SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Det är styrelsen som fattat beslut om köp av Airbus A320NEO och styrelsen representerar de största ägarna vilka är Svenska staten, Danska staten, Norska staten och den svenska Wallenbergsfamiljen. Finansieringsplanen för köp av Airbus A320NEO är godkänd av de stora ägarna och därmed av svenska, danska & norska finans och närings/industidepartimenten.

Har du en bevis for din argumentasjon at flyfinansering er i boks?

Rett na sa virker det at SAS har underskrevet en avtale om flykjöp uten a ha finansering i boks. Dersom du leser Spacetime sitt innlegg sa vil du ogsa forsta at det er smart a vente for SAS för man binder seg til en svindyrt flyfinansering. I minst for A320NEO og A321NEO vil banke sta i kjö, dersom risiko-besikring fra SAS sitt side stemmer. Alle A319NEO vil SAS komme a finansere selv. Alrede na er det null-komma-nix interesse av mange banker a finansere A319 flykjöp.

Med eller uten finansering for denne ordre sa apner seg en annen problem.

Flyparken i CPH vil fra 2014 bestar av CRJ og Airbusser. Innimellom er det en hull mellom 90 og 145 seter. Dersom man mener at man bruker en A319 med 120 seter, sa har man ingenting vunnet pa CASM side.

SAS er i dyp nöd for en 120 seter for sitt CPH basis, og enda verre, de har ingen finansiell spillerom for a finansere dette.

Dette kjøpet er godkjent av eierne, og selv om ikke den endelige finansieringsløsningen er på plass er ikke dette noe problem.
SAS er et selskap som går bedre og bedre, og kostnadsbesparelsene og Core SAS fungerer. Dette igjen fører til bedre finasiell sikkerhet.
Det er heller ikke unormalt for et selskap å bestille fly før finansiering er 100% på plass. Se på Norwegian sin kjempeordre på 737-800, økonomien var ikke på topp der i gården når det skjedde.
Samme her, dette blir ikke noe problem.

Har du en bevis for din argumentasjon at flyfinansering er i boks?

Rett na sa virker det at SAS har underskrevet en avtale om flykjöp uten a ha finansering i boks. Dersom du leser Spacetime sitt innlegg sa vil du ogsa forsta at det er smart a vente for SAS för man binder seg til en svindyrt flyfinansering. I minst for A320NEO og A321NEO vil banke sta i kjö, dersom risiko-besikring fra SAS sitt side stemmer. Alle A319NEO vil SAS komme a finansere selv. Alrede na er det null-komma-nix interesse av mange banker a finansere A319 flykjöp.

Med eller uten finansering for denne ordre sa apner seg en annen problem.

Flyparken i CPH vil fra 2014 bestar av CRJ og Airbusser. Innimellom er det en hull mellom 90 og 145 seter. Dersom man mener at man bruker en A319 med 120 seter, sa har man ingenting vunnet pa CASM side.

SAS er i dyp nöd for en 120 seter for sitt CPH basis, og enda verre, de har ingen finansiell spillerom for a finansere dette.

Finansmarkedene er nok ikke helt enige, i dagens utgave av Finansavisen som er nokså kritiske til SAS, tegnes det et helt annet bilde av dette kjøpet, og om de ikke er eksperter på fly har de nokså god peiling på Finans.

Dette kjøpet er godkjent av eierne, og selv om ikke den endelige finansieringsløsningen er på plass er ikke dette noe problem.
SAS er et selskap som går bedre og bedre, og kostnadsbesparelsene og Core SAS fungerer. Dette igjen fører til bedre finasiell sikkerhet.
Det er heller ikke unormalt for et selskap å bestille fly før finansiering er 100% på plass. Se på Norwegian sin kjempeordre på 737-800, økonomien var ikke på topp der i gården når det skjedde.
Samme her, dette blir ikke noe problem.

Dengang Norwegian bestilte sine første 42 fly startet de med å ta en emisjon. Det var nødvendig for å balansere egenkapitalen mot flykjøpet. Det var viktig, men mist like viktig kom etterpå. For å holde på gode lånebetingelser og unngå squize har de holdt et annstandig overskudd. Det har de greid samtidig som de nedbetaler flyene etter fastsatt plan.

Det samme må SAS få til, bare enda bedre. Norwegian var heldig å starte flykjøpet med 0 i gjeld. SAS starter med 26 milliarder i gjeld.

For å stille like gunstig finansielt som Norwegian må SAS derfor igjennom en STOR emisjon, men det er ikke nok. De må også fremvise gode overskudd før og etter flykjøpet.

Dengang Norwegian bestilte sine første 42 fly startet de med å ta en emisjon. Det var nødvendig for å balansere egenkapitalen mot flykjøpet. Det var viktig, men mist like viktig kom etterpå. For å holde på gode lånebetingelser og unngå squize har de holdt et annstandig overskudd. Det har de greid samtidig som de nedbetaler flyene etter fastsatt plan.

