SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Som jeg forstod på Eivind Roald under SAS' Meet & Greet event på d'Angleterre i København går næste langrute til USA.

Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det blev LAX.

Det er vel enklest med en destinasjon hvor de kan bruke 330 mtp flåteplanlegging og omrokkeringer?

Det er vel enklest med en destinasjon hvor de kan bruke 330 mtp flåteplanlegging og omrokkeringer?
Tror vel ikke OSL-LAX er et stort problem med en 330 Enhanced.
Bør vel gå helt greit fra OSL til de fleste destinasjoner i Nord Amerika.

Jeg klarer ikke helt å se bort i fra BOS. Og så har det også vært snakk om MIA, noe jeg mener er et relativt håpløst alternativ da det er low yield og i direkte konkurranse med DY. På den annen side så kan det hende at SAS ser at de sender mange pax videre med AA/UA fra EWR og at de slik sett fanger hele revenuen fra disse samtidig som de frigjør seter til EWR som nærmest er umettelig.

Som nevnt tidligere så en presentasjon av prosessen bak planleggingen av nye IC ruter på SMD6, hvis de så på "unserved" fra OSL, og tok hensyn til en hel del andre fakturer så var det LAX og MIA som det virket som hadde best potensiale.

LAX har også fordelen med at det er en ganske stor Star-hub der.

Hadde vært interessant hvis noen tok bilder av denne presentasjonen på SMD6...

Nå er jo ikke LAX unserved fra OSL lenger, det er også en ganske dårlig Star-hub og volum er jo bare halve regnestykket, yield er jo vel så viktig.

Norwegian opererer jo OSL-LAX. Tviler på at SAS åpner konkurranserute når de først setter opp en direkte IC fra OSL.

Har mer tro på OSL-ATL/ORD.

ATL hadde vært storveis, men som Skyteam-hub er det nok svært usannsynlig. ORD er nok mer sannsynlig ikraft å være UA-hub med godt lokalt grunnlag.

Hva med Canada? Toronto er en diger *A med AC i spissen? Eventuelt YVR hvor LH bare har økt de siste årene og hvor også AF nettopp har startet opp?

Hva med Canada? Toronto er en diger *A med AC i spissen? Eventuelt YVR hvor LH bare har økt de siste årene og hvor også AF nettopp har startet opp?

AC flyr på CPH men ettersom jeg hører så går det ikke strålende selv om det ser ut som de har fått fotfeste og er permanent denne gangen. Tviler på at SAS går i konkurranse med de.

ATL hadde vært storveis, men som Skyteam-hub er det nok svært usannsynlig. ORD er nok mer sannsynlig ikraft å være UA-hub med godt lokalt grunnlag.
SAS flyr jo allerede til ORD fra ARN og CPH. Spørs om ikke det blir litt mye med også en avgang fra OSL.

SAS flyr jo allerede til ORD fra ARN og CPH. Spørs om ikke det blir litt mye med også en avgang fra OSL.

Billigste alternativet. Greit med enda flere avganger fra ORD, i tilfelle kanselleringer o.l. Da kan man booke pax over på egent fly.

Jeg skjønner ikke hvorfor BGO/SVG/GOT-NEW YORK ikke har blitt vurdert. Hva med én ukentlig?

Som nevnt tidligere så en presentasjon av prosessen bak planleggingen av nye IC ruter på SMD6, hvis de så på "unserved" fra OSL, og tok hensyn til en hel del andre fakturer så var det LAX og MIA som det virket som hadde best potensiale.

LAX har også fordelen med at det er en ganske stor Star-hub der.

Hadde vært interessant hvis noen tok bilder av denne presentasjonen på SMD6...

Du tenker kanskje på noen av disse da. Kan ikke forklare de men det var i hvert fall disse vi så på Megado 6

Attachments

• IMG_3194.jpg
    IMG_3194.jpg
    32.1 KB · Views: 9,949
  • IMG_3195.jpg
    IMG_3195.jpg
    44.2 KB · Views: 1,080
  • IMG_3196.jpg
    IMG_3196.jpg
    27.4 KB · Views: 1,068
  • IMG_3197.jpg
    IMG_3197.jpg
    39.4 KB · Views: 1,072
  • IMG_3198.jpg
    IMG_3198.jpg
    37.2 KB · Views: 1,062
  • IMG_3199.jpg
    IMG_3199.jpg
    35.6 KB · Views: 9,502
  • IMG_3200.jpg
    IMG_3200.jpg
    32 KB · Views: 9,271
  • IMG_3205.jpg
    IMG_3205.jpg
    39.4 KB · Views: 478
Basert på de slidene er ORD "disqualified"

Er det transfer som gjør at SK flyr til ORD?
Ut i fra slidene ser det jo ut som ORD (regner med det er CHI for Chicago) er over served med 215' seter i året, og siden det kun er SK som flyr non-stop mellom Skandinavia og ORD, så kan det se ut som det går mange halv-tomme fly dit.

Så destnasjoner som SAS ikke mener er dekvalifisert er:

Miami (MIA)
Los Angeles (LAX)
San Francisco (SFO)
Shanghai (SHA)
Singapore (SIN)
Hong Kong (HKG)
Orlando (ORL)
Boston (BOS)
Manila (MNL)
Houston (HOU)
Seoul (SEL)
Ho Chi Minh City (SGN)

De jeg har gjort bold er ikke "served" av SAS, så hvis man skal se vestover fra OSL så sitter vi igjen med Miami, Los Angeles, Orlando og Boston.

Av disse fire så er det Los Angeles som passer best for meg, men hvis man skal ta med destinasjoner som også er "served" av SAS så hadde det jo for min egen del passet veldig bra med San Francisco, også fra Oslo... :)

Back