SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Om SAS oppretter SIN fra OSL, vil Singapore Airlines på CPH miste den største delen av sine reisende til Singapore

Nei. Det ble snakket om norske reisende, så de vil miste feed fra OSL - men ikke nødvendigvis fra Bergen/Stavanger/Trondheim/Haugesund/Ålesund og Torp ..... ;)

Interessante tall fra SQ i Aftenposten. Ifølge dem utgjør nordmenn 50% av de reisende i business på CPH-SIN. Samtidig er Sverige det største markedet totalt sett

Last edited:
Nei. Det ble snakket om norske reisende, så de vil miste feed fra OSL - men ikke nødvendigvis fra Bergen/Stavanger/Trondheim/Haugesund/Ålesund og Torp ..... ;)

Nja, eller lese tidligere innlegg....

Tja, mener for ikke lenge siden å lese her inne at 8 av 10 reisende fra SIN fra Norge var via OSL. Man skal heller ikke glemme at det ikke er et ubetydelig antall Singalesere som også flyr via CPH til Norge som følge av Norges handelsforbindelser med Singapore.
Ser man på hvor de største Norske finans institusjonene med et ikke ubetydelig nærvær i Singapore er basert i Norge, er det ikke så rent tydelig hvor trafikken genereres fra.

Tja, mener for ikke lenge siden å lese her inne at 8 av 10 reisende fra SIN fra Norge var via OSL.
Det har jeg ingen tro på. Kan godt være mesteparten av trafikken kommer fra OSL, men neppe 8/10. Det er stor trafikk til SIN fra Stavanger og Bergen, da mest innen olje og gass og shipping.

Det har jeg ingen tro på. Kan godt være mesteparten av trafikken kommer fra OSL, men neppe 8/10. Det er stor trafikk til SIN fra Stavanger og Bergen, da mest innen olje og gass og shipping.

Klart det ikke er til å tro på, men når Avinor og OSL rapporterer sammen med TØI at det var 39.000 nordmenn til/fra SIN for hele året ser man bildet. (for øvrig var det 59.000 reisende). Dette har også blitt gjengitt her tidligere.

Oslo Singapore 33.000

Jeg vil også minne om at det ikke er oljebransjen som bærer Norske interesser i Singapore, men shipping, bank og forsikring. Blant annet kan det nevnes at DNB betraktes som verdens største shipping bank med et ikke ubetydelig nærvær i Singapore. Oslo blir også gjennom ulike finansinstitusjoner betraktet som verdens skipsfinansierings hovedstad.
Om du går igjennom listene som ligger på nett over norske etableringer i Singapore vil du i stor grad se relevansen opp mot skipsfinansiering.

Last edited:
Sist jeg reiste SVG-CPH-SIN talte jeg 7 andre reisende som ombord i SQ maskinen som kom med samme flyet fra SVG og det bare i business, gangen før det talte jeg 8 stykker. Og slik er det omtrent hver gang, men vi er mange Svg'ere som også reiser via LHR. Men at 8 av 10 kommer fra OSL tviler jeg sterkt på.

Blir spennende om SAS starter opp til Singapore, med ny oppgradert business class kan de fort få meg som fast kunde der også ;)

Eftersom det finns ett avtal mellan SK och SQ som tidigare talat om en linje mellan ARN och SIN vill jag tro att den kommer före OSL-SIN. Dessutom hade SAS på 1990-talet en direktlinje mellan ARN och SIN.

Klart det ikke er til å tro på, men når Avinor og OSL rapporterer sammen med TØI at det var 39.000 nordmenn til/fra SIN for hele året ser man bildet. (for øvrig var det 59.000 reisende). Dette har også blitt gjengitt her tidligere.

Jeg vil også minne om at det ikke er oljebransjen som bærer Norske interesser i Singapore, men shipping, bank og forsikring. Blant annet kan det nevnes at DNB betraktes som verdens største shipping bank med et ikke ubetydelig nærvær i Singapore. Oslo blir også gjennom ulike finansinstitusjoner betraktet som verdens skipsfinansierings hovedstad.
Om du går igjennom listene som ligger på nett over norske etableringer i Singapore vil du i stor grad se relevansen opp mot skipsfinansiering.
Tallene dine henger ikke på grep i det hele tatt. Og hvis du nå skal komme med denne utrolige statistikken så får du pine meg se til å poste lenker til denne statistikken istedet for å referere til poster på dette forumet som du muligens husker å ha lest en gang.

