SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

og de fleste passagerer medbringer pads, labtops og smartphones.
Det blir ikke det samme, jeg kjenner ikke til noen lovlige og enkle måter å få sett en ny film på min Spartphone. Jeg har sett en god del film på fly og ofte filmer jeg ellers ikke ville funnet på å se.

Batterikapasitet er også et problem. Man har brukt smartphonen mye før man kom på fly og man skal gjerne bruke den endel før man kommer frem til destinasjonen, kanskje også med GPS som suger strøm.

Flightshow, kamera ned og frem og medlytt på kommunikasjon fra cockpit er noe man ikke så lett får til om man skal holde seg til medbrakt elektronikk.

Det blir ikke det samme, jeg kjenner ikke til noen lovlige og enkle måter å få sett en ny film på min Spartphone. Jeg har sett en god del film på fly og ofte filmer jeg ellers ikke ville funnet på å se.

Batterikapasitet er også et problem. Man har brukt smartphonen mye før man kom på fly og man skal gjerne bruke den endel før man kommer frem til destinasjonen, kanskje også med GPS som suger strøm.

Flightshow, kamera ned og frem og medlytt på kommunikasjon fra cockpit er noe man ikke så lett får til om man skal holde seg til medbrakt elektronikk.

Enig..

Hvis det ble tilbudt bra AVOD på intraeuropeiske ruter så ville jeg helt klart preferert dette selskapet.

Kjeder meg stort sett mer på en 3 timers tur enn en laaaaangtur.

AVOD på kortruter koster mer enn det smaker. Dyrt å anskaffe og dyrt å vedlikeholde. Man får også klager når det ikke virker og slitasjen på kortruter er større enn på langruter. Wi-fi blir nok imidlertid mer og mer standard og de fleste har juice til å klare et par timer. Kommer noen opp med en rimelig løsning for strøm i setene, tror jeg imidlertid det blir populært.

AVOD på kortruter koster mer enn det smaker. Dyrt å anskaffe og dyrt å vedlikeholde. Man får også klager når det ikke virker og slitasjen på kortruter er større enn på langruter. Wi-fi blir nok imidlertid mer og mer standard og de fleste har juice til å klare et par timer. Kommer noen opp med en rimelig løsning for strøm i setene, tror jeg imidlertid det blir populært.

Enig. Og innen disse flyene settes i trafikk, har den teknologiske utviklingen kommet så langt at det nok ikke blir noe problem å laste ned filmer og sånn på smarttelefoner og podder og padder og hva det nå er vi kommer til å omgi oss med. Det kan jo også tenkes at man kommer til å kunne kjøpe tjenester direkte fra fra flyselskapet via wifi-systemet ombord. Grensene mellom bærbare og fastmonterte dingser kommer nok til å viskes ut etterhvert.

Enig. Og innen disse flyene settes i trafikk, har den teknologiske utviklingen kommet så langt at det nok ikke blir noe problem å laste ned filmer og sånn på smarttelefoner og podder og padder og hva det nå er vi kommer til å omgi oss med. Det kan jo også tenkes at man kommer til å kunne kjøpe tjenester direkte fra fra flyselskapet via wifi-systemet ombord. Grensene mellom bærbare og fastmonterte dingser kommer nok til å viskes ut etterhvert.

De grensene er snart borte. AA monterer jo Galaxy tab nå. Når neo er i lufta er tab'er noe som er like vanlig som mobil i dag.

Tror ni SAS endast kommer flyga 30st A320NEO eller kommer orden fördelas på A319NEO, A320NEO & A321NEO?

Det her spørgsmål mangler jeg stadig at få afklaring på.

Må være nogle der ved noget?

Hvorfor i all verden star det som arstall 2011 ?!?

Kan det vaere fake eller er dette en gigant-tabbe av SAS som utga slike info med ganske falsk arstall?

Skal alle 30 gå i DK produksjon? De får jo inn ganske nye A320 nå. Skal DK produksjonen ende opp med ca 40 fly? Og hadde det ikke vært mest lønnsomt med en homogen 737 flåte?

Skal alle 30 gå i DK produksjon? De får jo inn ganske nye A320 nå. Skal DK produksjonen ende opp med ca 40 fly? Og hadde det ikke vært mest lønnsomt med en homogen 737 flåte?

