SAS med "hidden fee finder"

Men hvordan kommer de frem til 170£ for en bag tur-retur London-Oslo? Ryanair oppgir selv 60£ (dog for 20 kg)

attachment.php

Attachments

• ryan2.jpg
    ryan2.jpg
    11 KB · Views: 1,501
Tror SAS at folk ikke sjekker prisene hos dem og? Hver gang jeg booker på vegne av jobben sjekkes samtlige tilbydere. Hadde en betydelig andel av reisende ikke gjort dette ville kampanjen virke mer logisk i mine øyne, men jeg kan ikke tenke meg prisbevisste kunder ikke sjekker alle potensielle selskaper. Det er vel heller de som opptjener poeng (europa) som konsekvent kun oppsøker en viss tilbyder? (Og der stiller jo SAS sterkere en de to oppsatte konkurrentene)

Her er det godt mulig jeg har undervurdert passasjerenes lojalitet, men jeg sitter med et inntrykk om at norwegian/ryanairs prisbevisste kunder langt fra er såpass lojal at de unnlater å oppsøke SAS sine nettsider for å innhente en potensiell billigere billett der.

Ellers er sammenlikningen uriktig i form av at det legges til grunn i kalkulatoren at setevalg er ønsket. Økningen i kostnad for medbringet baggasje er og vel "konstruert". (tenker da på 20/23-forskjellen, og det at ikke høyere kg er tatt med), dog, den siste er fair game og baggasje er satt opp som valgritt). Kredittkort er såpass vanlig å betale med at den er forsåvidt OK å ta med automatisk.

Last edited:
Dette er bare idiotisk. SAS burde ha bedre ting å bruke tiden sin på, og når vi først er inne på det, så tar sas 2 pund ekstra for en kopp kaffe, noe ikke BA gjør...

Tallene for Norwegian stemmer vel heller ikke. 120 kroner for 20 kg tur-retur. 240 kroner for 40 kg. SAS oppgir 56£ i kalkulatoren.

Ha, ha. Briter som er nærmest oppvokst med EasyJet og Ryanair.... De som overbevises av denne kalkulatoren har nok bestemt seg for å fly SAS uansett... :-)

Hva genererer dette i kunder og penger?? Det må jo være fristende for SAS å gjøre som konkurentene å heller ta betalt for bagasje etc. og få litt cash i kassa? Norwegian får 85 kroner i per passasjer for bagasje etc. Med SAS sine 20 mill passasjerer kunne det gi 1.7 milliarder rett i lomma, nesten dobbelt av det styreformann Schjur må finne i ytterligere innsparinger ....

Denne var døll.. Rett og slett bomskudd for å tiltrekke seg de som allerede er forutinntatte, dvs de 20% av markedet som er patrioter fra før. Skikkelig skuffa over at SK tar seg råd til å produsere sånt møl over skatteseddelen min.. ;)

Slike komparative reklamer skal man være veldig forsiktig med. Foruten de juridiske sidene så blir blir alltid feil på en eller annen måte og slår da veldig lett tilbake på de som reklamerer.

Jeg skjønner heller ikke hvem som skal være målgruppen for disse reklamene.

Synes det er synd SAS driver med dette både i Norge og England.

Ha, ha. Briter som er nærmest oppvokst med EasyJet og Ryanair.... De som overbevises av denne kalkulatoren har nok bestemt seg for å fly SAS uansett... :-)

Hva genererer dette i kunder og penger?? Det må jo være fristende for SAS å gjøre som konkurentene å heller ta betalt for bagasje etc. og få litt cash i kassa? Norwegian får 85 kroner i per passasjer for bagasje etc. Med SAS sine 20 mill passasjerer kunne det gi 1.7 milliarder rett i lomma, nesten dobbelt av det styreformann Schjur må finne i ytterligere innsparinger ....

Jeg er temmelig sikkert på at det er inkludert i prisen.