Klarer ikke å finne noe nyere fra data fra TØI enn reisevaneundersøkelsen fra 2011. Der står det svart på hvitt at det var 52 000 reisende til Singapore, hvorav 47 % var fritidsreisende. Det er nok ikke helt urimelig å anta at andelen fritidsreisende er omtrent den samme idag, selv om total trafikk har økt til 59 000. Så selv om absolutt alle forretningsreisende, dvs 53 %, hadde utgangspunkt fra OSL så hadde det ikke vært 8/10. Men det er helt urimelig: som RedLine sier er det mange forretningsreisende til SIN fra SVG og. Dessuten er det jo ikke sånn at det ikke finnes noen som helst shippingindustri i resten av landet heller, hvis du nå ikke fått med deg det.

For å sammenfatte: det er ikke 8/10 av trafikken til SIN som genereres fra Oslo, case closed!

Last edited:
Eftersom det finns ett avtal mellan SK och SQ som tidigare talat om en linje mellan ARN och SIN vill jag tro att den kommer före OSL-SIN. Dessutom hade SAS på 1990-talet en direktlinje mellan ARN och SIN.
Det er nok mer sannsynlig ja, har jo vært snakk om dette en stund nå. Dessuten er det nok en mye sterkere konkurranse fra Finnair på ARN enn hva det er på OSL. I resten av Norge er jo ikke Finnair en konkurrent i det hele tatt.

Tallene dine henger ikke på grep i det hele tatt. Og hvis du nå skal komme med denne utrolige statistikken så får du pine meg se til å poste lenker til denne statistikken istedet for å referere til poster på dette forumet som du muligens husker å ha lest en gang.

Klarer ikke å finne noe nyere fra data fra TØI enn reisevaneundersøkelsen fra 2011. Der står det svart på hvitt at det var 52 000 reisende til Singapore, hvorav 47 % var fritidsreisende. Det er nok ikke helt urimelig å anta at andelen fritidsreisende er omtrent den samme idag, selv om total trafikk har økt til 59 000. Så selv om absolutt alle forretningsreisende, dvs 53 %, hadde utgangspunkt fra OSL så hadde det ikke vært 8/10. Men det er helt urimelig: som RedLine sier er det mange forretningsreisende til SIN fra SVG og. Dessuten er det jo ikke sånn at det ikke finnes noen som helst shippingindustri i resten av landet heller, hvis du nå ikke fått med deg det.

For å sammenfatte: det er ikke 8/10 av trafikken til SIN som genereres fra Oslo, case closed!

Jøss, mann over bord!

Tallene i reiselivs analysen er tur/retur......

Basert på dine tall og hva som ble oppgitt av tall for OSL går 35% av all trafikk til Singapore utenom OSL. (OSL oppgir 33.000 pax)

RedLine said:
Sist jeg reiste SVG-CPH-SIN talte jeg 7 andre reisende som ombord i SQ maskinen som kom med samme flyet fra SVG og det bare i business, gangen før det talte jeg 8 stykker. Og slik er det omtrent hver gang, men vi er mange Svg'ere som også reiser via LHR. Men at 8 av 10 kommer fra OSL tviler jeg sterkt på.

Nå har vel ingen påstått at det det er færre enn 7 pax i snitt med Connection fra SVG? Basert på flygninger på hverdager gir jo det over 35 pax pr vei pr dag utenfor OSL. Vil tro at en stor del av disse kommer fra BGO og SVG.

Når det gjelder artikkelen så jeg jeg sikker på at den ble omtalt her. Der var to helsider i Aftenposten økonomi om markedet fra Oslo og Norge til Singapore. Mener artikkelen hadde overskrift med henvisning til det høye antallet reisende. Denne artikkelen beskrev at 8 av 10 forretningsreisende til Singapore var fra Oslo og var skrevet nå i høst eller vinter av Knut Mikalsen I Aftenposten, som er samme artikkelforfatter til vedlagt artikkel i denne debatten.

SE-AER said:
Dessuten er det jo ikke sånn at det ikke finnes noen som helst shippingindustri i resten av landet heller, hvis du nå ikke fått med deg det.
Nja, hvor står det skrevet at det ikke er shipping industri i Bergen?

Jeg tror ikke en distriktspolitisk prinsipp kamp endrer så mye på handelsforbindelsene mellom Oslo og Singapore

Nå har vel ingen påstått at det det er færre enn 7 pax i snitt med Connection fra SVG? Basert på flygninger på hverdager gir jo det over 35 pax pr vei pr dag utenfor OSL. Vil tro at en stor del av disse kommer fra BGO og SVG.

