SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Har ikke alltid svenske fly vært SE-Dxx? Mens norske har begynt på R. Så bryter den rekken når de nå får SE-ROx


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Serien med SE-Dxx ble omtrent "oppbrukt" for lenge siden, og SE-Rxx tatt i bruk cirka år 2000.
Registreringer blir vanligvis bare brukt på ett bestemt fly, og gjenbrukt hvis flyet registreres på nytt.

Se-Dxx og SE-Rxx brukes bare på jetdrevne fly.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Man behöver inte betala stämpelskatt för att registrera ett flygplan i Sverige. Stämpelskatt kan behöva betalas om man väljer att ta ut en nationell inteckning i Sverige. Men i och med Kapstadskonventionen kan man istället registrera sina rättigheter (däribland inteckning) i det internationella rättighetsregistret på Irland. Dessa rättigheter har prioritet över nationellt skapade rättigheter vilket troligen gör att de flesta finansiärer väljer att inte registrera en inteckning nationellt utan enbart i det internationella registret och känner sig trygga med det. På så sätt slipper man betala svensk stämpelskatt och betalar bara en låg avgift i det internationella registret för att få sin rättighet säkrad.

Vid registrering av flygplan i Danmark måste man betala en skatt på 1 promille av flygplanets värde. Någon sådan skatt finns inte i Sverige eller Norge.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Øker Sas flåten sin i Stockholm no, eller blir noen av 737 flyttet over til OSL/CPH ?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Det er såvidt jeg kan se allerede sendt et par 737ere over til OSL-base.

Jag kan inte se att någon 737 är överförd från Stockholm till Oslo ännu.
LN-RGB flög för Norge några dagar förra veckan, men är åter i svensk tjänst.
LN-RPN var ju tillfälligt stationerad i Stockholm några månader tidigare i år, men är tillbaka i Norge nu. Så några omplaceringar har inte skett ännu - så vitt jag kan se.

Men med allt fler NEO till Stockholmsbasen, så måste väl denna omflyttning inledas snart. Möjligen kommer man först att helt avhända sig ett antal 737-600. Det gäller dock inte LN-RCU, som just nu finns i Shannon för service.
Vi får se om den återgår till Stockholm, eller placeras i Oslo.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jag kan inte se att någon 737 är överförd från Stockholm till Oslo ännu.

LN-RGB flög för Norge några dagar förra veckan, men är åter i svensk tjänst.

LN-RPN var ju tillfälligt stationerad i Stockholm några månader tidigare i år, men är tillbaka i Norge nu. Så några omplaceringar har inte skett ännu - så vitt jag kan se.



Men med allt fler NEO till Stockholmsbasen, så måste väl denna omflyttning inledas snart. Möjligen kommer man först att helt avhända sig ett antal 737-600. Det gäller dock inte LN-RCU, som just nu finns i Shannon för service.

Vi får se om den återgår till Stockholm, eller placeras i Oslo.



LN-RCU fløy vel norsk den siste tiden før den ble sendt til SNN for check? Den tok vel over for LN-RPS

Ellers er det jo uansett lavsesong nå, så med mindre det er mye snag er det vel litt ekstra kapasitet på alle basene?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

LN-RCU fløy vel norsk den siste tiden før den ble sendt til SNN for check? Den tok vel over for LN-RPS

Ellers er det jo uansett lavsesong nå, så med mindre det er mye snag er det vel litt ekstra kapasitet på alle basene?

LN-RCU gjorde några dagar i Norge (kanske i samband med att LN-RPS togs ur trafik) men återkom sen till Arlanda. De sista veckorna före avfärden till Shannon var på svenska linjenummer.
https://planefinder.net/data/aircraft/LN-RCU

Edit: LN-RCU har idag lämnat Shannon för återfärd som SK9116 och i skrivande stund ser maskinen ut att vara på väg tillbaka till Stockholm. Passerade just nu (kl 14.00) norsk-svenska gränsen på FL41, strax norr om Töcksfors.
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Fly A320neo hjem fra Stockholm i dag. Utrolig stillegående maskin - selv med sete bak vingen.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvor mange A320 NEO har de mottatt?

