SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Nå har jo SAS faktisk en relativt, for SAS og være, ny flåte på CPH. Selv om ingen av flyene er ferske av linjen så er det mange eldre 737NGere på både ARN og OSL som må byttes først. Blant annet mange 737-600 som er 15-17 år gamle. Da er det ganske naturlig og bytte ut disse med nye A320neo. Riktignok er ikke deres 8 A321 helt ferske, men med 199 seter og tross alt er dagens generasjons fly, har de en bra CASM i forhold til smågrisene
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Är det bekräftat att det enbart är 320neo och inga319/321neo? Det är ju annars inte ovanligt att man initialt beställer en modell för att hålla nere initial payments och sedan uppgraderer när leverans närmar sig.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ifølge denne artikel kommer ARN og CPH til at deles om de nye A320neo-fly:

"Ursprungligen var det tänkt att samtliga nya Airbusmaskiner skulle placeras i Köpenhamn" (...) "Men nu är planerna ändrade." (...) "Det innebär att även Arlanda blir bas för de nya flygplanen." (...) "Ja, vi har lämnat det tidigare resonemanget och placerar flygplanen på båda platserna, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS" (...) "Hur fördelningen de två flygplatserna emellan ser ut är dock ännu inte klart."

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11226

Mon ikke optionen på 11 fly kommer i spil, hvis begge baser skal dækkes?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Mon ikke optionen på 11 fly kommer i spil, hvis begge baser skal dækkes?

Nå har jo SAS sagt at de innen et par år må bestemme seg for en erstatter blant annet for 737NG flåten, hvor de jo har mange eldre maskiner, som kommer til og fort ha passert 20 år innen en erstatter kan bli levert.

Nå har jeg sikkert misset et par, men her er alderen på SAS sin 737/A32x maskiner

737-600
1998: 10
1998: 15
2000: 1


737-700
1998: 2
1999: 2
2000: 7
2001: 2
2002: 7
2003: 1
2004: 2
2005: -
2006: 1
2007: 1
2008: -
2009: 2
2010: 1

737-800
2000: 7
2001: 4
2002: 2
2003: 1
2004: 1
2005: -
2006: -
2008: -
2009: 5
2010: -
2011: -
2012: 2
2013: 5
2016: 2

A319:
2006: 2
2007: 2

A320:
2000: 2
2001: -
2002: -
2003: -
2004: -
2005: -
2006: 6
2007: 5

A321:
2001: 3
2002: 5

Airbusflåten er det ikke så hast med, men mot 2020, så vil hele -600 flåten, mesteparten av -700 flåten og halve -800 flåten kunne klassifiseres som eldre maskiner, og flere vil nok ha forsvunnet innen den tid. Uansett så er det klart at 30 A320neo ikke er nok til og dekke opp dette, selv om kan kaster inn noen ATRer og CRJer
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Oslo blir alltid nedprioritert. Kjedelige 737...
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ser ut som første til SAS er planlagt som MSN7236, med forbehold om endringer. Planlagt montert i Hamburg
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Info från SAS "pendlar-möte" förra veckan;
A320NEO får konfig Y174, interiört "samma" kulörer och mood-lighting som nya LH. (Ev. WiFi? ) Införs ARN från okt-16.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Info från SAS "pendlar-möte" förra veckan;
A320NEO får konfig Y174, interiört "samma" kulörer och mood-lighting som nya LH. (Ev. WiFi? ) Införs ARN från okt-16.

En ekstra rad, blir spennende om de klare å hente den gjennom smartere løsninger eller om det blir enda trangere.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

En ekstra rad, blir spennende om de klare å hente den gjennom smartere løsninger eller om det blir enda trangere.


Airbus implementerte muligheten for deres såkalte "Space Flex" løsning for bakre galley og toaletter for noen år siden. Da får man inn flere seter, delvis på bekostning av galley og toalett, og delvis pga smartere løsninger

Ellers så kommer ikke NEO med ny kabin, men er i prinsippet identisk med en ny A320ceo som ruller ut fra fabrikken nå. Airbus har kjørt en jevn evolusjon med A320 familien hele tiden, som f.eks når winglets (sharklets) kom for noen år siden. Og det er mange andre eksempler på det samme. NEO er riktignok er ganske stort steg. Men samtidig er det bare motorene som blir nye.

Det er faktisk større forskjell på 737NG og MAX, da sistnevnte får seg en ny halestuss.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ut av 30 + evt. 11, som i praksis ikke allerede er nok for å erstatte dagens flåte; har SAS vurdert de A321NeoLR for de tynnere lang distanse ruter?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Info från SAS "pendlar-möte" förra veckan;
A320NEO får konfig Y174, interiört "samma" kulörer och mood-lighting som nya LH. (Ev. WiFi? ) Införs ARN från okt-16.

Kunnen vært værre, da jeg ser Lufthansa setter inn ekstra 2 rader og vil ha 180 seter i deres A320neo
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Da var finansiering for pre-delivery betaling for ytterligere 5 maskiner i boks, så totalt for de 11 første, og er vel de som blir levert i 2016 og 2017

http://www.sasgroup.net/en/sas-comp...-financing-for-five-airbus-aircraft-with-dvb/
SAS has secured a Pre-Delivery Payment Financing Facility (“PDP Facility”) with DVB Bank covering a portion of the pre-delivery payments that SAS is making for five Airbus A320neo under the aircraft order with Airbus. The PDP Facility is structured as a revolving credit facility under which SAS may draw up to MUSD 46.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Jeg har nok udugelige søkekunnskaper, men når kommer første A320 Neo?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Tidligere bmi og Spanair maskin det? Sikkert spansk vedlikehold... :p


Mener å huske det er oktober 2016, så ca. om et halvt år...
Tror det er tre maskiner som skal leveres i år.

Er det cph eller Arlanda basen som får de første a320neos?
 
Back
Top