SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Hur är norska utrikespolitiska relationen med Peking nu såhär några år efter fredspriset?
...
Utan en norsk ursäkt på regeringsnivå till Kina har jag svårt att se Norwegian DY flyga till Kina under kommande 10 år.

Tviler på det har noe å si nå, kineserene vil jo også tjene på nye ruter. Tror nok det største problemet for Norwegian er russland.

Det sagt så har det ikke vært lett de siste år å få hurtigbehandlet visumsøknader på ambassaden i Oslo, så sure er de nok forsatt.

Krysser alt av fingre og håper på IPC slik at jeg endelig skal få til en helgetur dit. :colgate:

Har kombineret listen over de største uservicerede interkontinentale ruter fra København og Oslo med følgende resultat (har desværre ikke lige kunnet finde tal for Stockholm, men opdaterer gerne listen):

København Beirut 43.558
København Hong Kong 37.882
Oslo Chicago 36.000
København Boston 33.371
Oslo Singapore 33.000
Oslo San Francisco 31.000
København Manila 30.606
København Seoul 30.226
København Tehran 30.065
København Delhi 28.652
København Orlando 28.277
Oslo Miami 27.000
Oslo Washington 27.000
Oslo Los Angeles 27.000
Oslo Boston 25.000
Oslo Manila 24.000
København Johannesburg 23.189
Oslo Tel Aviv 23.000
Oslo Minneapolis 22.000
Oslo Houston 22.000
Oslo Sydney 21.000
Oslo Hong Kong 21.000
Oslo Delhi 21.000
København Ho Chi Minh City 20.108
Oslo Beijing 20.000
Oslo Tokyo 20.000
København Colombo 18.651
København Mumbai 18.173
København Islamabad 17.607
København Seattle 17.594
København Sao Paulo 17.416

Tallene siger intet om fragt og yield, men kan da give et fingerpeg. Nogle af ruterne er åbenlyst også irrelevante for SAS. Tilsvarende er der også forskel på, hvor "små" destinationer de to tager med på listen. Den mindste fra Oslo har 20.000 passagerer, noget større end den mindste på listen fra København.

Overrasket av å se noe i Brasil så langt nede fra OSL ... En rute fra SVG til Brasil hadde kanskje vært mer populær ?

Når det er sagt, så er jeg også meget skeptisk til tallene her. Tror nok tallene for CPH inkulderer mye transfer passasjerer fra Norge.

Interessante tall fra SQ i Aftenposten. Ifølge dem utgjør nordmenn 50% av de reisende i business på CPH-SIN. Samtidig er Sverige det største markedet totalt sett

http://www.aftenposten.no/okonomi/L...-har-flest-nordmenn-7607441.html#.U6VXtqNhiK0
- Det er ingen tvil om at nordmennene er de viktigste skandinaviske kundene for oss i våre premiumklasser. Fra København sitter det nordmenn i 50 prosent av businessetene, og det er jo mye når man for eksempel tar i betraktning at Sverige har dobbelt så mange mennesker som dere, sier Lee til Aftenposten.

Kan jo legge til at Norge også har de høyeste gjennomsnittelige billettprisene pr klasse.

Problemet er at Kastrup vil miste grunnlaget for sine 5 ukentlige om SAS åpner OSL-SIN.
Samtidig som Singapore Airlines viser til Norske tall, hadde SQ321 noe lignende for noen dager siden hvor både Qatar og Thai fremhevet SIN pax fra OSL.

Alt tilsier at SIN er en av destinasjonene som presenteres av SAS fra OSL.

Er det lov å håpe på
OSL-SIN annenhver dag,
OSL-SFO annenhver dag,
6 kveldsavganger til EWR og 6 ukentlige til ORD for alle connections (ATL, AUS, IAH, MIA etc)?

Er det lov å håpe på
OSL-SIN annenhver dag,
OSL-SFO annenhver dag,
6 kveldsavganger til EWR og 6 ukentlige til ORD for alle connections (ATL, AUS, IAH, MIA etc)?

