SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Moderator

Denne tråden handler om SAS som bestiller nye fly, ikke Norwegian, og vi ønsker heller ikke at tråden skal utvikle seg til nok en skittkastningskonkuranse med tema SK vs DY

Vi har slettet en rekke tråden for å hindre av avsporing

Er det noen som ser avsporinger igjen, så bruk "Report"-knappen, ikke lag følgediskusjoner!
/Moderator
 
Last edited by a moderator:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Det skrives om innleide B737NG? Blir dette wetlease av brukte maskiner?
 
Det skrives om innleide B737NG? Blir dette wetlease av brukte maskiner?

SAS leier inn fem 737-800 og 10 737-700 med levering f.o.m. neste år. Det er ikke wetlease - 800-maskinene er nye, mens 700 er brukte. Disse leies inn for å erstatte MD-80 og 737-400/500 i Sverige og Norge. Samtidig leies det altså inn en del "vanlige" A320 til erstatning for MD-80 i Danmark. Disse vil altså bli erstattet igjen med A320NEO. Regner med at det om noen år også kommer en ordre som skal erstatte alle 737NG.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Blir helt sikkert en kombinasjon av dansk, norsk og svensk. Hvordan er fordelingen nå? Synes det er veldig mange "norske" fly ...

Det beror väl på att konkurslagstiftningen i Sverige och Norge skiljer sig åt och att ägarna/leasingbolagen har ett större skydd i Norge än i Sverige. Eftersom det i initialskedet i alla fall rör sig om leasingmaskiner kan jag tänka mig att leasingbolagen väljer LN-... i händelse av en eventuell SAS konkurs. Detta enligt uppgift från svenska luftfartsinspektionen.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Kunne godt håbe på at der samtidig med disse nye fly kommer en ny bemaling af flyene..
Hilsen Ole
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ett STORT grattis till SAS, Airbus och europeisk flygindustri för denna Airbus A320NEO order!
Verkligen kul nyheter!
A320 NEO blir en mycket bra och bekväm ersättare till legendariska MD-80.
Jag ser fram emot att se den på ARN.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Heisann,

Noe om hvilket motorvalg de ser paa?

Dag

Står litt om det i pressemeldingen:

SAS has chosen the CFM LEAP-X1A engine to power the A320neos. CFM is the world's largest engine manufacturer, SAS largest engine provider today, and has offered the most competitive package deal. CFM is a joint venture of Snecma (Safran Group) and GE Engines.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Er det klar hvor mange av forskjellige arter man skal ha av A320 serien? Samt, blir det noen A320 i det hele tatt, eller bare A321?

Om dette har blitt besvart tidligere, så må jeg beklager for å ikke ha fått det med meg.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Er det klar hvor mange av forskjellige arter man skal ha av A320 serien? Samt, blir det noen A320 i det hele tatt, eller bare A321?

Om dette har blitt besvart tidligere, så må jeg beklager for å ikke ha fått det med meg.

Det er ikke offentliggjort - men det er åpenbart at bestillingen ikke er på A320 i seg selv, men på A320-familien. Jeg tror det blir en kombinasjon av A319/320/321.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Airbus skriver:

SAS has signed a firm order for 30 A320neo Family aircraft, as part of its strategy to streamline its fleet with more fuel-efficient new aircraft.

Og længere nede:

SAS has been a customer of Airbus since 1980 and today operates 23 Airbus aircraft, including: 7 A340s; 4 A330s and 12 A320 Family aircraft.

Så med de to ting i kombination læser jeg det også sådan, at det er en kombination af A319/A320/A321.

Hele pressemeddelsen kan ses her: http://www.airbus.com/newsevents/ne...sas-orders-30-airbus-a320neo-family-aircraft/

Lars
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

SAS skal jo lease et antal B737 og A320...
Er der nogen der ved hvor de er nu ??? tænker lidt på hvor gamle de kan tænkes at være

Hilsen Ole
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Hvor fjerne destinasjoner kan A320NEO i realiteten betjene?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Som flyentusiast og passasjer syns jeg det er en kjempegod nyhet at SAS bestiller nye A320neo fly, selv om det er noen år til de kommer i trafikk.

Som aksje/økonomi-interessert kan jeg derimot ikke forstå hvordan SAS skal finansiere dette. De tapte 6 millioner SEK pr dag i første kvartal 2011. I samme periode tok SAS opp et lån/refinansiering på ca. 2 milliarder SEK som skal betales tilbake med renter innen 2014. SAS har riktignok 1,8 milliarder SEK utestående i et lån til Spanair, men at de pengene blir tilbakebetalt er ikke 100% sikkert. I tillegg sier SAS også at det vil bli økt overkapasitet i Skandinavia.

Jeg skjønner at disse nye flyene er fremtiden med tanke på fuelforbruk osv, men jeg skjønner IKKE hvordan SAS i en sånn situasjon har råd til å bestillle fly for ca. 15-18 millarder SEK. Kan noen hjelpe meg? De har ingen eiendeler igjen. Hvis leasing er svaret så må vel det øke kostnadsnivået og svekke konkurranseevnen til SAS, leasingselskapet skal vel også tjene penger.. I et økonomiperspektiv syns jeg dessverre SAS har mange likhetstrekk med Hellas, men misforstå meg rett, jeg flyr gjerne med dem, på samme måte som jeg gjerne ferierer i Hellas. :)

Det var mitt første innlegg på flyprat
Øyvind
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Det kan se ut om NEO er en midlertidig løsning, mens SAS venter på neste generasjon fra A og B.

