SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Blir det MIA, er det etter min mening et tegn på at SAS fortsatt har feber.....
Jeg tror også det kommer til å ende med tårer for SAS. Typisk et low-yield marked, dårlig tilstedeværelse fra andre "Star-selskaper"...

I tillegg så flyr DY allerede til MCO, FLL og MIA med en Dreamliner som er konfigurert mye bedre for et slikt marked, og da har en helt annen kostnad per sete en hva SAS kan stille opp med. Mulig kanskje MIA kan fungere som en sesong-rute? Jeg er uansett veldig skeptisk til MIA.

Bare til info fikk jeg vite fra en i SAS at de nå hadde fått slots på MIA, og at det er den destinasjonen som kommer fra OSL...

Kom fra en i crew på en av mine mange flights de siste dagene, og vedkommende gledet seg stort til det ble offentlig..

Litt sladder fra NY. :)

Kim

Sandsynligvis bliver det 3 Weekly til Mia og 4 Weekly til Boston ;)

MIA kan vel sammenlignes med BKK som low cost, men kan jo være de har fått til noe avtale med cruiseselskap?

Det tror jeg dessverre er fullstendig irrelevant. Cruise selskapene er som alle andre, de jager kostnader hos underleverandører for å sprite opp egen profitt. Har SAS fått en slik avtale, noe jeg ikke tror, er det garantert på betingelser og priser som er svært dårlige. MIA har god dekning fra Europa med lave priser og god kapasitet. Skal SAS få noen avtaler her, stiller de bakerst med kun ett verktøy og det er pris!

Hvis det blir MIA sier jeg bare good luck. BA ligger konstant under 4000 kroner i eco fra BGO. Et raskt søk nærmere jul ligger på 3600,-. Tegn på hvilket marked som kjøper eco til MIA

Sandsynligvis bliver det 3 Weekly til Mia og 4 Weekly til Boston ;)

Om så er tilfelle, tipper jeg at MIA suppleres fra ARN med den kapasiteten som i dag ligger tilgjengelig 3 dager i uken på de 2 maskinene som skal rotere ORD-ARN-HKG.

Med tanke på SAS og ikke minst norske interesser håper jeg virkelig på BOS:)

Tror ikke på MIA. Det er for low-yield og al for meget konkurrence. Stemmer ikke overens med den type kunder SAS ønsker.

Tror mere på LAX, idet SAS' rute til SFO/Westcoast US er gået bedre end forventet, og der er måske plads til mere. Billetpriserne til LAX er typisk også højere end til MIA og en rute fra OSL er vel ikke så meget længere (ca 600 miles).

Tror ikke på MIA. Det er for low-yield og al for meget konkurrence. Stemmer ikke overens med den type kunder SAS ønsker.

Tror mere på LAX, idet SAS' rute til SFO/Westcoast US er gået bedre end forventet, og der er måske plads til mere. Billetpriserne til LAX er typisk også højere end til MIA og en rute fra OSL er vel ikke så meget længere (ca 600 miles).

Svært mange av argumentene mot MIA kan vel også i stor grad brukes mot LAX?

Ganske mye mer tech-industri i LA-området en rundt Miami.
Jeg jobber med R&D innenfor IT, og vi har ganske mye aktivitet både i Bay-Area og i Los Angeles/San Diego.

Sitter med et intrykk av at det er noe høyere yield på LAX en MIA i tilegg til at det kanskje er en litt annen turistgruppe som reiser til California enn MIA og Florida med større betalingsvilje(?). I tillegg kan SAS kombinere og gi de reisende flere alternativer med betjening av både SFO og LAX.

Men når det er sagt så er jeg enig med det flere sier her inne at verken MIA eller LAX er helt i tråd med hva SAS sier de skal gå etter av reisende.

Sitter med et intrykk av at det er noe høyere yield på LAX en MIA i tilegg til at det kanskje er en litt annen turistgruppe som reiser til California enn MIA og Florida med større betalingsvilje(?). I tillegg kan SAS kombinere og gi de reisende flere alternativer med betjening av både SFO og LAX.

Men når det er sagt så er jeg enig med det flere sier her inne at verken MIA eller LAX er helt i tråd med hva SAS sier de skal gå etter av reisende.

Enig. En anden ting er vel efterspørgslen på US-siden. Jeg forestiller mig et noget større opland i LAX (ved godt der er cruise-turisme i Florida), som skal til Skandinavien eller videre til Europa.