La oss håpe de ikke har sånn 3 ganger i uken opplegg, men har sett at de kan kjøre minst 5 så ruten blir bærekraftig ifht. forretningsreisende. 2-3 ganger pr. uke var vel en del av årsaken til at SEA røyk i sin tid (mistet avtaler) og at SFO ikke startet opp på første forsøk.

La oss håpe de ikke har sånn 3 ganger i uken opplegg, men har sett at de kan kjøre minst 5 så ruten blir bærekraftig ifht. forretningsreisende. 2-3 ganger pr. uke var vel en del av årsaken til at SEA røyk i sin tid (mistet avtaler) og at SFO ikke startet opp på første forsøk.

Jeg er delvis enig, men så lenge det er destinasjoner som også er dekket fra CPH/ARN så tror jeg det kan fungere med 3-4 avganger.

OSL-CPH-SFO-OSL bør kunne ha my bedre tider enn konkurrentene på kontinent. En kort (høy frekvent) start/slutt segment er også en fordel.

Er det lov å håpe på
OSL-SIN annenhver dag,
OSL-SFO annenhver dag,

SFO er nok ganske lite trolig fra OSL. For det første er Norwegian allerede der (OAK er jo rett over broen) og det er relativt lite fisk, olje og shipping der. Derimot passer det bedre for dansk og svensk næringsliv

EWR er jo allerede dekket, og kveldsavgang passer dårlig for SAS da det i praksis utelukker videreforbindelser videre, som er en viktig del av SK907, selv om ikke SAS og United er "bestevenner".

ORD er jo veldig godt dekket via ARN og CPH, så spørs kanskje det ikke er det lureste, selv om det isolert sett burde vært en opplagt destinasjon, så er det kanskje andre steder SAS vil ha en større konkurransefortrinn

Spennende! Jeg er klar med kredittkortet. Kina eller Korea er mine tips. Hvis det blir Seoul, så kan vel også joint venture med Asiana være aktuelt, for å redusere risiko (og selvsagt øke salg i Korea).

Last edited:
Så får vi se om SAS tør å åpne SIN fra OSL.

Ingen annen rute står mer potent enn denne fra OSL!

Er det mulig å operere OSL-SIN med innleid all-business materiell slik som på SVG-IAH, eller blir det for langt?

Markedet er der nok, men har en mistanke om at etterspørselen på denne strekningen først og fremst er foran gardinen? Oslo og Singapore er to av verdens ledende shipping-clustere...

Er det mulig å operere OSL-SIN med innleid all-business materiell slik som på SVG-IAH, eller blir det for langt?

Markedet er der nok, men har en mistanke om at etterspørselen på denne strekningen først og fremst er foran gardinen? Oslo og Singapore er to av verdens ledende shipping-clustere...

Med SIN som STAR hub kan jeg ikke tenke med at det skal bli et problem å fylle flyet også bak og ikke minst med cargo. Problemet er vel at de norske reisende, ref. artikkelen som Someone la ut, er såpass dominerende for økonomien av en direkterute til SIN at om den kommer fra OSL, vil det bli vanskelig å opprettholde CPH-SIN. Historien tatt i betraktning er jeg derfor svært usikker på om SAS tør å gå inn å torpedere en av de største prestisje rutene fra København.

Jeg håper bare at de ikke er så feige denne gangen å lar politikk og nasjonale interesser gå fremfor åpenbare cash cows som denne ruten har alle muligheter til å bli. Norge og Oslo trenger ruten og SAS behøver pengene som ligger her.

Med SIN som STAR hub kan jeg ikke tenke med at det skal bli et problem å fylle flyet også bak og ikke minst med cargo. Problemet er vel at de norske reisende, ref. artikkelen som Someone la ut, er såpass dominerende for økonomien av en direkterute til SIN at om den kommer fra OSL, vil det bli vanskelig å opprettholde CPH-SIN. Historien tatt i betraktning er jeg derfor svært usikker på om SAS tør å gå inn å torpedere en av de største prestisje rutene fra København.

