Trafikken til det alt for "lille" Norge og OSL fra Kina har frem til oktober i år hatt en vekst på +72%. Dette på tross av at Norge ikke tillates å drive aktiv markedsføring i Kina. Avinor og OSL har også fått tydelig beskjed fra Kinesiske myndigheter om at de ikke ønsker flyplassene markedsført i Kina.
Markedsarbeidet ved OSL har fått en helt annen fart i form av manpower og ressurser.
Det er ikke rent imponerende den satsningen som OSL nå legger mot det Asiatiske markedet.
Fra å være pinlig usynlig er OSL nå i en helt annen liga som garantert vil gi resultater.
Det er særlig turister fra Kina som sørger for veksten. I løpet av årets ti første måneder ble det registrert over 263.000 kinesiske hotellovernattinger i Norge, en økning på hele 72 prosent fra året før.
Veksten fra Asia og særlig Kina er et eventyr. Asiatene er den gruppen av utenlandske besøkende som legger igjen mest penger når de er i Norge, sier Krohn Devold.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/12/26/0857/Turisme/2015-ble-et-rekordr-for-hotellene
Selv om det fra politisk hold er kjølig mellom Norge og Kina, så er det og har vært møter mellom OSL og Kinesiske selskap. Det er kun politikken som hindrer etablering av nye ruter.
En oppmykning vil heller ikke skje over natta, men gradvis. Her vil nok de flyselskapene som er minst politisk styrte, få muligheten til å etablere seg. Det gjør nok Air China er utelukket, samtidig som Hainan og et par andre er det mest realistiske.
Det skjer betydelig mer på bakrommet ang Norge - Kina enn de fleste kjenner til.
Selv mener jeg at SAS har den beste forutsetningen til å være selskapet som etablerer rute mellom Norge og Kina. De sitter allerede på trafikkrettighetene og har trafikk.
Uten å kjenne til prosessen, så ble det tidlig lekket ut fra selskapet at de faktisk så på Kina fra OSL. Jeg går ut fra at det ren politisk har vært vanskelig og derfor blitt satt til side.
Ellers så kan det kanskje være av interesse for flere å lese Visit Denmark sin Kina strategi for 2016 i anledning påstandene som har blitt presentert lengre opp i tråden.
Kinesiske overnatninger har været i kraftig vækst de seneste år. En tredobling fra 2009 til 2013. I 2014 var der en kort opbremsning i væksten (+6 %), men igen i 2015 forventes 20-25 % vækst. Således forventes antallet af kinesiske overnatninger at nå 200.000 i 2015.
Typisk vil en kineser tage på en 8-10 dages rundtur i Norden og besøge de norske fjorde samt de 4 hovedstæder. Det betyder, at Danmark kun får 1 (måske 2) overnatninger som typisk ligger i København. For at få lagt flere overnatninger i Danmark ind i rundrejserne arbejdes der på at få turoperatører og pressen til at forstå, at København ikke kan opleves på kun 1½ dag, og at Danmark er andet end København
.
http://www.visitdenmark.dk/da/danmark/strategi-kina-2016
Trafikstyrelsen sine tall har frem til de ble blokkert, vist til godt over 60% transfer på Shanghai og Beijing rutene ut fra CPH. Det er også slik at de nye rutene med Beijing Capital
har sendt Kinesere rundt i hele Norden og ikke bare til Odense som man kan få inntrykk av å lese gjennom enkelte luftfartsportaler.
Tar man en titt på handelen de Nordiske landene i mellom med Kina, er det Sverige som er den ubestridte stormakt. Således også i forhold til innkommende turisme fra Kina.
Norge har et enormt potensial for innkommende turisme. This is just the beginning...