SAS med nye flyseter!

Robbiedeluxe

ScanFlyer Silver
Ryktene stemmer, SAS har bestilt nærmest like seter som Lufthansa. Disse skal installeres på 8 av 737-800 maskinene i løpet av 2012 — og suksessivt i resten av flåten.

SAS_seats.png


Fra pressemeldingen:
stol-3.jpg


stol-2.jpg


stol-1.jpg

Link: http://www.cisionwire.se/sas/r/sas-bestaller-nya-kortlinjesaten,c9195209

Kjør debatt! Skal selv vente med å klage til jeg har prøvd produktet selv. Får jeg mer benplass er det sikkert ikke så galt med dette thin-profile konseptet, men om man skal til Syden kan det fort bli som å sitte på en benk kanskje?
 
Hva skal man si? Funker jo sikkert innen Sør-Norge, men de greiene der i seks timer til Kanariøyene? Lengter tilbake til 737-600 mandag morgen i 2-3 konfig. Jeg rakk iallfall å oppleve det før Norwegian ødela gleden ved å fly. Uten Gullkort eller barnevogn bør en ikke vektlegge så mye annet enn pris lenger. :cry:
 
Hvor tynn kan man lage seteryggen på i setene på et fly egentlig??
Ser nesten ut som det er hakket tynnere enn DY m.fl. sine recaro seter...

Nå syns jeg at det går helt greit å fly i DY's recaro seter til f.eks. Antalya. Tresmak i r*** får man uansett. Så lenge benplassen blir bedre er jeg strålende fornøyd.
Dette blir sikkert bra, det er endel SK stål som kan tåle nye seter!
 
Lufthansa-setene har meget god benplass og komforten er absolutt bra. Likevel synes jeg de kan bli litt harde både i puten og i seteryggen. Dessuten ser de veldig billige ut. De er likevel mye bedre enn Sicma-setene som SAS har i 737-600, A319, A321 og noen få 737-700 og -800. Disse vil vel bli beholdt en god stund til, slik at oppgraderingen først vil komme på 737-800-maskiner med de eldste setene (og forhåpentligvis på Air Europa-maskinene), samt på de nye 737-700 og -800 som har blitt bestilt.

Registrerer ellers at alle 737-800-maskiner nå skal få 181 seter.
 
Kjedelig hvis har de valgt samme som LH og OS, som har en tynnere plostring i sitteputa. Merker rørene på hver siden av lårene etter 1-1,5 time. Men disse ser kanskje noe bedre ut? Utgavene som DY og LX har er mer komfortable på lenger turer for min (store) kropp, da disse har tykkere sittepute, men ellers virker å være helt like.
 
Vil da noe av den ekstra benplassen og utslippsfordelen det står i artikkelen forsvinne?

Ja og nei. De fleste 737-800 i SAS-flåten har 179 seter, Air Europa-maskinene har 186 (?), mens tre eldre maskiner bare har 150 seter.
 
Så SAS flyr altså rundt med tre Boeing 737-800 som kun har 150 seter?

Hvor lenge har de gjort dette, er det virkelig mulig??
 
Fløy Lufthansa A380 på langtur forleden, og selv om jeg hadde all verdens benplass opplevdes setene etterhvert så tynne og harde at det ble litt ukomfertabelt. Så for meg er det helt klart et skritt i feil retning.
 
Så SAS flyr altså rundt med tre Boeing 737-800 som kun har 150 seter?

Hvor lenge har de gjort dette, er det virkelig mulig??

Siden de fikk dem for over 10 år siden. De har tre stykker i såkalt Euro-konfigurasjon med bedre benplass og 2-3 konfigurasjon på de fremste fem radene. Brukes stort sett på tunge businessruter og uten tvil de mest behaglige flyene i SAS flåten
 
NEK-setene til Lufthansa har en maksimal sittetid på 2 timer. Alt over dette blir ukomfortabelt for meg. Med andre ord bør disse setene fungere greit innenfor SAS' primærdestinasjoner.
 
Mulig det er ikke noen nyhet, men pressemeldingen kom i dag — ergo er det jo en nyhet. :)

Jeg er helt enig.
Selv om temaer har vært oppe i tidligere tråder, så ser ikke jeg problemet med å starte en ny med friske tanker.
Men ser at de ofte blir flyttet eller slettet, for så å henvises til en tidligere diskusjon.
Regna med at dette ville skje her å, men ser ut til at denne vil få gå ;-)

Jeg har selv prøvd de nye seten, dog hos Lufthansa, og min erfraring var overraskende positiv.
Men smaken er som baken, bokstavelig talt hehe.
De aller fleste rutene SAS flyr, er på under 3 timer. Da tror jeg de aller fleste vil være fornøyd med disse.
På lange chartere derimot kan de sikkert bli litt harde. Men dette er noe charterselskapene som Apollo vet.
SAS og Norwegian flyr chartere med sine vanlige maskiner, og ikke dedikerte chartermaskiner. Dette sikkert på godt og vondt, men da blir det slik produktet er.
 
Blir det ekstra beinplass for de som flyr Economy Extra, eller blir det lik pitch over hele fjøla?
 
Så langt jeg vet skal det være likt over hele fjøla.
Men jeg kan ta feil der.

Jeg regner med at det blir bedre benplass på de fem første radene? Dette er vanlig praksis hos SAS selv på maskinene med de harde Sicma-flybenkene.
 
Back
Top