Det virer jo veldig mange rykter om hva SAS planlegger å presentere.
Basert på antall maskiner og tilgjengelig kapasitet, kan man jo anta at neste destinasjon blir innenfor en 24-26 timers rotasjon, da utnyttelsen på eksisterende maskiner inn og ut av ARN/OSL, ikke tillater lengre ruter om de skal kunne kombineres med hva de til nå har lagt ut for salg. Alternativt at de skal betjenes av kun en maskin. Både OSL/ARN-EWR vil nå fylle programmet til 80-90% pr. maskin hver, nå som det økes til daglige rotasjoner. Blir det en rotasjon utover 24-26 timer, bør det med all fornuft om gjennomsnittlig flytid og med utgangspunkt i nåværende vinterprogram, presenteres 2 destinasjoner som kan fylle hverandre i en 48 timers rotasjon.
Da SAS gikk ut å presenterte ønsker om å åpne nye langruter fra Norge, ble det presentert flere særdeles spennende og potensielt viktige ruter for Norge.
Om de nå faller på Miami, er det etter min mening bare å konstatere at SAS igjen er tilbake i oppkjørte spor i råtten snø. Florida med Miami er et marked som til de grader er utbombet fra Skandinavia i forhold til kapasitet og priser. En destinasjon som preges av lav yield og turisme, fremfor business trafikk. Samtidig en destinasjon som i SAS sitt nett som garantert vil bli blant de heteste for uttak av bonuspoeng. Velger de i tillegg å dele frekvensen mellom ulike Skandinaviske byer, vil jeg påstå at SAS kan gratuleres med panikkprisen i ruteutvikling med tydelig henvisning til Norwegians rutepolitikk.
Blir det Miami med lav direkte frekvens, svikter også SAS totalt de forventningene de selv har bygget opp om fremtidige ruter fra OSL. Det vil være pinlig i forhold til forventningene de selv har skapt og trist for et selskap som til nå har vært preget av fornuftig ekspansjon for å sikre selskapets fremtid og knytte dens kjernemarked til nye viktige handelspartnere.
Her ligger det særdeles mange gode muligheter for SAS å ta store sprang og sikre seg etablerte markeder med god betalingsvilje. Blir det Miami kan jeg dessverre personlig ikke gjøre annet enn å dra på smilebåndet med en oppgitt undertone.
Derfor håper jeg virkelig at det det vil bli andre destinasjoner som tidligere har blitt prikket inn, selv om jeg må innrømme at Miami nå begynner å bli litt for tydelig fra litt for mange kilder....
Tar man utgangspunkt i programmet som til nå er lagt ut for ARN, så vil dette kreve 3 maskiner.
En er fullsatt på ARN-EWR-ARN. De to andre veksler ARN-HKG-ARN-ORD-ARN.
Det gir slik programmet ligger ute nå, 52 timer uten program fra ankomst ORD på ARN kl 11:10 tirsdag morgen frem til maskinen går til HKG 15:10 på torsdag. Det samme gjelder den andre maskinen som står 24 timer på ARN fra ankomst HKG søndag ettermiddag til avgang mandag ettermiddag til HKG. Jeg går ut fra at alt dette neppe er for vedlikehold. Samtidig gir det heller ikke rom for å slynge den ledige kapasiteten ved ARN via OSL om de skal tilby mer enn 1 ukentlig.
My bet er at ARN får en USA rute med avgang tirs, onsdag og søndag.
En ny maskin settes inn på OSL, noe som gir 2 baserte maskiner.
Forhåpentlig da med en øst og vest destinasjon i kombinasjon med hverandre.'
Om da de skal åpne fra W15/16
Legger også merke til at CPH ikke ligger ute med doble avganger til EWR for W15/16. Går denne bare om sommeren?