Men hvordan kommer de frem til 170£ for en bag tur-retur London-Oslo? Ryanair oppgir selv 60£ (dog for 20 kg)

Du gikk ikke inn på "this is how we worked out the charges" og så selv da? ;)

"Baggage allowance (Baggage based on 1 bag at either 15kg, 20kg and 23kg) :

BA: 1 bag free of 23kg
EasyJet: 1 bag of 20kg is £24 per return flight. Excess baggage charge of £7 per kilo per flight.
RyanAir: Off peak charge – 1 bag of 15kg is £15 per one way flight, 1 bag of 20kg is £25 per one way flight. Excess baggage charge of £20 per kilo per flight. Peak charge will be more.
Norwegian: 1 bag of 20kg is £6 per one way flight. Excess baggage charge of £7 (NOK60) per kilo per flight."

Du gikk ikke inn på "this is how we worked out the charges" og så selv da? ;)

De som er målgruppen til SAS med slike annonser er vel de som de tror ikke sjekker hva som kommer i tillegg til billettprisen, og jeg betviler vel at SAS kan forvente at disse går inn og ser på slike detaljer....:)

Forøvrig så mener jeg at de burde hatt en nedtrekksmeny for måte å betale på (kreditt- vs debetkort), om man ønsker et spesifikt sete eller ikke, og om man ønsker online innsjekk eller ikke. Reiser man med håndbaggasje, betaler med debetkort (eller et Bank Norwegian kort for DY-flights, om jeg husker rett), ikke ønsker online innsjekk, og ikke bryr seg om hvor man vil sitte så er det ingen forskjell til hverken BA, FR eller DY. Hvis noen eller alle av disse elementene er av betydning så vet man evt ut fra dette hvor forskjellene ligger. Det er jo forsåvidt også grei informasjon man kan lese ut av dette.

Forskjellene mellom SK og hhv FR og DY er mao prismodellen som briter er velkjente med (og ikke så mye annet)?

De fremhever positive egenskaper hos sitt eget produkt. Det kalles reklame. Alle selskaper gjør det. Livet går videre.

Last edited:
De fremhever positive egenskaper med sitt eget produkt. Det kaller reklame. Alle selskaper gjør det. Livet går videre.

Livet går nok videre uansett hvor mye vi diskuterer.. ;) Man kan vel diskutere hvor korrekt eller hvor informativ denne reklamen er likevel...?

Sier du forøvrig at den eneste positive egenskapen er at man benytter en annen prismodell, som av og til ikke gir noen forskjeller, og som nok veldig mange etterhvert kjenner godt til...?;)

Last edited:
Livet går nok videre uansett hvor mye vi diskuterer.. ;) Man kan vel diskutere hvor korrekt eller hvor informativ denne reklamen er likevel...?

Det er kurant å diskutere om en reklame inneholder korrekt informasjon eller ikke, men i ditt innlegg ramser du bare opp mer informasjon som du mener burde vært inkludert. Det kunne hatt noe for seg om det var snakk om en prissammenligning utført av en uavhengig aktør, men her var det altså snakk om egenreklame. SAS er i sin fulle rett når de ikke "inkriminerer" seg selv ved å tilby "dårlige" priseksempler i sin egen annonse. Det er unødvendig å behandle dette som om det var en rapport fra Statistisk Sentralbyrå.

Det er kurant å diskutere om en reklame inneholder korrekt informasjon eller ikke, men i ditt innlegg ramser du bare opp mer informasjon som du mener burde vært inkludert. Det kunne hatt noe for seg om det var snakk om en prissammenligning utført av en uavhengig aktør, men her var det altså snakk om egenreklame. SAS er i sin fulle rett når de ikke "inkriminerer" seg selv ved å tilby "dårlige" priseksempler i sin egen annonse. Det er unødvendig å behandle dette som om det var en rapport fra Statistisk Sentralbyrå.

Greit nok. Det er imidlertid ikke jeg som har trukket frem de aspektene jeg nevner - det er SAS som har trukket disse frem. Mitt poeng var at man i likhet med å kunne endre baggasjevekt så burde man kunnet endre betalingsform og ønske om spesifikt sete osv. Jeg skjønner jo godt hvorfor det er slik det er - det er måte SAS kommer best ut på.

