SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Ser at det skrives at LN-RKP eies av Airbus.

RKP ble i desember solgt til en trust under Wilmington Trust Company,
og som vanlig, så vet vi ikke hvem reel eier er.
 
For min del måtte SA meget meget gerne starte nye ruter til Kina...
Det er et kæmpemarked og rejseaktiviteten hos kineserne er stigende..
OG der ER andre byer i dette kæmpeland end Shanghai og Peking....Så det håber jeg meget at der ses på...
Hilsen Ole

PS: regner ikke rigtig Hong Kong for Kina !!
 
Til Kina ligger det store begrensninger med tanke på ekspansjon, da SAS innnfor den nåværende billaterale luftfatrtsavtalen mellom Skandinavia og Kina, allerede betjener nesten samtlige tillate avganger fra København.
 
I et intervju på TV2 Nyhetskanalen i dag, uttalte Eivind Roald at styret hadde bestemt seg for hvilke nye langdistanseruter som SAS skal satse på, men at befolkningen må vente noen uker til før de får vite hva som kommer. Han bekreftet også tre nye fly, som andre har nevnt her på forumet.
 
I et intervju på TV2 Nyhetskanalen i dag, uttalte Eivind Roald at styret hadde bestemt seg for hvilke nye langdistanseruter som SAS skal satse på, men at befolkningen må vente noen uker til før de får vite hva som kommer. QUOTE]

SAS svar på komiske Ali han der gitt, skjer jo aldri noe likevel......

Dette har vi vel hørt ganske så lenge nå :old:old
 
Last edited:
I et intervju på TV2 Nyhetskanalen i dag, uttalte Eivind Roald at styret hadde bestemt seg for hvilke nye langdistanseruter som SAS skal satse på, men at befolkningen må vente noen uker til før de får vite hva som kommer.

Og tilbake i august 2014
http://www.businessclass.no/storre-...i-moter-eivind-roald-konserndirektor-hos-sas/
"Når SAS delårsrapport ble presentert i juni fantes en interessant kommentar i slutten av rapporten fra SAS toppsjef Rickard Gustafson; – vi planlegger nye direkteruter fra Oslo og Stockholm til Nord-Amerika og Asia, med start i løpet av høsten 2015. Vi spurte Roald mer om dette. – Jeg kan ikke si mer om dette akkurat nå annet enn at det er veldig konkret, et beslutning skal snart tas og vi håper å kunne forteller mer om nye destinasjoner i september. Så konkret er det, avslører han."
 
Hvorfor er ikke Seoul nevnt?

Mange norske shipping selskaper som har mye business i Sør korea, sammme med AP Møller Maersk, direkte rute fra CPH/OSL/ARN til ICN må da være interesant. Itillegg så er det vel litt laks som kan fraktes også :)
 
Hvorfor er ikke Seoul nevnt?

Mange norske shipping selskaper som har mye business i Sør korea, sammme med AP Møller Maersk, direkte rute fra CPH/OSL/ARN til ICN må da være interesant. Itillegg så er det vel litt laks som kan fraktes også :)

Om jeg husker rett, så gir den bilatterale avtalen med Sør Korea meget begrensede muligheter for fornuftig frekvens. Avtalen preges av ønske om å beskytte Asiana og Korean. Mulig avtalen er reforhandlet, men slik den stod, var det ikke mer enn 2-3 ukentlige rotasjoner, overflyvning over Russland inkludert.

Som med alle andre avtaler, er denne fremforhandlet på veiene av SAS.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/noreg_inngar_luftfartsavtale_medw/id248331/
 
Last edited:
Når SAS omsider fremlegger sine planer, når er det rimelig å anta at ruten(e) (uansett hvor de skal gå) vil ha oppstart?
 
Trolig etter 31MAR16 om vi skal tro på egen uttalelse om slots.

På en annen side har ikke Roald sine uttalelser historisk sett vært til å stole på.
 
Last edited:
Om jeg husker rett, så gir den bilatterale avtalen med Sør Korea meget begrensede muligheter for fornuftig frekvens. Avtalen preges av ønske om å beskytte Asiana og Korean. Mulig avtalen er reforhandlet, men slik den stod, var det ikke mer enn 2-3 ukentlige rotasjoner, overflyvning over Russland inkludert.

Som med alle andre avtaler, er denne fremforhandlet på veiene av SAS.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/noreg_inngar_luftfartsavtale_medw/id248331/


Noen som vet hvorfor dette håpløse flybyråkratiet eksisterer? Vanlig proteksjonisme?
 
Noen som vet hvorfor dette håpløse flybyråkratiet eksisterer? Vanlig proteksjonisme?

