SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Et styrevedtak betyr ikke nødvendigvis at man kommer med en offentliggjøring med det første. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Gjerne med høy faktor!

Har hørt en fugl synge om, at den fra Oslo bliver Chicago. Givetvis en morgenafgang, da Arlanda-Stockholm er rykket til om eftermiddagen.

Fra Cph gætter jeg på, at det bliver Los Angeles. Ruten til SFO er fra vinter udvidet til daily, og det må formodes at der er endnu mere at hente i vestkysten. Evt bliver den også suppleret med et par afgange fra Stockholm også?

Ellers må den kommende arlanda rute være til Singapore eller Peking :)

Glædeligt at der sker lidt hos SAS's IC afdeling :)

Du har et godt poeng ang ORD når SAS ikke lengre har morgenavgang dit, noe som ikke er veldig gunstig. I tillegg er det en del begrensninger på one-stop til flere byer i USA fra OSL da EWR ikke dekker alt. Resultatet er at SAS må sende pax fra OSL med to stopp (via CPH/ARN og ORD/IAH/SFO) og vil anta de mister en del pax som heller da flyr via FRA, MUC, LHR osv. MIA vil slikt sett ikke dekke dette behovet i det hele tatt og kun være for OD reisende. Men det jeg mener som taler i mot er at jeg er noe skeptisk til enda mer kapasitet fra Skandinavia til ORD og spesielt i vinterhalvåret så dersom det skulle bli ORD så kan det hende de kutter noen ORD avganger fra ARN og/eller CPH.

SIN fra ARN er definitivt interessant mtp samarbeidet de har med SQ.

Chicago på vinteren er vel ca like atraktivt som sibir, kald jævlig og mye forsinkelser!

Pleier å være i Chicago 1 gang pr år ifm jobb og det er stort sett i februar/mars (i tillegg har jeg studert i Michigan samtidig som min søster bodde i Chicago). Hver gang jeg ankommer kontoret vårt så spør mine amerikanske kollegaer om været i Oslo og hvor kaldt det er. De siste 3 gangene jeg har vært der så har jeg måtte forklare mine kollegaer at jeg heller hadde foretrukket en Oslovinter over en Chicago vinter pga kulda og den enormt kalde, fuktige vinden som kommer inn fra Lake Michigan.

Jeg ser at mange tror på Chicago, men må innrømme at jeg ikke kan se særlig mange logiske grunner til at man velger ORD dersom man lanserer noe nyttårsaften OSL. Det vil bli betydelig kannibalisering på eksisterende ruter fra CPH og ARN - går virkelig de rutene så godt at de tåler det? Dessuten vil man ikke ramme DY i noen grad. De flyr ikke dit og kommer neppe til å gjøre det.

Dersom SAS kommer med ny destinasjon synes jeg derimot Miami virker mye mer sannsynlig. Norwegian er blitt brysomme til USA og de forsyner seg godt av trafikken til Florida. Dette er kanskje ikke trafikken med høyest yield men DY tjener penger dit og vil garantert merke det om SAS kommer.

Boston? Det kan da umulig være tilstrekkelig trafikk for en rute dit, både på grunn av at det ikke er en stor hub, men også at det tross alt er en by få turister reiser til.

Det er vel tidligere nevnt at 55% pax til ord er transfer videre.

Når det gjelder Bos er vel poenget at det er en av de største byene for lakseeksport?

Uten ARN-ORD, så er det vanskelig logistikk-messig og gjennomføre ARN-HKG.

Det ligger ganske store huller for de to maskinene som skal betjene ORD-ARN-HKG. Det gir rom for mer enn bare slakk og vedlikehold. Dersom det ikke planlegges økning på ARN-ORD/HKG, tror jeg ARN får 3 ukentlige til en ny destinasjon innenfor 24-26 timers rotasjon.

Kan det være de flytter ORD fra ARN til OSL? Litt kortere avstand og muligheter for laks.
Det er å banne i kirken, men man kan flytte ruten fra CPH til OSL... Fremdeles litt kortere avstand, og mulighet for laks...

SAS sine Q2 2015 tall blir presentert i morgen. Forhåpentligvis kommer kanskje noen nyheter om nye IC-destinasjoner der...

Last edited:
Da får jeg spytte i kirka...

I følge trafikkstyrelsen sine tall, ligger snitt belegget på CPH-ORD-CPH
I 2014 på 196pax i snitt pr avgang (715 flyvninger 140.882 pax)
Mer enn halvparten av trafikken er transfer inn ut København.
Legger man også til tallene for transfer videre fra ORD som presenteres her, så er lokalmarkedet CPH-ORD svært begrenset for SAS. Det gir jo også et snitt belegg godt under hva SAS generelt rapporterer på IC. Uten å kjenne yield, men kun belegg, er ORD på jumbo plass i snitt belegg av alle SAS sine transatlantiske ruter fra CPH som har et snitt på 220-232 pax pr avgang.

Uten å kjenne tallene for ARN-ORD-ARN, så er det lite som taler for at SAS kan dekke opp ORD også fra OSL i tillegg til CPH og ARN når man titter ned i disse tallene. Blir det OSL-ORD, må det nok kuttes et annet sted for å fange opp nok trafikkgrunnlag. Om ikke sliter jeg med å se hvordan den kan bli levedyktig.

Så var det dette med "en helt ny destinasjon"......

Last edited:
Da får jeg spytte i kirka...

I følge trafikkstyrelsen sine tall, ligger snitt belegget på CPH-ORD-CPH
I 2014 på 196pax i snitt pr avgang (715 flyvninger 140.882 pax)
Mer enn halvparten av trafikken er transfer inn ut København.
Legger man også til tallene for transfer videre fra ORD som presenteres her, så er lokalmarkedet CPH-ORD svært begrenset for SAS. Det gir jo også et snitt belegg godt under hva SAS generelt rapporterer på IC. Uten å kjenne yield, men kun belegg, er ORD på jumbo plass i snitt belegg av alle SAS sine transatlantiske ruter fra CPH som har et snitt på 220-232 pax pr avgang.
Uden at kende yield er der det her jo værdiløst ammestuesnak.
Jeg tror faktisk ikke at OSL-ORD er så urealistisk, men jeg tror heller ikke vi kan udelukke OSL-SFO.
Kun SAS insider ved hvad der er lønsomt. Cockpitview ved i hvert fald nada...

Back