Himmel og hav! Nå er vi langt på vei mot en CPH vs OSL diskusjon igjen her....
Her er et superkjapt overslag på flyseter til og fra CPH med SAS/WF, en tilfeldig valgt dag.
SVG-CPH - 6 flights
BGO-CPH - 5 flights
TRD-CPH - 4 flights
AES-CPH - 1 flight
KRS-CPH - 4 flights
HAU-CPH - 1 flight
TRF-CPH - 4 flights
Sum flyvninger = 25 * 100 seter pr flight = 2500 seter
OSL-CPH - 16 * 150 seter pr flight = 2400 seter
Da er det faktisk ganske jevnt fordelt 50/50. Det sier heller ikke så mye om hvem som flyr transfer.
Så klart det er en fordel med flere flyruter. Jeg er spent og håper virkelig at SAS lanserer noe spennende, men så lenge det er så mye kluss med transfer utland-innland på OSL så kommer jeg til å fortsette og betale mer for billetten for å unngå denne flyplassen på hjemreisen. Og kalle det for Oslo-hat er fullstendig skivebom, jeg velger det som er beste løsningen med minst mulig belastning for meg som reisende uavhengig om det er via LHR, CPH, FRA eller OSL. Her er et eksempel, som reisende hjem fra New York til Stavanger har jeg primært to valg med SAS;
Alt1. via OSL: annkomst, passkontroll, vente på bagasje, sjekke inn bagasje ,sikkerhetskontroll, lounge, neste flyvning. Det går det lett 30 min på. Tidligere var det heller ikke lounge, men det er det heldigvis blitt bedring på nå
Alt2. via CPH, annkomst, passkontroll, lounge, neste flyvning. Tar gjerne 30-60 min ekstra i loungen i CPH i stedet for alt styret på OSL.