SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

MIA er et veldig HOT rykte. Dette vil bli som en "leisure"-destinasjon på Long Haul noe som forhåpentligvis vil gjøre det mer attraktivt både å tjene opp og anvende bonuspoeng på en rute som denne. Hørte snakk om at den skulle slinges mellom MIA-OSL/ARN ulike dager ettersom det mest sannsynlig ikke er PAX-grundlag til å fly den ut av OSL alene.
 
MIA er et veldig HOT rykte. Dette vil bli som en "leisure"-destinasjon på Long Haul noe som forhåpentligvis vil gjøre det mer attraktivt både å tjene opp og anvende bonuspoeng på en rute som denne. Hørte snakk om at den skulle slinges mellom MIA-OSL/ARN ulike dager ettersom det mest sannsynlig ikke er PAX-grundlag til å fly den ut av OSL alene.

Kanskje man lar LN-RKP ta seg av en slik rute? Uten Plus-seksjon så burde vel leisuremarkedet klare å fylle opp en stor del av GO, og så får man vel alltids solgt litt C-seter også + oppgraderinger med poeng/OptionTown.
 
Så destnasjoner som SAS ikke mener er dekvalifisert er:

Singapore (SIN)
Manila (MNL)

Disse er tildels diskvalifisert pga. range, kun om man kan garantere svært high yield blir de aktuelle. Og for MNL skjer det ikke, og SIN så er nok avtalen med SQ mer attraktiv.
 
Kanskje man lar LN-RKP ta seg av en slik rute? Uten Plus-seksjon så burde vel leisuremarkedet klare å fylle opp en stor del av GO, og så får man vel alltids solgt litt C-seter også + oppgraderinger med poeng/OptionTown.

LN-RKP er vel ingen god "charter-maskin" med sine 248 seter. Til sammenligning så er det 264 seter i SAS sine A330.
 
LN-RKP er vel ingen god "charter-maskin" med sine 248 seter. Til sammenligning så er det 264 seter i SAS sine A330.
A340 er en dårlig chartermaskin når konkurrenten flyr Dreamliner til samme destinasjon.
Jeg tror det er en veldig dårlig ide for SAS så prøve å konkurrere direkte mot Kjos til en typisk "leisure"-destinasjon.

De sa også ganske rett ut på SMD-eventen i Stockholm at strategien var
"High frequency service to attract Travel class"

Tavel class = Folk med 4+ t/r reiser i året.
 
A340 er en dårlig chartermaskin når konkurrenten flyr Dreamliner til samme destinasjon.
Jeg tror det er en veldig dårlig ide for SAS så prøve å konkurrere direkte mot Kjos til en typisk "leisure"-destinasjon.

De sa også ganske rett ut på SMD-eventen i Stockholm at strategien var
"High frequency service to attract Travel class"

Tavel class = Folk med 4+ t/r reiser i året.

Mener å huske at det er 6 t/r, men konklusjonen er den samme:)
 
Det virer jo veldig mange rykter om hva SAS planlegger å presentere.
Basert på antall maskiner og tilgjengelig kapasitet, kan man jo anta at neste destinasjon blir innenfor en 24-26 timers rotasjon, da utnyttelsen på eksisterende maskiner inn og ut av ARN/OSL, ikke tillater lengre ruter om de skal kunne kombineres med hva de til nå har lagt ut for salg. Alternativt at de skal betjenes av kun en maskin. Både OSL/ARN-EWR vil nå fylle programmet til 80-90% pr. maskin hver, nå som det økes til daglige rotasjoner. Blir det en rotasjon utover 24-26 timer, bør det med all fornuft om gjennomsnittlig flytid og med utgangspunkt i nåværende vinterprogram, presenteres 2 destinasjoner som kan fylle hverandre i en 48 timers rotasjon.

Da SAS gikk ut å presenterte ønsker om å åpne nye langruter fra Norge, ble det presentert flere særdeles spennende og potensielt viktige ruter for Norge.
Om de nå faller på Miami, er det etter min mening bare å konstatere at SAS igjen er tilbake i oppkjørte spor i råtten snø. Florida med Miami er et marked som til de grader er utbombet fra Skandinavia i forhold til kapasitet og priser. En destinasjon som preges av lav yield og turisme, fremfor business trafikk. Samtidig en destinasjon som i SAS sitt nett som garantert vil bli blant de heteste for uttak av bonuspoeng. Velger de i tillegg å dele frekvensen mellom ulike Skandinaviske byer, vil jeg påstå at SAS kan gratuleres med panikkprisen i ruteutvikling med tydelig henvisning til Norwegians rutepolitikk.