He said that SAS likely won't buy more new planes for the next five years, but when it does, both Boeing and Airbus will be considered.

Ut fra dette utsagnet kan det virke som om det ikke blir nye langdistansefly med det første.

Kjøpet av NEO gjør at SAS har en bra moderne flåte mot slutten av dette tiåret, og kan satse på å få en (evt to) enhetsflåte(r) både i Norge, Sverige og Danmark ved neste korsvei. Det blir vel fort 2030 før SAS kun har en narrowbody-familie, men dette er i alle fall et skritt i riktig retning.

Jeg også etterlyser CS-series, som er et typiske Core-SAS fly, men det kommer kanskje senere.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Som flyentusiast og passasjer syns jeg det er en kjempegod nyhet at SAS bestiller nye A320neo fly, selv om det er noen år til de kommer i trafikk.

Som aksje/økonomi-interessert kan jeg derimot ikke forstå hvordan SAS skal finansiere dette. De tapte 6 millioner SEK pr dag i første kvartal 2011. I samme periode tok SAS opp et lån/refinansiering på ca. 2 milliarder SEK som skal betales tilbake med renter innen 2014. SAS har riktignok 1,8 milliarder SEK utestående i et lån til Spanair, men at de pengene blir tilbakebetalt er ikke 100% sikkert. I tillegg sier SAS også at det vil bli økt overkapasitet i Skandinavia.

Jeg skjønner at disse nye flyene er fremtiden med tanke på fuelforbruk osv, men jeg skjønner IKKE hvordan SAS i en sånn situasjon har råd til å bestillle fly for ca. 15-18 millarder SEK. Kan noen hjelpe meg? De har ingen eiendeler igjen. Hvis leasing er svaret så må vel det øke kostnadsnivået og svekke konkurranseevnen til SAS, leasingselskapet skal vel også tjene penger.. I et økonomiperspektiv syns jeg dessverre SAS har mange likhetstrekk med Hellas, men misforstå meg rett, jeg flyr gjerne med dem, på samme måte som jeg gjerne ferierer i Hellas. :)

Det var mitt første innlegg på flyprat
Øyvind

Det er nok fler som deg som lurer på hvordan SAS skal finansiere flykjøpet. Det er foreløpig ikke kommet noen forklaring på dette hverken fra SAS eller pressen. Slik situasjonen er for SAS i dag kan man kort og godt si at det er umulig å finansiere. Det er vanskelig å se bestillingen som noe annet enn et stunt for å "ha en grunn" til å be aksjonærene om mer penger i en emisjon. Det vil i så fall værer veldig surt for aksjonærene som enten må putte inn mer penger eller la seg vanne ut for 3. gang på 4 år. Derfor ville jeg være veldig bekymret som aksjonær selv om flykjøpet er gledelig i seg selv.

Inntjeningen og egenkapitalen er så dårlig i SAS at de måtte ut med 13% rente på det 2 milliarderlånet de tok opp i fjor. SAS har allerede 26 milliarder i lån før både leasing av nye 737'er, 320'er og nå flykjøpet. SAS kan rett å slett ikke ta opp mer lån uten å få tilført ny kapital. Nåværende lån har krav til minimum egenkapital som vil bli brudt ved ytterligere opplåning. Spesielt er de låst så lenge de taper penger. Det er ingen bevis på at pengene er begynnt å renne riktig veien inn i selskapet. Tvert imot kan det tyde på at kostnads reduksjonen er stoppet opp og at tapene vil fortsette.

Nå er det 5 år til 2016 og levering av de først fly. Mye kan skje før det. Skal man unngå en storemisjon må SAS begynne å tjene penger. Da minst 1-2 milliarder i overskudd hvert år for å kunne kvitte seg med gammel gjeld og gjennomføre flykjøpet med levlige finansbetingelser. Imidlertid vil jeg tro at Airbus ganske snart vil kreve de første "downpayment" på de nye flyene. Penger må også snart garanteres for leasing av de 5+15 737'ene. Det er bare å følge med hvordan SAS skal prøve å løse den floka. La oss alle håpe at de greier det. De må bare ikke regne med å gå til saten og be om mer penger. Stortinget bestemte 9. juni at staten skal selge seg ned i SAS. Det er derfor helt usansynlig at Giske vil investere mer penger i SAS noe han også har sagt i klartekst. Det vil stride imot strortingsvedtaket. Heller ikke i den danske eller svenske stat er det mer investeringsvilje i SAS.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Det är styrelsen som fattat beslut om köp av Airbus A320NEO och styrelsen representerar de största ägarna vilka är Svenska staten, Danska staten, Norska staten och den svenska Wallenbergsfamiljen. Finansieringsplanen för köp av Airbus A320NEO är godkänd av de stora ägarna och därmed av svenska, danska & norska finans och närings/industidepartimenten.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Det er ingen tvil om at det er en riktig beslutning å modernisere flyparken. Det er ikke bare riktig men tvingende nødvendig. Derfor hadde nok styret ingen betenkligheter med den beslutningen. Den vansklige beslutningen kommer når finansieringen skal besluttes. Da vil styret settes på mye større prøvelser.
 
Back
Top