SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Dette er ment å være et pressmiddel NETTOPP mot de SAS forhandler med. Alle tre landene kjemper hardt for å tiltrekke seg direkte Long Haul forbindelse til andre kontinentale destinasjoner. Ved at SAS nå går ut med å skape inntrykk av at det nesten er 'tilfeldig' HVOR disse LH-ruten startet fra av de skandinaviske hovedsteder, ligger det et dårlig skjult håp om at flyplassene som de forhandler med i ren desperasjon vil overby de konkurrerende hubene i å stille gode betingelser til svært gunstige priser.
 
Dette er ment å være et pressmiddel NETTOPP mot de SAS forhandler med. Alle tre landene kjemper hardt for å tiltrekke seg direkte Long Haul forbindelse til andre kontinentale destinasjoner. Ved at SAS nå går ut med å skape inntrykk av at det nesten er 'tilfeldig' HVOR disse LH-ruten startet fra av de skandinaviske hovedsteder, ligger det et dårlig skjult håp om at flyplassene som de forhandler med i ren desperasjon vil overby de konkurrerende hubene i å stille gode betingelser til svært gunstige priser.

Nå ja, både SAS og publikun vet at det kun er en av disse flyplassene som kan tilby de beste oppstarts betingelsene, så om det handlet utelukkende om dette, ville CPH allerede smilt bredt;)
 
Nå ja, både SAS og publikun vet at det kun er en av disse flyplassene som kan tilby de beste oppstarts betingelsene, så om det handlet utelukkende om dette, ville CPH allerede smilt bredt;)

Eller for å tolke det på en annen måte, SAS ønsker egentlig ikke mer butikk til CPH, og derfor gir de OSL, og ARL en sjangse til å gi enda litt bedre vilkår ;)
 
Jeg tror nok heller 23.juni og Vancouver er årsaken og at priser og betingelser i realiteten er ferdigforhandlet for lenge siden.
 
Eller for å tolke det på en annen måte, SAS ønsker egentlig ikke mer butikk til CPH, og derfor gir de OSL, og ARL en sjangse til å gi enda litt bedre vilkår ;)

SAS i dag vil opprette ruter der de mener de kan tjene mest penger. Enkelt og greit.
 
SAS i dag vil opprette ruter der de mener de kan tjene mest penger. Enkelt og greit.

Slik har det ikke alltid vært historisk sett. Det er vel noen skrekkeksmempler på langruter i gamle dager som ikke genererte noe særlig penger i kassen.
 
SAS i dag vil opprette ruter der de mener de kan tjene mest penger. Enkelt og greit.

Hadde det vært så enkelt ville nok SAS vært et betydelig sunnere selskap enn slik de fremstår i dag. SAS må fortsatt manøvrere nye ruter og etablering gjennom politiske hensyn og allianse strategier.
 
Slik har det ikke alltid vært historisk sett. Det er vel noen skrekkeksmempler på langruter i gamle dager som ikke genererte noe særlig penger i kassen.

Ja, det var den gang SAS-styret var fullt av redere som var mer opptatt av å få frem sjøfolkene sine enn hva som gavnet SAS ....
 
Og så er det vel noen ruter som har blitt lagt ned pga at de "ikke hadde god inntjening" eller "markedsgrunnlag eksisterte ikke" evt vil noen kalle det politikk og strategiske hensyn. Men så raskt noen andre kommer på banen så var visst ikke det så viktig (eller korrekt) lengre;).

Vi kan i hvert fall være enige i at å starte nye ruter er komplekst, det en mange hensyn å ta og det er ikke alltid inntjeningen isolert sett alltid veier tyngst hver gang.
 
"Ja, det var den gang SAS-styret var fullt av redere som var mer opptatt av å få frem sjøfolkene sine enn hva som gavnet SAS ...."

Og uten statsubsiderte billetter fra 60000 Norske, X Svenske og X Danske sjøfolk,
så hadde vel SAS knapt hatt ruter utenfor Nord-Europa i tidligere tider. :)
__________________
 
Tja .. hadde man drevet etter forretningsmessige prinsipper, hadde de kanskje tjent penger på egenhånd ..? De billettene du snakker om var forøvrig tungt rabatttert og neppe noe å bli rik av. Det var de allerede rike i skipsbransjen som ofte hadde sine båter registrert i utlandet, som hadde størst nytte av at SAS den gangen fikk statsstøtte og fløy til håpløse destinasjoner. Like it or not ....
 
En håpløs diskusjon i grunnen.

Rabbaterte billetter - i forhold til hva ?
Og så kan en jo spørre - hvem tjente mest på disse - rederne eller SAS ?
(Som kunne opprettholde et større nettverk enn uten) :)
 
Det fantes tidligere spesielle sjømannspriser. SAS hadde frem til åttitallet en egen avdeling som kun jobbet med sjømannstrafikk. Skranke 11 på Fornebu var jo legendarisk ...

Den gangen var det ikke samme krav til lønnsomhet.
 
"Det fantes tidligere spesielle sjømannspriser."

Nå er du inne på noe.
Staten betalte mellomlegget mellom " normalpris" og den "rabbatterte".
 
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS ...

Nja .. Ikke direkte, men SAS mottok jevnlig statsstøtte i gamle dager da det å ha et slagkraftig flyselskap var prestisje og eierstatene gladelig tok regningen. Det var viktigere å fly på f.eks. Sør-Amerika enn å tjene penger på det. Derfor kunne Styret i mangel på kvalifiserte ruteplanleggere (som er en relativt ny oppfinnelse) legge rutene dit de synes det passet ..
 
Last edited:
Bare til info fikk jeg vite fra en i SAS at de nå hadde fått slots på MIA, og at det er den destinasjonen som kommer fra OSL...

Kom fra en i crew på en av mine mange flights de siste dagene, og vedkommende gledet seg stort til det ble offentlig..

Litt sladder fra NY. :)

Kim
 
Bare til info fikk jeg vite fra en i SAS at de nå hadde fått slots på MIA, og at det er den destinasjonen som kommer fra OSL...

Kom fra en i crew på en av mine mange flights de siste dagene, og vedkommende gledet seg stort til det ble offentlig..

Litt sladder fra NY. :)

Kim

All respekt til din kontakt, men bekreftet slot på MIA er lite trolig, all den tid det ikke gjøres offentlig før i dag:) Slot handback starter også i dag og gjelder for W15/16.

Dog tviler jeg ikke på at det kan være MIA og at dette kommuniseres intert, men neppe på bakgrunn av bekreftet slot.
Blir det MIA, er det etter min mening et tegn på at SAS fortsatt har feber.....
 
Last edited:
Back
Top