SAS med "hidden fee finder"

Lang fartstid på forumet har gjort at jeg har trukket denne konklusjonen.

Og dermed kan jeg jo så konkludere at det ikke kan betale sig at deltage i debatten her - da du jo tydeligvis har besluttet hvad jeg skal mene - uagtet hvad jeg skriver... Så kan tiden jo på andre og mere givende ting :headbang

Og dermed kan jeg jo så konkludere at det ikke kan betale sig at deltage i debatten her - da du jo tydeligvis har besluttet hvad jeg skal mene - uagtet hvad jeg skriver... Så kan tiden jo på andre og mere givende ting :headbang

Du må selvsagt selv velge hva du ønsker å bruke tiden din på, men du er hjertelig velkommen til å delta i debatt med meg. Jeg endrer stadig mine oppfatninger av andres argumenter/syn basert på ny informasjon som tilkommer gjennom debatten. Jeg bestemmer jo ikke hva folk skal skrive & mene.

I denne saken er det slik at SAS har laget en hidden fee finder som er rigget slik at SAS skal komme relativt godt ut av det. Det er helt OK, for det er SAS sin reklame. DY og andre selskaper som f.eks. FR, lager sine reklamer hvor de markedsfører sin pris på flyreisen, som ikke inkluderer baggasje & andre ekstras, for å komme relativt godt ut av det. Det må også være helt OK. Mitt lille poeng har kun vært at det veldig ofte synes å være kritikk mot f.eks. DY og FR som ikke tar med alt man kan tenkes å ta med i sin pris. Hvis man kritiserer dette, men aksepterer at SAS kan rigge sin sammenlikning til sin fordel, så synes jeg det er en logisk brist.

Last edited:
SK_vs_DY_avgifter.jpg

Nå har jeg med vilje ikke gitt noen overskrift over hvilket selskap som har hvilken av disse to oversiktene ovenfor, men siden det er i denne tråden er det vel ikke noen hemmelighet at det er de to SK og DY som står bak. SAS angir det som "Hvorav skatter og avgifter:", men Norwegian angir det som todelt "Skatter og avgifter utgjør" og "Drivstofftillegget utgjør". Før dere går i fistel, så kan jeg gjøre oppmerksom på at det mangler kr 4 på at det er identisk pris mellom de to (Norwegian uten sete og innsjekket bagasje) og det er en enveisbillett innen Sør-Norge. Dermed er skulle disse "avgiftene" være ulik mellom disse selskapene.

Det vi kan konstatere er at de faktisk er ulike, men det som er det verste synes jeg er at SAS klassifiserer sine drivstofftillegg som en avgift. Alle vet at en avgift er definert som "et beløp som skal betales til offentlig myndighet i forbindelse med salg, bruk el. forbruk av noe". Med andre ord feilinformerer SAS sine forbrukere, og det beløpet de feilinformerer med er nesten de beløpet 20 kg bagasje + fast sete hos koster hos Nowegian. Da linken til det egentlige temaet i denne tråden, "hidden fee finder".

Nå er det vel ikke noen hemmelighet hvem som er hvem i oversikten ovenfor, men for klargjøre det for alle - SAS er dyrest. Forskjellen i moms på kr 7 mellom de to selskapene til momsavgiften på drivstoff. Med andre ord kan det se ut som SAS maskerer sin normale driftskostnad som en avgift pålagt av staten. Egentlig er det vel ikke det siden det er mer dårlig oversettelse av det engelske ordet "surcharge", og riktig oversettelse skulle vært "avgifter og gebyrer". Gebyr er definert som "pengesum som betales for en tjeneste som utføres" og er egentlig et pristillegg - hvilket er akkurat det Norwegian kaller sitt tillegg for et kolli på 20 kg.

Må forøvrig si at det var vanskelig å finne matchende priser mellom de to for denne flighten om to uker. Dermed var det Norwegian som vant om to uker med kr 300 med alle gebyrer betalt, men forbalansens skyld blir det SAS i morgen. Forøvrig kan det sies at jeg blir nødutgangvokter på begge flightene.

Hvorfor 100kr i forskjell på fuel/security surcharge? Er det andre avgifter & gebyrer som DY pålegger i tillegg til dette?

Hvis dette er noe som gjelder jevnt over hele fjøla så kunne vel i teorien DY økt fuel surcharge og inkludert en bag + setereservasjon og man kommer ut med omtrent samme pris. Jeg sjekket en reise TOS-OSL og DYs drivstoffgebyr var på 46,- mens SAS opererte med 117,- i fuel + security surcharge. Det tilsvarer fortsatt 20 kg baggasje og rundt halve setegebyret....:)

Last edited:
Den nederste er SAS og det er de som tar kr 100 mer enn den andre. Forskjellen er at SAS kamuflerer at de tar seg ekstra betalt for drivstoff som at dette myndighetspålagt. Det er det ikke, men derimot en måte å skaffe seg ekstra inntekter til den normale driften.

