midtgangsete i Go, hadde heller valgt det hvis mulig.
Beste er vel å la være å velge et midtsete, og håpe jeg blir plassert i noe annet.

Hei fra 30F. Er det noe som nesten provoserer meg mer enn ledig midtsete er det at jeg blir kastet bak i flyet ved boarding, spesielt når Plus-grensa ikke blir flyttet. Garanterer at ikke alle på flyet er EBG. Idiotisk system [emoji13]

Forsøkte DY til Gatwick fortige, for første gang på lenge med DY. Billigste billett, ingen seteresercadjon. Fikk hele rad 15 alene, happy med den plassen. Returen fra LHR med SAS var en av to flighter mex ledig midtsete. Flyene var ikke fulle...

Forsøkte DY til Gatwick fortige, for første gang på lenge med DY. Billigste billett, ingen seteresercadjon. Fikk hele rad 15 alene, happy med den plassen. Returen fra LHR med SAS var en av to flighter mex ledig midtsete. Flyene var ikke fulle...

Jeg har de siste par månedene begynt å fly DY fra OSL til CPH, og har i løpet av disse ukene opplevd å ha en hel rad for meg selv på 7:40-avgangen (!) flere ganger, og aldri noen i midtsete. Jeg bytter gjerne fast track (som på OSL uansett ikke går noe raskere enn vanlig security) og lounge (som alltid er overfull) mot dette, ikke minst ettersom SAS' 7:55-avgang til København også pleier å bære preg av sild-i-tønne. Det er kort og greit mindre pes ved å reise med NAX, selv uten frequent flyer-perks.

Blokkert midtsete fungerer så og si alltid for meg så lenge det er 5 eller flere seter igjen.
Skjedde et markant skille i høst engang :-)

Flyr nesten alltid i billigste bookingklasse i Go..

Back