Ser jeg skal fly a320 fra CPH på lørdag, er det noen steder jeg kan sjekke om dette er et nytt fly?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvor mange A320 NEO har de mottatt?

Ser jeg skal fly a320 fra CPH på lørdag, er det noen steder jeg kan sjekke om dette er et nytt fly?

4 stykker. Alle basert på ARN

Hos SAS så kaller de A320neo "A320 sharklets" i systemene, så hvis det ikke står sharklets så er det ingen NEO
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jeg fikk gleden av å fly NEO på ARN-AGP, merkbart mindre støy. Jeg satt på rad 5. Jeg tok en tur bak for å teste ut Spaceflex løsningen som mine Airbus venner klager på, ikke var det plass til hverken crew eller PAX. Og doen var så trang at du skal ikke ha mange kilo extra før det blir et problem. Og den ene doen var u/s, noe som jeg har hørt fra flere Spaceflex operatører er et problem. Men men, så da stod man i kø i 25 min da...
Ellers var det supert med USB port, synd de hverken har wifi eller noen form for underholdning ombord. Kan bli kjedelig om man ikke har med selv, noe vel de fleste har i dag går jeg ut ifra. Men for all del, fint og stille fly.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jeg fikk gleden av å fly NEO på ARN-AGP, merkbart mindre støy. Jeg satt på rad 5. Jeg tok en tur bak for å teste ut Spaceflex løsningen som mine Airbus venner klager på, ikke var det plass til hverken crew eller PAX. Og doen var så trang at du skal ikke ha mange kilo extra før det blir et problem. Og den ene doen var u/s, noe som jeg har hørt fra flere Spaceflex operatører er et problem. Men men, så da stod man i kø i 25 min da...
Ellers var det supert med USB port, synd de hverken har wifi eller noen form for underholdning ombord. Kan bli kjedelig om man ikke har med selv, noe vel de fleste har i dag går jeg ut ifra. Men for all del, fint og stille fly.

Ursäkta men vad är "spaceflex" och vad betyder att toan är "u/s"?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jeg fikk gleden av å fly NEO på ARN-AGP, merkbart mindre støy. Jeg satt på rad 5. Jeg tok en tur bak for å teste ut Spaceflex løsningen som mine Airbus venner klager på, ikke var det plass til hverken crew eller PAX. Og doen var så trang at du skal ikke ha mange kilo extra før det blir et problem. Og den ene doen var u/s, noe som jeg har hørt fra flere Spaceflex operatører er et problem. Men men, så da stod man i kø i 25 min da...
Ellers var det supert med USB port, synd de hverken har wifi eller noen form for underholdning ombord. Kan bli kjedelig om man ikke har med selv, noe vel de fleste har i dag går jeg ut ifra. Men for all del, fint og stille fly.

Jeg fløy SAS a320neo fra Athen til Arlanda på søndag og vil si meg enig med alt som ThomAAs skriver.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jeg fløy SAS a320neo fra Athen til Arlanda på søndag og vil si meg enig med alt som ThomAAs skriver.

Nå har vel SAS sakt at A319/320/320neo/321 og B737/738 skal då wifi løpende fra 2017, vil tro A320neo får først...
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Nå har vel SAS sakt at A319/320/320neo/321 og B737/738 skal då wifi løpende fra 2017, vil tro A320neo får først...
Från senaste SAS "pendlarmöte" "WiFi införs i samband med ombyggnad av kabinen (på de äldre planen som inte har Recaro-säten?) med början i sommar". De NEO-maskiner som levererats innan införandet startar, kan nog få vänta på sin installation.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Från senaste SAS "pendlarmöte" "WiFi införs i samband med ombyggnad av kabinen (på de äldre planen som inte har Recaro-säten?) med början i sommar". De NEO-maskiner som levererats innan införandet startar, kan nog få vänta på sin installation.

Så det du sier er at de nye NEO flyene, som leveres nå, er uten WIFI, mens de gamle flyene, som snart skal ut av flåten, de skal ettermonteres WIFI på? Høres ut som SAS!! :wow:
 
Back
Top