Kan det kanskje være noe slik at systemet tildeler alle plassene for å unngå EBG+ og så får man ledig midtsete med mindre noen velger akkurat denne plassen?
Det er litt mer komplisert enn akkurat det. Jeg kan prøve å kort forklare hvordan "seating-systemet" til Altéa fungerer, jeg har gjort det før men det er vel ingen som finner det igjen. Amadeus lover dessuten veldig mye i produktet sitt, men det er fortsatt bugs og dermed ting som ikke fungerer slik de sier det skal.
Forkorter litt: CM = Amadeus Altéa DCS (Sjekkinnsystemet), Res = Amadeus sitt reservasjons- og inventory-system. Det meste er automatisert.
1. CM henter all seteinformasjon fra Res og det skjer kort tid før flyet åpnes for innsjekk. Amadeus kaller det for en sete-server som styrer tildelingene.
2. Passasjerene blir sortert etter "verdi" og type. Normalt får de som har forhåndsbestilt sete via Res sine seter tildelt først, deretter gir man seter til spesielle kategorier som assistanser, deportees og andre ut fra kriterier satt av selskapet (det har derimot til nå vist seg å ikke fungere tilfredsstillende, så dette gjøres manuelt (editeres) fortsatt).
3. CM tildeler alle et "foretrukket" sete, det betyr at flere sammen får seter sammen, og de som reiser alene får det som er igjen. Dette er en "grovsortering" og første gang også "verdien" kommer inn i bildet hvor passasjerer med høyere "verdi" vil få f.eks. bedre plass eller prioriteres i ulike seksjoner.
4. Innsjekk åpnes, de "foretrukne" setene vil kun ligge i systemet, men innsjekksagenten eller om man bruker web, automat eller annen innsjekkskanal hvor man kan velge sete kan fritt velge i alle setene, og kun om man ikke spesiefiserer noe så vil det "foretrukne" setet tildeles passasjeren(e).
5. Samtidig så ser systemet på "verdien" til passasjeren, og ut fra kriterier bestemt av selskapet og systemet, så vil passasjerer med lavere "verdi" ikke få tilgang til setene og vil fremstå som blokkerte for disse gruppene. En agent på innsjekk vil se de som ledige på en generell seteplan, men de vil fremstå som blokkert om man tar seteplanen opp når man har oppe en passasjer som ikke har samme eller høyere "verdi". Agenten kan velge setet, men får opp melding om at det ikke er det beste sete for vedkommende og om man virkelig ønsker å tildele setet. Det er dette som populært har blitt kalt for "softblock".
6. Systemet prøver også å justere foretrukne seter ut fra balanse (om det er koblet til systemet for loadcontrol), nybookinger som skjer etter at innsjekk åpner, om noen tar seter som var "foretrukket" av setesystemet til andre passasjerer og om passasjerer endrer seter. Klassskillet blir også endret automatisk ved behov, og man får da nye seter ut fra de typene (vindu, midtgang, eller midtsete) man har valgt før endringen så langt det lar seg gjøre, systemet prøver å sette sammen de som er booket eller linket sammen.
7. Seteblokkeringer eller hva man kan kalle for "hardblocks" i motsetning til "softblock". Dette er seter som må frigjøres spesielt for å kunne velge, disse blokkeringen kan systemet gjøre eller gjøres manuelt (av loadcontroller eller ved editering) av ulike årsaker som balanse, passasjerservice, seter som er i ustand.
Disse vil også vises som blokkert på et generelt setekart.