Den nederste er SAS og det er de som tar kr 100 mer enn den andre. Forskjellen er at SAS kamuflerer at de tar seg ekstra betalt for drivstoff som at dette myndighetspålagt. Det er det ikke, men derimot en måte å skaffe seg ekstra inntekter til den normale driften.

...men det kan vi kanskje ikke snakke så høyt om her...;) Riktignok så er denne "ekstraavgiften" inkludert i prisen som publiseres, men likevel.

Jeg lurer på om noen som ofte har sterke meninger om slike ting "cares to comment". Hva er årsaken til dette? SAS bruker neppe så mye mer fuel enn DY.

Last edited:
Norwegian har klar kommunisert dette drivstofftillegget til mediene (bare se denne VG-artikkelen http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10037606) og den er vist som kr 50 = kr 46 + kr 4 (drivstoff moms).
I samme artikkel sies det at SAS også gir et slikt tillegg på 3 Euro innenlands. SAS høynet igjen dette tillegget den 22. mars med nye 5 Euro flatt (http://www.hegnar.no/okonomi/article569631.ece). Altså er vi nå på 8 Euro, og hvordan dette kan bli kr 140 (kr 148 - Security Surcharge = kr 148 - kr 8) er litt uforstålig for meg. MOL og Ryanair har også kommentert dette i en pressemelding, men som vanlig er også de litt rundthåndet med hvor stor virkningen er (http://www.ryanair.com/da/news/sas-...oner-ryanair-garanterer-null-drivstofftillegg).

Forskjellen er at SAS kamuflerer at de tar seg ekstra betalt for drivstoff som at dette myndighetspålagt. Det er det ikke, men derimot en måte å skaffe seg ekstra inntekter til den normale driften.

Verken SAS eller Norwegian omtaler drivstoffavgift som myndighetspålagt. Hvor har du dette fra? Hos SAS står dette oppført under "Hvorav skatter og avgifter", mens hos Norwegian står det "Drivstofftillegg utgjør" under skatter og avgifter. Jeg opplever dette med drivstoffavgift som ganske tullete, uansett selskap. De kunne heller bare økt billettprisen, uten spesifisering.

Det eneste positive med SAS er at man faktisk får drivstofftillegget tilbake om man vil ha tilbake skatter og avgifter på en billett man ikke har brukt - samtidig som man slipper å betale drivstoffavgift på bonusreiser. Hos Norwegian får man ikke drivstofftillegget tilbake - og man må også betale 50 kr. for i det hele tatt å få tilbake skatter og avgifter.

Last edited:
Hvorfor 100kr i forskjell på fuel/security surcharge? Er det andre avgifter & gebyrer som DY pålegger i tillegg til dette?

Hvis dette er noe som gjelder jevnt over hele fjøla så kunne vel i teorien DY økt fuel surcharge og inkludert en bag + setereservasjon og man kommer ut med omtrent samme pris. Jeg sjekket en reise TOS-OSL og DYs drivstoffgebyr var på 46,- mens SAS opererte med 117,- i fuel + security surcharge. Det tilsvarer fortsatt 20 kg baggasje og rundt halve setegebyret....:)

Og hva så? Det har jo ingen praktiske eller økonomiske konsekvenser for passasjerene så lenge totalprisen ville vært den samme uavhengig av drivstoffavgiften. Prisene har jo ikke økt selv om man velger å symbolisere at mye av prisen går med til drivstoff.

I denne saken er det slik at SAS har laget en hidden fee finder som er rigget slik at SAS skal komme relativt godt ut av det. Det er helt OK, for det er SAS sin reklame. DY og andre selskaper som f.eks. FR, lager sine reklamer hvor de markedsfører sin pris på flyreisen, som ikke inkluderer baggasje & andre ekstras, for å komme relativt godt ut av det. Det må også være helt OK. Mitt lille poeng har kun vært at det veldig ofte synes å være kritikk mot f.eks. DY og FR som ikke tar med alt man kan tenkes å ta med i sin pris. Hvis man kritiserer dette, men aksepterer at SAS kan rigge sin sammenlikning til sin fordel, så synes jeg det er en logisk brist.

Denne hidden fee finder-opplegget er selvsagt rigget og tilpasset slik at den vil tjene SAS' sak, noe jeg synes er morsomt fordi det er så åpenbart. Ingen gebyr-politikken har jo tatt helt overhånd, det har nesten blitt for mye av det gode, men de er i alle fall flinke til å bruke det for alt hva det er verdt.