Det samme må SAS få til, bare enda bedre. Norwegian var heldig å starte flykjøpet med 0 i gjeld. SAS starter med 26 milliarder i gjeld.

For å stille like gunstig finansielt som Norwegian må SAS derfor igjennom en STOR emisjon, men det er ikke nok. De må også fremvise gode overskudd før og etter flykjøpet.

Mulig du har rett, men jeg stoler på økonomene i selskapet som har klart sammen alle andre ansatte å snu selskapet.
Skal ikke kommentere dette med overskudd etc for Norwegian sin del, dette for å unngå en idiotisk SK/DY diskusjon.
Men jeg kan si det at jeg tror SAS er bedre rustet til dette en mange tror

Håper at vi får se A320neo på osl i SAS farger og ikke bare B737 fly.:)

Håper at vi får se A320neo på osl i SAS farger og ikke bare B737 fly.:)
Selvfølgelig skal der også flyves på OSL med A320...idag flyver SAS jo både med A319 og A321 deroppe, så det sker også i OSL, BGO ,SVG og andre steder...Den er absolut ikke bundet fast i CPH for kun at flyve sydpå..Vi har jo også B737 i CPH...så bare rolig, du
Hilsen Ole

Widerøe stiller som garantister, så dette går greit. Går det åt skogen, maler vi opp flyene i grønt og overtar selv. ;)

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan SAS har råd til å kjøpe disse flyene. Med tanke på at SAS har solgt eiendeler for 52 milliarder siden år 2000, for å holde driften i gang, og at de fortsatt taper 200 millioner pr mnd selv nå som CoreSAS snart er ferdig.

Med det som bakteppe ville iallfall jeg krevd at de minimum gikk i null på driften om jeg skulle lagt 18 millarder på bordet for nye fly, men det er jo ikke jeg som styrer.

Fortsetter SAS i samme spor, vil de kanskje tape mindre med nye fly, men de vil fortsatt tape penger.

Har solgt eiendeler for 52 milliarder:
http://www.hegnar.no/bors/article558594.ece

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan SAS har råd til å kjøpe disse flyene. Med tanke på at SAS har solgt eiendeler for 52 milliarder siden år 2000, for å holde driften i gang, og at de fortsatt taper 200 millioner pr mnd selv nå som CoreSAS snart er ferdig.

Med det som bakteppe ville iallfall jeg krevd at de minimum gikk i null på driften om jeg skulle lagt 18 millarder på bordet for nye fly, men det er jo ikke jeg som styrer.

Fortsetter SAS i samme spor, vil de kanskje tape mindre med nye fly, men de vil fortsatt tape penger.

Har solgt eiendeler for 52 milliarder:
http://www.hegnar.no/bors/article558594.ece

Så lenge de som skal innvilge kreditten / lånene / finansieringen skjønner det er det vel OK (tro ikke sekund at Airbus SA ville ha offentliggjort dette om de hadde tvil på linje med deg in finansieringen - dette kan Airbus !!)

Airbus vet vel også at Giske & Co åpner lommeboka hvis det skulle være nødvendig.

Gledelig nyhet for SAS dette, og jeg gleder meg allerede til å se de nye flyene, selv om det er langt frem i tid.

Da har Airbus klart å komme med et riktig bilde, med riktige farger, logo og fonter

A320neo_PW_SAS_V05-2-500x375.jpg

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan SAS har råd til å kjøpe disse flyene.

De får gjøre som de pleier; Selge flyet til et eller annet selskap i Wallenbergsfæren eller til andre styremedlemmer, også leie det tilbake.....

Hva med innredning? Drømmen hadde vært å få skjermer i stolryggen med AVOD og internett.

Virgin America A319/A320 :
Cabin_MC3.jpg

Hva med innredning? Drømmen hadde vært å få skjermer i stolryggen med AVOD og internett.

Cabin_MC3.jpg

AVOD og internett hadde vært flott det, men jeg trodde det var opplest og vedtatt her inne at dette er helt unødvendig siden det var mye bedre med aviser.

För en gångs skull verkar SAS ha valt det rätta flygplanet. Airbus har fått in beställningar på över 730st A32XNEO under de 4 första dagarna av Paris Airshow.

Tror ni SAS endast kommer flyga 30st A320NEO eller kommer orden fördelas på A319NEO, A320NEO & A321NEO?

Tror ni SAS endast kommer flyga 30st A320NEO eller kommer orden fördelas på A319NEO, A320NEO & A321NEO?

På samme måte som man varierer i 737-flåten i Oslo og Stockholm, blir det nok en variasjon også i København. Som omtalt tidligere gjelder bestillingen på fly i Airbus A320Neo-familien, ikke A320 i seg selv. Vi får nok en indikasjon når SAS snart begynner å ta inn midlertidige Airbus-fly.

Cabin_MC3.jpg

Lyder super, men hvem synes du, skal betale for det? Fremtiden på europæiske ruter bliver WIFI og de fleste passagerer medbringer pads, labtops og smartphones.

Back