SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Ganske på siden av tråden, men hva er grunnen til at ingen(?) fly blir laget etter hverandre når man bestiller f.eks 30 stk? Eller 100 for den saks skyld.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Det skyldes at man normalt ikke vil ha mer enn ett fly levert om gangen. Det er en god del arbeid med innfasing av et nytt fly, ikke minst på papirsiden, så derfor er det ikke praktisk å ta flere på en gang. Og siden det er mange andre som også bestiller fly, allokerer man linjenumre etter leveringstidspunkt.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Har SAS A320NEO samme SpaceFlex-opplegg som Lufthansa, med to doer og et trangt galley på bakerste vegg eller har de tradisjonell layout? SAS vil vel bruke A320NEO på charter og lange flyvninger også (Gran Can osv)?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Har SAS A320NEO samme SpaceFlex-opplegg som Lufthansa, med to doer og et trangt galley på bakerste vegg eller har de tradisjonell layout? SAS vil vel bruke A320NEO på charter og lange flyvninger også (Gran Can osv)?


Det är SpaceFlexlösningen.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Det skyldes at man normalt ikke vil ha mer enn ett fly levert om gangen. Det er en god del arbeid med innfasing av et nytt fly, ikke minst på papirsiden, så derfor er det ikke praktisk å ta flere på en gang. Og siden det er mange andre som også bestiller fly, allokerer man linjenumre etter leveringstidspunkt.

Aha! Det er altså såpass mye jobb at den gjengen som tar over ett fly ikke kan/burde legge til litt ekstra bemanning for å kunne ta to-tre samtidig?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Dette planlegges ofte år i forveien og man faser gjerne fly ut også. De skal ha crew klare og ruter å fly. Mye som henger sammen og både praktisk og økonomisk er det ikke særlig gunstig å få fly altfor tett.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Aha! Det er altså såpass mye jobb at den gjengen som tar over ett fly ikke kan/burde legge til litt ekstra bemanning for å kunne ta to-tre samtidig?

Det skjer fra tid til annen at selskapene får flere fly levert samme dag. Norwegian har vel fått to fly samme dag ved et par anledninger også. Dette var nye B738-800 :)
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Dette planlegges ofte år i forveien og man faser gjerne fly ut også. De skal ha crew klare og ruter å fly. Mye som henger sammen og både praktisk og økonomisk er det ikke særlig gunstig å få fly altfor tett.

Som Andreas säger men det finns naturligtvis undantag:

Dubai, UAE - 3 September 2015: Emirates celebrated the company record arrival of four new aircraft in one day, affirming its commitment to flying a modern, efficient and comfortable fleet. The bumper delivery included two Boeing 777-300ERs, one Boeing 777 Freighter and one A380 aircraft.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Ser ut som de to første er solgt til Standard Chartered Bank og leid tilbake for 10 år
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Loadsheet fra en av SAS sine NEO flighter ARN-CPH. Relativt hygge drivstofforbruk
 

Attachments

  • SASneo.PNG
    SASneo.PNG
    165.4 KB · Views: 1,556
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Synes den var tung jeg, 56t er jo typisk ZFW i 738 med 90% belegg, hvis jeg husker riktig.

Mere enn 17 t under MTOM, og mere enn 6 t under MZFM, svært lav cost index og en fin tail wind hvis jeg så riktig. Skulle bare mangle at ikke den bruker vesentlig mindre fuel enn en CEO, men syntes ikke den planen sier stort om det med mindre man har en tilsvarende for CEO å sammenlikne med.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

5 av flyene vil bli solgt til Jackson Square Aviation gjennom en sale-leaseback finansiering

http://www.dn.no/nyheter/2016/11/29/0832/Luftfart/sas-sikrer-finansiering-av-fem-nye-fly
SAS har sikret finansiering av fem Airbus A320neo gjennom salg og leasebackavtale med Jackson Square Aviation. Det betyr at SAS ved leveranse av de nye flyene selger dem til Jackson Square Aviation for så å lease dem tilbake over en lengre periode.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Kommer SAS basera några Airbus A320 NEO på OSL?
De första 3 maskinerna har ARN som hemmabas.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Kommer SAS basera några Airbus A320 NEO på OSL?
De första 3 maskinerna har ARN som hemmabas.

Nei, SAS har sagt at A320neo skal kun være på ARN og delvis CPH... OSL er og blir ren B737-base. CPH får blanding mellom A320 og A320neo.
 
Back
Top