Det stammer fra en tid da luftfartsbransjen var sterkt regulert og hvem som skulle fly hvor ikke nødvendigvis hadde så mye med markedsgrunnlag å gjøre men heller politikk. Så ble bransjen deregulert og globaliseringen tok fart mens rammeverket rundt har dessverre ikke tilpasset seg raskt nok.
 
Ingen konkrete ruter som er nevnt i SAS sin Q2 2015 rapport, men det står følgende:

The long-haul fleet will be expanded with three more aircraft

Det høres vel ut som at SAS planlegger å beholde tre ekstra A340-maskiner. Da bør det være god kapasitet til nye ruter.

Dette er en styrebeslutning som ble tatt i forrige uke. SAS vet hvor de skal fly til, men de forhandler med OSL, ARN og CPH om betingelser og tider.
 
Tror nok de vil ha avklart slottider, flyrettigheter og betingelser for personell. Så får de vel se på flyparken mht å forlenge leasing/ lease andre fly.
 
Noen som vet hvorfor dette håpløse flybyråkratiet eksisterer? Vanlig proteksjonisme?

Ja, for de fleste land er dette proteksjonisme og politiske verktøy.
For Skandinavisk del, kun et byråkrati som man ønsker å fjerne.
De skandinaviske landene ønsker Open Skies avtaler.

Som nevnt mange ganger tidligere er disse avtalene forhandlet frem for SAS der selskapet er tildelt trafikkrettighetene som er fremforhandlet i de bilaterale avtalene. Det går ofte 15-20 år før de reforhandles. Avtalene ble laget i en tid der det ikke var Skandinaviske utfordrere til SAS på den interkontinentale trafikken.

Derfor er debatten som føres om skandinavisk AOC for SAS sine konkurrenter å få tilgang til dette, svært mangelfull og bære preg av liten kunnskap om realitetene rundt dette. Dette er jo ikke SAS sin skyld, all den tid konkurransesituasjonen var annerledes da avtalene ble forhandlet. Likefullt svært fordelaktig for SAS og nærmest umulig for konkurrenter å få tilgang til, da selv under Skandinavisk AOC.

Fremtiden er nok her det beste våpenet der fremtidige forhandlinger vil ha et helt annet utgangspunkt med flere aktører som kjemper om trafikkrettighetene.

Derfor burde SAS om de var smarte, etablert seg på de rutene som er viktige og som strategisk kan gi de konkurransefortrinn over nære konkurrenter i lang tid.
 
Hvorfor er ikke Seoul nevnt?

Mange norske shipping selskaper som har mye business i Sør korea, sammme med AP Møller Maersk, direkte rute fra CPH/OSL/ARN til ICN må da være interesant. Itillegg så er det vel litt laks som kan fraktes også :)


Disse selskapene du referer til reiser helst til Busan i sør Sør-Korea. Kjappest og enkeleste vei dit har jeg hørt er via PEK pga. ikke mulig å fly over Nord-Korea.
 
Dette er en styrebeslutning som ble tatt i forrige uke. SAS vet hvor de skal fly til, men de forhandler med OSL, ARN og CPH om betingelser og tider.
Tidligere i denne uken faktisk. Her er saken dekket i E24:

http://e24.no/boers-og-finans/sas-a...ly-til-men-ikke-hvor-vi-skal-fly-fra/23473107

Roald vil ikke si noe om det er snakk om lease eksisterende fly eller kjøpe tre nye. Han forteller at selskapet har bestemt seg for hvor disse tre nye flyene skal fly til, men ikke hvor de skal fly fra.

– Er det litt intern krangel om rutene skal gå fra København, Oslo eller Stockholm?

– Nei. Vi har bare en diskusjon med flyplassene om betingelser, priser og slot-er. Internt er vi enige, sier Roald.

Så høres ut som SAS vet veldig godt hva de vil, men at de nå for en gang skyld bare vil ha alle brikkene på plass før det annonseres.
 
Og nå skal SAS snart si hvor de skal fly, kanskje nyheten kommer til neste uke iflg. Roald i Aftenposten i dag.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-skal-SAS-kuppe-veksten-i-Skandinavia-8066060.html

Så gjenstår det å se om det holder at det kommer snart og at det er minst en USA-rute

Dette er vel nesten det samme som han sa til finansavisen i en lengre reportasje for noen måneder siden. Eneste forskjellen er "kanskje neste uke", men det tror jeg ikke Roald tror på selv engang. Bergensere har et uttrykk for sånne som han, og det er "doddik". Han fremstiller produktet spisset mot andre enn den gemene hop, men såvidt meg bekjent klarer andre selskaper seg utmerket i segmentet med marginale betalere. Jeg tror han bommer med den taktikken, men all ære til fyren om det går bra.
 
Back
Top