Jeg mener at denne reklamen ikke er så korrekt som den burde være. Den gir et skinninntrykk av at de andre selskapene har mange tillegg som man kan unngå. Default på baggasjevekt er satt slik at de andre ved en kjapp sammenlikning kommer ekstra dårlig ut, men er man obs så kan man selvsagt endre dette. Når man forsøker seg på sammenliknende reklame så kan det, som nevnt av andre, fort slå tilbake på en selv.

Last edited:
De fremhever positive egenskaper hos sitt eget produkt. Det kalles reklame. Alle selskaper gjør det. Livet går videre.

Netop - og SAS har taget udgangspunkt i hvad de definerer er standardproduktet (SAS-produktet). Derfor er det da også helt rimeligt at udregne det på den måde de gør med bagagetillæg, overvægt, sædevalg m.v.

Blot fordi LCC's har defineret deres produkt anderledes end den øvrige branchestandard - betyder jo ikke at alle andre behøver definere sit eget produkt på den måde.

LCC's har defineret deres pris uden bagage og gjort det til en meromkostning. Fair nok - det må de selv om, men det betyder ikke at andre selskaber behøver at definere sit produkt på denne måde. For SAS, BA, LH osv. er standard-produktet inkl. 23 kg. bagage, sædevalg m.v. - og for at sammenligne LCC's med denne pris er der intet galt i at udregne hvad et tilsvarende produkt ville koste hos dem - incl. bagagegebyr, overvægt, sædevalg m.v.

Selvom nogle tror det, så er har LCC's faktisk ikke monopol på at definere hvad der er inkluderet i produktet i hele branchen. Hvordan de selv gør det må de om, men de behøver ikke sætte dagsordenen for hele branchen -heldigvis.

Forøvrigt synes jeg denne calculator er en sjov marketing-gimmick, hvis primære effekt vel er at gøre opmærksom på at der hos mange selskaber kommer ret så heftige gebyrer oveni lokkeprisen, mens der ikke gør hos SAS - disse gebyrer kan jo ofte betyde en større prisforskel end mange umiddelbart tror. Det er nok ikke hensigten at folk skal bruge den til at udregne en nøjagtig pris hver gang de skal ud at rejse.

Selvom nogle tror det, så er har LCC's faktisk ikke monopol på at definere hvad der er inkluderet i produktet i hele branchen. Hvordan de selv gør det må de om, men de behøver ikke sætte dagsordenen for hele branchen -heldigvis.

.. Og det er faktisk heller ikke selskap som SAS som kan definere hva som er produktet. Kundene avgjør hva de føler er vesentlig i forhold til en flyreise.

Default på baggasjevekt er satt slik at de andre ved en kjapp sammenlikning kommer ekstra dårlig ut

Default er sat ud fra hvad SAS (og mange andre selskaber) tilbyder som standard og inkluderet i prisen. Det er da helt naturligt at det er sammenligningsgrundlaget, hvorfor skulle SAS sammenligne med mindre bagage end de faktisk tillader. At LCC's tillader mindre er deres problem - det står dem frit at hæve dette til 23 kg, hvis de vil.

Akkurat som når lavprisselskaberne sammenligner sig med SAS, BA, LH osv. så er deres pris uden bagage, mens den hos de andre ikke er. Man sammeligner med udgangspunkt i sit eget standardprodukt.

I markedsføringsøjemed er det helt naturligt at tage udgangspunkt i sit eget produkt og sammenligne hvad et tilsvarende produkt ville koste hos konkurrenterne. Her er det SAS' markedsføring og derfor definerer SAS naturligvis produktet ud fra sin egen standard. Blot fordi LCC's har skrabet produktet for at pålægge en masse ekstra omkostninger og få prisen til at se lavere ud end den er - betyder jo ikke at resten af branchen skal opfatte dette som industri standard.

Det ville da være tåbeligt at lade konkurrenten definere produktet i markedsføringsøjemed. Og faktum er at 23 kg er dyrt hos mange selskaber, mens det er inkluderet hos SK, BA, LH osv.

Back