Blir det Miami med lav direkte frekvens, svikter også SAS totalt de forventningene de selv har bygget opp om fremtidige ruter fra OSL. Det vil være pinlig i forhold til forventningene de selv har skapt og trist for et selskap som til nå har vært preget av fornuftig ekspansjon for å sikre selskapets fremtid og knytte dens kjernemarked til nye viktige handelspartnere.

Her ligger det særdeles mange gode muligheter for SAS å ta store sprang og sikre seg etablerte markeder med god betalingsvilje. Blir det Miami kan jeg dessverre personlig ikke gjøre annet enn å dra på smilebåndet med en oppgitt undertone.

Derfor håper jeg virkelig at det det vil bli andre destinasjoner som tidligere har blitt prikket inn, selv om jeg må innrømme at Miami nå begynner å bli litt for tydelig fra litt for mange kilder....

Tar man utgangspunkt i programmet som til nå er lagt ut for ARN, så vil dette kreve 3 maskiner.
En er fullsatt på ARN-EWR-ARN. De to andre veksler ARN-HKG-ARN-ORD-ARN.
Det gir slik programmet ligger ute nå, 52 timer uten program fra ankomst ORD på ARN kl 11:10 tirsdag morgen frem til maskinen går til HKG 15:10 på torsdag. Det samme gjelder den andre maskinen som står 24 timer på ARN fra ankomst HKG søndag ettermiddag til avgang mandag ettermiddag til HKG. Jeg går ut fra at alt dette neppe er for vedlikehold. Samtidig gir det heller ikke rom for å slynge den ledige kapasiteten ved ARN via OSL om de skal tilby mer enn 1 ukentlig.

My bet er at ARN får en USA rute med avgang tirs, onsdag og søndag.
En ny maskin settes inn på OSL, noe som gir 2 baserte maskiner.
Forhåpentlig da med en øst og vest destinasjon i kombinasjon med hverandre.'

Om da de skal åpne fra W15/16

Legger også merke til at CPH ikke ligger ute med doble avganger til EWR for W15/16. Går denne bare om sommeren?
 
Last edited:
Når CPH-SFO øker fra 6x ukentlig til daglig i vinter så tar jo det opp kapasiteten til en drøy dagsproduksjon for et flyindivid
 
På SAS "Meet & greet" i Oslo i kveld lovte Eivind Roald en ny langrute fra OSL. Og den skulle gå vestover... Han tok et lite forbehold om vedtak på styremøtet 18. juni. Og forstod det slik at det blir nye ruter fra ARN og/eller CPH også. Så da vet vi forhåpentligvis noe mer om en ukes tid[emoji4]
 
Hva med direkte til Atlanta fra en av de 3 hubene? Det er jo en "grei liten" flyplass for ferdsel videre.
 
United-hubene som SAS ikke flyr til i USA er Denver og Los Angeles.
Air Canada har flere huber i Canada. Det er vel Toronto, Vancouver, Montréal og Calgary.

Av disse er det bare Los Angeles som står på SAS sin liste over potensielle destinasjoner.
 
På SAS "Meet & greet" i Oslo i kveld lovte Eivind Roald en ny langrute fra OSL. Og den skulle gå vestover... Han tok et lite forbehold om vedtak på styremøtet 18. juni. Og forstod det slik at det blir nye ruter fra ARN og/eller CPH også. Så da vet vi forhåpentligvis noe mer om en ukes tid[emoji4]

Har hørt en fugl synge om, at den fra Oslo bliver Chicago. Givetvis en morgenafgang, da Arlanda-Stockholm er rykket til om eftermiddagen.

Fra Cph gætter jeg på, at det bliver Los Angeles. Ruten til SFO er fra vinter udvidet til daily, og det må formodes at der er endnu mere at hente i vestkysten. Evt bliver den også suppleret med et par afgange fra Stockholm også?

Ellers må den kommende arlanda rute være til Singapore eller Peking :)

Glædeligt at der sker lidt hos SAS's IC afdeling :)
 
Har hørt en fugl synge om, at den fra Oslo bliver Chicago. Givetvis en morgenafgang, da Arlanda-Stockholm er rykket til om eftermiddagen.

Fra Cph gætter jeg på, at det bliver Los Angeles. Ruten til SFO er fra vinter udvidet til daily, og det må formodes at der er endnu mere at hente i vestkysten. Evt bliver den også suppleret med et par afgange fra Stockholm også?
Er det virkelig trafikk nok til enda en avgang fra Skandinavia til Chicago?
 
Back
Top