Det er like mye jeg som imponert over (mitt opplevde) belegget fra SVG på SQ sin C'klasse fra CPH. Når de har 26 C-seter ombord og når 7 av paxene kommer fra en destinasjon alene, det utgjør 27% av belegget i C det :)

Det at 8 av 10 fra Norge kommer via OSL hørtes spesielt ut, men jeg sitter ikke på noen tall, så for alt jeg vet kan du ha helt rett. Det jeg prøver og si er at jeg som har reist regelmessig på ruten er av en helt annen oppfatning ut fra hva jeg kan se og høre når jeg er ute å reiser. ;)

Last edited:
Glem nå ikke det at også resten av Norge kan reise via OSL for å komme til CPH. Man trenger ikke å ha noe å gjøre i hovedstaden av den grunn. Selv fra SVG og BGO passer det av og til bedre å reise via OSL enn på direkteflyet til CPH.

Jøss, mann over bord!

Tallene i reiselivs analysen er tur/retur......

Que? Har jeg sagt noe om at tallene var for enkeltreiser? Nei. Les posten min igjen. Det spiller overhode ikke noen rolle om det er enkeltreiser eller tur/retur, for det er fremdeles like urimelig at 8/10 pax kommer fra OSL når det kun er 53 % forretningsreisende.

...Denne artikkelen beskrev at 8 av 10 forretningsreisende til Singapore var fra Oslo
Du skrev 8/10 reisende, ikke 8/10 forretningsreisende. Det er noe helt annet.

Nja, hvor står det skrevet at det ikke er shipping industri i Bergen?
Hahaha :headbang

Jeg tror ikke en distriktspolitisk prinsipp kamp endrer så mye på handelsforbindelsene mellom Oslo og Singapore
Det handler overhode ikke om distriktpolitikk, hvor har du fått det fra? Det handler om at du poster en masse tall som er totalt urimelige, uten å være i stand til å finne noen kilder.

Det at 8 av 10 fra Norge kommer via OSL hørtes spesielt ut, men jeg sitter ikke på noen tall, så for alt jeg vet kan du ha helt rett. Det jeg prøver og si er at jeg som har reist regelmessig på ruten er av en helt annen oppfatning ut fra hva jeg kan se og høre når jeg er ute å reiser. ;)

Det høres vel ikke rart ut i det hele tatt. OSL er jo primærflyplassen for halvparten av norges befolkning. Når vi også vet at hovedstaden og det meste av hovedkontorer ligger her, så er ike 8/10 spesielt i det hele tatt, det være seg forretning eller totalt reisende. Legger vi til catchment area i Sverige og innenlands transfer gir tallene enda mer mening. Det vil være en klar fordel for alle i Norge at vi får longhaul ruter til Oslo. Det vil styrke næringslivet i hele landet, og distriktene har jo langt flere avganger til OSL enn CPH. Det er på tide at distriktene legger bak seg Oslo-hatet og alle kompleksene og heller ser på hva som er bra for landet.

Det høres vel ikke rart ut i det hele tatt. OSL er jo primærflyplassen for halvparten av norges befolkning. Når vi også vet at hovedstaden og det meste av hovedkontorer ligger her, så er ike 8/10 spesielt i det hele tatt, det være seg forretning eller totalt reisende. Legger vi til catchment area i Sverige og innenlands transfer gir tallene enda mer mening. Det vil være en klar fordel for alle i Norge at vi får longhaul ruter til Oslo. Det vil styrke næringslivet i hele landet, og distriktene har jo langt flere avganger til OSL enn CPH. Det er på tide at distriktene legger bak seg Oslo-hatet og alle kompleksene og heller ser på hva som er bra for landet.

Du har ikke noen konkrete tall du heller nei ...

OSL kan aldri konkurrere med de store hubene ute i Europa på antall destinasjoner, derfor er en felles hub for SAS med så mange connections som mulig et gode for distriktene. Så enkelt er det, OSL hat eller ikke.

Det høres vel ikke rart ut i det hele tatt. OSL er jo primærflyplassen for halvparten av norges befolkning. Når vi også vet at hovedstaden og det meste av hovedkontorer ligger her, så er ike 8/10 spesielt i det hele tatt, det være seg forretning eller totalt reisende. Legger vi til catchment area i Sverige og innenlands transfer gir tallene enda mer mening.

Himmel og hav! Nå er vi langt på vei mot en CPH vs OSL diskusjon igjen her....