Det litt interessante er at dette ikke er noe SAS har "funnet på" selv - det er jo ikke SAS som har innført gebyrer hos andre selskaper. SAS har egentlig bare forholdt seg passivt og ikke tilpasset seg utviklingen i markedet ved selv å innføre gebyrer (Norwegian var frem til 2006 også gebyrfrie), noe som er litt typisk for SAS ;), og så bruker de det at de ikke har avgifter som en hovedbegrunnelse for å velge dem. Men i praksis har de ikke gjort noen endringer - verken i positiv eller negativ forstand - i produktet.

Denne hidden fee finder-opplegget er selvsagt rigget og tilpasset slik at den vil tjene SAS' sak, noe jeg synes er morsomt fordi det er så åpenbart. Ingen gebyr-politikken har jo tatt helt overhånd, det har nesten blitt for mye av det gode, men de er i alle fall flinke til å bruke det for alt hva det er verdt.

Det litt interessante er at dette ikke er noe SAS har "funnet på" selv - det er jo ikke SAS som har innført gebyrer hos andre selskaper. SAS har egentlig bare forholdt seg passivt og ikke tilpasset seg utviklingen i markedet ved selv å innføre gebyrer (Norwegian var frem til 2006 også gebyrfrie), noe som er litt typisk for SAS ;), og så bruker de det at de ikke har avgifter som en hovedbegrunnelse for å velge dem. Men i praksis har de ikke gjort noen endringer - verken i positiv eller negativ forstand - i produktet.

Jeg vet ikke om dette hva SAS kjörer med sine hidden fee finder er en saerlig klok ide. Rett og slett fordi det i seg selv ikke gi meg en eneste grunn mere a velge SAS dersom jeg skal ut og fly. Pluss at dette kampanjen igjen bare fokusserer pa de passagere som er mest pris-sensitive. Dermed er ikke produkt forbedred eller rutetilbyd ökt.

Jeg har ingen problem a betale en god pris for en god produkt. Jeg bare mangler a se at SAS tilbyr meg en god produkt. Sa enkelt er dette. Na jeg skal na til GOT, sa bryr jeg meg ikke en gang om SAS, fordi jeg har to konkurrenter som flyr direkte til GOT i motsetning til SAS, som baerer stort "Scandinavian" i navn og bare kan tilby meg connections med en total reise-tid som er nesten 3 ganger höyre. Da bryr jeg meg svaert liten om jeg skal fly med en orange eller röd-hvit fly. Sistenevnte tilbyr meg forövrig ogsa free bagasje og service omboard, og ligger ogsa i omboard produkt kvalitaet milevis over SAS.

Sett fra en litt större perspektiv, sa er dette hidden-fee-finder den absolutt motsetning hva "CoreSAS" skulle egentlig sta for. Man kan bare undre om SAS har gitt opp disse ideer alrede for god og fokusserer seg na igjen i en pris-slasskamp, som de ikke kan vinne.

For meg virker dette som slik: Ny CEO, samme gamle feil... Ouchies, hvorfor ansetter de egentlig bare amatörer og ikke en gang en fullproff fra utlandet som klarer a berge dragonskipet ???

Verken SAS eller Norwegian omtaler drivstoffavgift som myndighetspålagt. Hvor har du dette fra? Hos SAS står dette oppført under "Hvorav skatter og avgifter", mens hos Norwegian står det "Drivstofftillegg utgjør" under skatter og avgifter. Jeg opplever dette med drivstoffavgift som ganske tullete, uansett selskap. De kunne heller bare økt billettprisen, uten spesifisering.

Dette er ikke helt korrekt. Hos DY står det en oppføring som er "Skatter og avgifter utgør" og en annen hvor det står "Drivstofftillegg utgjør". Sistnevnte er ikke inkludert i summen for den førstnevnte.

Noen vil kanskje hevde at dette bare er semantikk, og det kan godt tenkes at det finnes en god forklaring på hvorfor det er slik... Fueltillegget er imidlertid hverken en skatt eller en avgift.

Og hva så? Det har jo ingen praktiske eller økonomiske konsekvenser for passasjerene så lenge totalprisen ville vært den samme uavhengig av drivstoffavgiften. Prisene har jo ikke økt selv om man velger å symbolisere at mye av prisen går med til drivstoff.

Det har du selvsagt rett i. Mitt lille poeng var bare at SAS har et drivstofftillegg som tilsvarer omtrent en gratis bag og setereservasjon (litt varierende forskjeller ser det ut til), og jeg lurte på hvorfor det var så stor forskjell. Du har selvsagt rett i at totalprisen ville endres.

