SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Står i månedens SAS magasin at SAS flyr direkte til Chicago fra CPH, ARN og OSL (side 80), så mulig det er ORD som er den nye fremtidige destinasjonen fra Oslo?

w

Neppe... Om ORD ble presentert fra OSL, så ville det vært på bekostning av CPH og/eller ARN hvor det da blir frigjort tilsvarende kapasitet. Trafikkstyrelsens tall viser med all tydelighet at Chicago ikke er stor nok til å forsvare direkte avganger fra OSL i tillegg til dagens frekvens fra ARN og ORD.
 
Nå vil jeg tro at det er minst 50% transfer ut av ORD, så er ikke sikker på at det er avgjørende. Imidlertid virker det som at ARN-ruten er litt mer ustabil i passasjertall enn CPH (basert på egne observasjoner) .. en switch til OSL kunne vært en mulighet, men da vil vel ARN få en annen langrute som erstatning.
 
Nå flyttes jo ARN-ORD til ettermidddagsavgang fra formiddagsavgang. Så mulig det øker populæriteten til ruten, ettersom den i mindre grad vil konkurrere med SAS sin rute til EWR som har gått nesten samtidig.
 
Gjelder hvilemoduler ombord, SAS vil fjerne de, noe Svensk forening ikke vil godta. SAS svarer med å ta svensker av langruter - derfor norske på disse ruter. Svensker flyr nå norsk innenriks for å dekke opp for de norske som flyr langt ut fra Sverige. En maktkamp i kulissene.

http://cau.dk/svensk-kabinepersonale-laver-aftale-om-hvilemoduler/

Den svenske kabineforening i SAS, SCCA, har sagt ja til en aftale om de manglende hvilemoduler i en række ombyggede A330-fly. Det betyder, at svensk ansat kabinepersonale nu kan flyve alle langrute-fly ud af Stockholm.
Forhandlingerne om en modulaftale i Sverige har stået på i mange måneder. Da de første af de ombyggede A330 allerede er i drift, har norsk kabinepersonale hidtil fløjet dem ud af Stockholm. Det slutter nu med den nye aftale, som gælder fra 1. april.

Å endelig var de enige :D
 
Er OSL-ORD neste ut for SAS i Norge?
Fra Scandinavian Traveller:
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    77 KB · Views: 1,749
Godt sett! Hvis ja så lukter det kannibalisering lang vei (hvis det flys fra samtlige hver dag). Skrive leif og dårlig QA kanskje?

Og de har "fløyet" til SIN i ca. et år iflg. magasinet. De snakket om et ekstra godtsamarbeid?
Nå er hvertfall SIN borte igjen fra kartet.
 
Den biten der har stått en stund og er blitt diskutert før. Og Singapore er Joint Venture med Singapore AL så det et teknisk korrekt.
 
Under SAS event i Stockholm på SMD6 ble det vist frem passasjertall for forskjellige destinasjoner.

Av de destinasjonene i SAS sine presentasjoner som SAS ikke hadde direkte flyruter til var LAX og MIA ganske langt oppe. BOS var ganske langt ned på listen.
 
Under SAS event i Stockholm på SMD6 ble det vist frem passasjertall for forskjellige destinasjoner.

Av de destinasjonene i SAS sine presentasjoner som SAS ikke hadde direkte flyruter til var LAX og MIA ganske langt oppe. BOS var ganske langt ned på listen.

Klarer ikke se for meg at de velger verken MIA eller LAX som er typiske turistdestinasjoner samtidig som de da vil konkurrere med DY og yieldsensitive kunder. Antar at BKK også er høyt oppe på en slik liste men den måtte de legge ned.
 
Klarer ikke se for meg at de velger verken MIA eller LAX som er typiske turistdestinasjoner samtidig som de da vil konkurrere med DY og yieldsensitive kunder. Antar at BKK også er høyt oppe på en slik liste men den måtte de legge ned.
Nei, mener å huske at BKK ble "diskvalifisert" i løpet av presentasjonen.
Husker uansett ikke tallene nå, mulig noen her tok bilder under presentasjonen?

Det er ganske mye high-tech industri og forskning i LAX-området. I tillegg så er LAX en stor Star-hub.
 
Husker jeg faktisk var ombord i den siste kjerra fra CPH-LAX når SAS fortsatt fløy denne for maaaange år siden. :) Vært svært hyggelig om den hadde kommet tilbake fra OSL ja!

Kim
 
New York er en av SAS mest populære destinasjoner med et 20-talls avganger fra Skandinavia hver uke. SAS øker nå ytterligere antallet avganger, gjennom daglige flygninger til New York fra både Oslo og Stockholm, med start i slutten av oktober 2015.
SAS flyr daglig til New York fra de skandinaviske hovedstedene i løpet av hele sommerprogrammet, mens dette ikke har vært tilfelle i vinterprogrammet fra Oslo og Stockholm. Som følge av at et flyselskap reduserer sin trafikk mellom Oslo/Stockholm og New York neste vinter, samtidig som at vi ser en større interesse for SAS sitt produkt i markedet øker, så utvider SAS sitt tilbud fra slutten av oktober.
- Vi opplever at det er en økende interesse og etterspørsel fra våre frekvente reisende på de eksisterende og kommende interkontinentale destinasjonene. Vår økte satsning på New York er et av de initiativene, samtidig som at vi ser på andre spennende alternativer, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS.

Mer til New York i følge pressmelding sendt ut i dag
 
Vår økte satsning på New York er et av de initiativene, samtidig som at vi ser på andre spennende alternativer, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS.

Jeg skal på et EBD arrangement i Oslo i juni så får vi se om han lekker noe mer, dersom de ikke allerede har annonsert nye ruter.
 
Back
Top