Jeg håper bare at de ikke er så feige denne gangen å lar politikk og nasjonale interesser gå fremfor åpenbare cash cows som denne ruten har alle muligheter til å bli. Norge og Oslo trenger ruten og SAS behøver pengene som ligger her.

Arh rolig nu. København ruten skal nok overleve ligemeget hvad. Det er altså ikke pga. nordmænd den rute har eksiteret siden 1960'erne.
Derudover er det nordmænd som helhed der fylder godt op på den rute, og ikke kun folk fra OSL. Der vil nok være en pæn del folk fra BGO, SVG, TRD osv. der stadig vil foretrække en connection i CPH over OSL (samlet rejsetid, loungemuligheder, ingen transfer af baggage på OSL etc.).

Det har ikke meget med politik eller nationale interesser at gøre.

Last edited:
Er det OSL-Vestkysten så er jeg i grunnen fornøyd.

Tviler på at du da blir fornøyd, da det ikke er vestkysten som er det største hullet for næringslivet. Men man vet aldri, men må da samtidig konkurrere langt mer direkte mot DY

OSL-SIN krever mer en ett fly for en 24t operasjon, noe som gjør det
vanskelig med et dedikert fly. Men det er riktig at det ikke vil være noe problem med belegget foran, men her bør også cargo være en vesentlig faktor

Spennende! Jeg er klar med kredittkortet. Kina eller Korea er mine tips. Hvis det blir Seoul, så kan vel også joint venture med Asiana være aktuelt, for å redusere risiko (og selvsagt øke salg i Korea).

Når det kommer til Seoul, så tror jeg heller på Korean enn SAS, selv om det etterhvert er en OK destinasjon for norsk næringsliv. Når det kommer til Kina så kommer det litt politikk inn i bilde. Selv om næringslivet melder om at handelen går som normalt, så er det noe annet enn tillatelser.
Dessuten som alltid Russlandproblematikken inn i bilde

Så må vi også huske på at det er et par huller fra ARN.....

Arh rolig nu. København ruten skal nok overleve ligemeget hvad. Det er altså ikke pga. nordmænd den rute har eksiteret siden 1960'erne.
Derudover er det nordmænd som helhed der fylder godt op på den rute, og ikke kun folk fra OSL. Der vil nok være en pæn del folk fra BGO, SVG, TRD osv. der stadig vil foretrække en connection i CPH over OSL (samlet rejsetid, loungemuligheder, ingen transfer af baggage på OSL etc.).

Det har ikke meget med politik eller nationale interesser at gøre.

Tja, mener for ikke lenge siden å lese her inne at 8 av 10 reisende fra SIN fra Norge var via OSL. Man skal heller ikke glemme at det ikke er et ubetydelig antall Singalesere som også flyr via CPH til Norge som følge av Norges handelsforbindelser med Singapore.
Ser man på hvor de største Norske finans institusjonene med et ikke ubetydelig nærvær i Singapore er basert i Norge, er det ikke så rent tydelig hvor trafikken genereres fra.

Om SAS oppretter SIN fra OSL, vil Singapore Airlines på CPH miste den største delen av sine reisende til Singapore. For å beholde frekvensen må jo nødvendig vis disse setene fylles opp med andre reisende.
I et konkurranse utsatt klima, betyr jo det gjennom lavere priser eller stimulering av andre nærliggende markeder. Så fortell meg gjerne hvordan kanskje verdens mest yield tunge selskap skal kompensere for et bortfall av opp mot 50% av sin største inntektskilde fra en flyplass med godt etablert nettverk av konkurrenter.

Både Thai og Qatar skal også merke det om SAS åpner SIN fra OSL, tatt i betraktning hva de har beskrevet om SIN pax gjennom sitt nettverk fra OSL.

Back