Foreløbig er det planen, at de 30 A320NEO skal indfases i CPH. Disse spritnye fly erstatter løbende de nuværende A319/320/321, som leveres tilbage til udlejer eller sælges. Og for et selskab af SAS' størrelse, kan det bestemt betale sig at sprede mellemdistanceflåden ud på to producenter - netop for at opnå favorable priser og aftaler. I SAS' regi har man så valgt at placere Airbusflåden i CPH og Boeingflåden i OSL/ARN. Så tidligere tiders tåbelige og omkostningstunge konstellation med blandede flytyper og mixed crew fra tre forskellige baser er der ved at blive gjort op med. Som det ser ud nu, vil ARN/OSL fra 20. december i år være rene 737NG baser og CPH er allerede nu ren Airbusbase, 320 og 340 samt CRJ900 (Om det på sigt er meningen at "outsource" CRJ flåden ved jeg ikke, men det kunne jo være en mulighed på sigt - lidt i stil med Jettimes indtræden i SAS' regi).

Det vil stadig være muligt at slinge fx en A320 på en routing gennem ARN eller OSL ved behov, men det bliver med crew fra CPH, hvor lillebussen er baseret.

SAS flyger väldigt mycket A320/A321 på CPH-ARN-CPH nuförtiden.
Nice tycker jag som upplever A320 familjen som tystare & mer komfortabel än 737 NG.

Hvorfor i all verden star det som arstall 2011 ?!?

Kan det vaere fake eller er dette en gigant-tabbe av SAS som utga slike info med ganske falsk arstall?

Den skjønte jeg ikke?

Postet av Invader26 på cphspotters.dk
Neo No.02 Åke Viking 31-okt-16
Neo No.01 Torarve Viking 30-sep-16

Gammelt nytt, men det med at de nye A320neo skal registreres i Norge er vel nytt.. ?
Flyselskapet SAS skal i løpet av høsten 2016 motta sine første Airbus A320neo, flyene får sin base fast i Sverige men blir registrert i Norge.

I følge kilder Hangar.no har snakket med vil de fleste av de nye Airbus A320neo trolig havne på norsk flyregister. SAS la inn en ordre på 30 slike fly i juni 2011.

Når de første flyene blir levert vil de ikke gå til basen i København slik selskapet annonserte i 2011, men vil derimot bli stasjonert i Sverige.

Selskapet overfører sine Boeing 737 til det norske markedet og vil ha en flåte med fly av typen A320, A319 og A321 i den danske hovedstaden, mens det blir A320neo i Sverige.
http://www.hangar.no/sas-registrerer-fly-i-norge-sender-nye-a320-til-sverige/

SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Gammelt nytt, men det med at de nye A320neo skal registreres i Norge er vel nytt.. ?

http://www.hangar.no/sas-registrerer-fly-i-norge-sender-nye-a320-til-sverige/

Det som vel ikke har vært bekreftet før nå er vel at de faktisk havner på ARN. Tidligere har det bare vært rykter

Det bør åpne for og sende endel 737-600 til huggern

Riktignok et artikkelen full av faktafeil om antall fly i flåten og at både -400 og -600 har blitt "classic" så håper det også blir bekreftet av SAS selv

Last edited:

Hvad ligger til grund for omflytningen fra CPH til ARN?

Det kan være mange grunner til det.
1. SAS har tatt en strategisk beslutning om å gå for en enhetsflåte basert på Airbus.
2. ARN er den første basen for SAS sine A320neo siden den vil bli den viktigste i fremtiden.
3. Hvorfor ble to høystående ansatte på CPH sparket på dagen?

Eller kan alle disse til sammen vi nå ser resultatet av?

Det kan være mange grunner til det.
1. SAS har tatt en strategisk beslutning om å gå for en enhetsflåte basert på Airbus.
2. ARN er den første basen for SAS sine A320neo siden den vil bli den viktigste i fremtiden.
3. Hvorfor ble to høystående ansatte på CPH sparket på dagen?

Eller kan alle disse til sammen vi nå ser resultatet av?

Der er gang i guillotinen på CPH. SAS er forresten også utilfredse med Kastrups nye idé med at sælge flymad i Terminalen.

Back