Ganske mye mer tech-industri i LA-området en rundt Miami.

Jeg jobber med R&D innenfor IT, og vi har ganske mye aktivitet både i Bay-Area og i Los Angeles/San Diego.

Vi er nok ikke så veldig uenige. Ja, LAX kan nok ha høyere yield, men alt i alt er det vel ikke Skandinavia-Los Angeles som kanskje har den beste yielden i USA.

Utfordringene men LAX kontra MIA er at det er 500nm lenger og forstår jeg det rett så krever det tre mann i cockpit? Det kombinert med at man da vil fly i direkte konkurranse med Norwegian kan umulig ha en positiv innvirkning på verken kostnader eller inntekter.

Men som andre er jeg skeptisk til både LAX og MIA fra OSL.

Hva med Denver? Er vel den eneste UA hubben SAS ikke flyr til? (mulig det har blitt nevnt, har ikke lest gjennom de utallige sidene i denne tråden)

Hva med Denver? Er vel den eneste UA hubben SAS ikke flyr til? (mulig det har blitt nevnt, har ikke lest gjennom de utallige sidene i denne tråden)

Jeg tror det kunne vært interessant. Jeg reiser til Denver 4-6 ganger i året, da med Lufthansa via FRA, og det er stort sett helt fullt. I tillegg ser det ut som det er en god del skandinavere med. :)

Jeg tror det kunne vært interessant. Jeg reiser til Denver 4-6 ganger i året, da med Lufthansa via FRA, og det er stort sett helt fullt. I tillegg ser det ut som det er en god del skandinavere med. :)

DEN er lengre ned på lista over OD trafikk til/fra Skandinavia som betyr at SAS må dele inntekten med UA på all transfer. Derfor er jeg skeptisk til DEN.

Kan nok en gang poste de 12 destinasjonene som SAS selv har pekt ut i flere presentasjoner nå:

Miami (MIA)
Los Angeles (LAX)
San Francisco (SFO)
Shanghai (SHA)
Singapore (SIN)
Hong Kong (HKG)
Orlando (ORL)
Boston (BOS)
Manila (MNL)
Houston (HOU)
Seoul (SEL)
Ho Chi Minh City (SGN)

Link til bilder fra SAS sin presentasjon:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1000019&postcount=316

Av disse 12 så er SIN og MNL helt i grenseland når det gjelder rekkevidde, og vil trenge en A340. SAS har allerede åpnet til HKG, så den er "served", og SAS øker kapasiteten til SFO fra W16, slik at den blir daglig.

Link til bilder fra SAS sin presentasjon:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1000019&postcount=316

Av disse 12 så er SIN og MNL helt i grenseland når det gjelder rekkevidde, og vil trenge en A340. SAS har allerede åpnet til HKG, så den er "served", og SAS øker kapasiteten til SFO fra W16, slik at den blir daglig.

Det mest åpenbare valget i henhold til yield og passasjergrunnlag fra OSL er uten tvil Singapore. Utfordringen med Singapore er mye politikk og etter ryktene, ganske satte avtaler ut fra nåværende betjening av Skandinavia gjennom SIA, SK og CPH. Om teoretisk at OSL ville fått en rute til Singapore, vil det velte markedsgrunnlaget fra CPH som i front er fullstendig avhengig av norsk trafikk. Det samme ville nok gjelde om SAS fikk inn SIN fra ARN.
SIN er et veldig godt eksempel på at SAS har floket seg inn i avtaler og forpliktelser som hindrer egen betjening av attraktive markeder.

Til tross for at Sverige er det dominerende markedet og Danmark har lufthavnen det flyr på, utmerker nordmennene seg som passasjerer på et helt spesielt område:

Det er flest nordmenn i de aller dyreste klassene om bord.

Dette forteller Tim Lee, som har overtatt jobben som Singapore Airlines' sjef for Skandinavia og Finland:
- Det er ingen tvil om at nordmennene er de viktigste skandinaviske kundene for oss i våre premiumklasser. Fra København sitter det nordmenn i 50 prosent av businessetene, og det er jo mye når man for eksempel tar i betraktning at Sverige har dobbelt så mange mennesker som dere, sier Lee til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn-7607441.html

SAS har som vane å lansere nyheter av denne typen på torsdager. Vi får håpe at i morgen er dagen!

Last edited:
Back