Her er et superkjapt overslag på flyseter til og fra CPH med SAS/WF, en tilfeldig valgt dag.

SVG-CPH - 6 flights
BGO-CPH - 5 flights
TRD-CPH - 4 flights
AES-CPH - 1 flight
KRS-CPH - 4 flights
HAU-CPH - 1 flight
TRF-CPH - 4 flights
Sum flyvninger = 25 * 100 seter pr flight = 2500 seter

OSL-CPH - 16 * 150 seter pr flight = 2400 seter

Da er det faktisk ganske jevnt fordelt 50/50. Det sier heller ikke så mye om hvem som flyr transfer.

Det vil være en klar fordel for alle i Norge at vi får longhaul ruter til Oslo. Det vil styrke næringslivet i hele landet, og distriktene har jo langt flere avganger til OSL enn CPH. Det er på tide at distriktene legger bak seg Oslo-hatet og alle kompleksene og heller ser på hva som er bra for landet.

Så klart det er en fordel med flere flyruter. Jeg er spent og håper virkelig at SAS lanserer noe spennende, men så lenge det er så mye kluss med transfer utland-innland på OSL så kommer jeg til å fortsette og betale mer for billetten for å unngå denne flyplassen på hjemreisen. Og kalle det for Oslo-hat er fullstendig skivebom, jeg velger det som er beste løsningen med minst mulig belastning for meg som reisende uavhengig om det er via LHR, CPH, FRA eller OSL. Her er et eksempel, som reisende hjem fra New York til Stavanger har jeg primært to valg med SAS;

Alt1. via OSL: annkomst, passkontroll, vente på bagasje, sjekke inn bagasje ,sikkerhetskontroll, lounge, neste flyvning. Det går det lett 30 min på. Tidligere var det heller ikke lounge, men det er det heldigvis blitt bedring på nå :)

Alt2. via CPH, annkomst, passkontroll, lounge, neste flyvning. Tar gjerne 30-60 min ekstra i loungen i CPH i stedet for alt styret på OSL.

Himmel og hav! Nå er vi langt på vei mot en CPH vs OSL diskusjon igjen her....

Her er et superkjapt overslag på flyseter til og fra CPH med SAS/WF, en tilfeldig valgt dag.

SVG-CPH - 6 flights
BGO-CPH - 5 flights
TRD-CPH - 4 flights
AES-CPH - 1 flight
KRS-CPH - 4 flights
HAU-CPH - 1 flight
TRF-CPH - 4 flights
Sum flyvninger = 25 * 100 seter pr flight = 2500 seter

OSL-CPH - 16 * 150 seter pr flight = 2400 seter

Da er det faktisk ganske jevnt fordelt 50/50. Det sier heller ikke så mye om hvem som flyr transfer.

Så klart det er en fordel med flere flyruter. Jeg er spent og håper virkelig at SAS lanserer noe spennende, men så lenge det er så mye kluss med transfer utland-innland på OSL så kommer jeg til å fortsette og betale mer for billetten for å unngå denne flyplassen på hjemreisen. Og kalle det for Oslo-hat er fullstendig skivebom, jeg velger det som er beste løsningen med minst mulig belastning for meg som reisende uavhengig om det er via LHR, CPH, FRA eller OSL. Her er et eksempel, som reisende hjem fra New York til Stavanger har jeg primært to valg med SAS;

Alt1. via OSL: annkomst, passkontroll, vente på bagasje, sjekke inn bagasje ,sikkerhetskontroll, lounge, neste flyvning. Det går det lett 30 min på. Tidligere var det heller ikke lounge, men det er det heldigvis blitt bedring på nå :)

Alt2. via CPH, annkomst, passkontroll, lounge, neste flyvning. Tar gjerne 30-60 min ekstra i loungen i CPH i stedet for alt styret på OSL.

Poenget er at man har langt flere flyvinger fra de ulike stedene inn til Oslo. Bor du i Trondheim og skal til USA eller Asia vil du ha en langt større fleksibilitet hvis du flyr til Oslo, tiden du taper i passkonroll osv tjener du inn på flere avganger og kortere flytid totalt, dvs hvis OSL har like mange avganger til endedestinasjon som CHP.

På Instagram hevdes det tre nye fly i flåten fra 2015. Men tanke på at de kun mottar 2 nye A330 i 2015 (og to i 2016) så betyr det enten et fly til, feilinfo på instagram eller 2015 går langt inn i 2016

Back