Selvsagt er det rigget til SAS sin fordel. På samme måte som DYs reklame hvor pris ekskl. diverse ekstras figurerer. Helt OK, men så lenge man synes at rigging i den ene retningen er OK men klager på rigging i den andre retningen så reagerer jeg.

Det er klart at det ikke er SAS som har innført gebyrer hos de andre selskapene, men i likhet med BU662 så lurer jeg på hvorfor SAS fokuserer så mye på dette. Dette er utelukkende rettet mot svært prisfølsomme kunder, og ikke forretningsreisende som skulle være SAS sitt primære fokus. Det er klart at man kan gjøre flere ting på en gang, men jeg får et inntrykk av at SAS fortsatt forsøker å konkurrere på pris med selskaper de ikke har kostnadsbase til å konkurrere på pris med. De kan selvsagt selge noen billige billetter, men med all markedsføringen av "no hidden fees" og prissammenlikninger så synes jeg det virker som at SAS har fullt fokus på LCC-segmentet. Flyene deres til utlandet er jo også tildels veldig fulle med økonomiklassepassasjerer, men kanskje ikke like belagt på økonomi ekstra (og spesielt på business). Nå har jeg bare ad hoc observasjoner av dette, men jeg synes det har vært merkverdig få C og Y+ passasjerer på de avgangene jeg har reist med de siste 3-4 månedene (men nå reiser jeg ikke så mye at mitt inntrykk nødvendigvis er representativt).

Disse "no hidden fee" sammenlikningene er for meg bare en bekreftelse på at forskjellene mellom selskapene om man reiser økonomi er helt minimale. Reiser man, som jeg ofte gjør, men håndbaggasje så er det kredittkortbegyret som tilkommer (og evt setereservasjon om man ønsker det). Er så DY minimum en 100-lapp billigere enn SK og avgangen passer så er valget lett - eller det inntrykket får jeg iallefall av det ensidige fokuset på forskjeller i avgifter. Er det noe annet som burde gjøre at jeg velger SAS? Det forteller ikke SAS meg noe om. I fjor kunne de brukt punktlighet, men nå er DY omtrent like punktlige. Er det andre ting? Siden de fokuserer på gebyrer så leder det meg til å tro at det ikke er andre forskjeller (eller iallefall at SAS selv ikke ser andre forskjeller).

Last edited:
Det er klart at det ikke er SAS som har innført gebyrer hos de andre selskapene, men i likhet med BU662 så lurer jeg på hvorfor SAS fokuserer så mye på dette.

Av samme grunn som Southwest her borte kjører tungt på at 'We love bags' og 'Bags Fly Free'. Folk misliker gebyrjungelen.

Av samme grunn som Southwest her borte kjører tungt på at 'We love bags' og 'Bags Fly Free'. Folk misliker gebyrjungelen.

Nå kjenner jeg dårlig til FR, men det er jo ingen jungel av gebyrer hos DY. Det er sikkert andre som har andre syn på det, men man vet (selv mine foreldre som kanskje reiser en gang i året) at det er gebyr for kredittkort, setereservasjon og baggasje. Noe mer tilkommer normalt ikke (om man ikke har spesialbaggasje, men da kommer det gebyr hos de fleste andre selskaper også).

Når du flyr fullfleks hos DY så er det kun kredittkortgebyr. Ergo, så må hovedårsaken til at de kjører disse kampanjene være at de søker å tiltrekke seg fritidsreisende, og ikke forretningsreisende. Om fokus hos SAS er, som de selv hevder, på forretningstrafikk så er det iallefall feil sammenlikning vis a vis DY (for da er to bags inkludert og setereservasjon - iallefall om man er mer enn 25 timer før avreise). Core SAS skulle vel fokusere primært på forretningsreisende, eller husker jeg feil?

Last edited:
Men herregud, det går da an å kommunisere med flere markedssegmenter samtidig? Dette er en annonse i UK etter det jeg forstår, de har jo andre typer mer rettet mot frekvens og punktlighet også. Og SAS har vel aldri sagt at fritidsreisende skulle ignoreres fullt ut i CoreSAS, flyene skal jo fortsatt fylles medt mulig opp og da må man jo også kommunisere med dem som skal kjøpe de billige plassene på flyet.

Denne diskusjonen har gravd seg ned i et spesielt detaljnivå og nå virker det som om det også setter rammen for hele Universet. :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

La meg si det slik: Dersom en kunde er pa SAS sitt hjemmeside, sa er det like som en kunde er i bilsalongen.

Har du en gang opplevd at selgeren i bilsalongen begynner a regne frem til deg hva konkurransen tar og hvor mye koster hva ekstra? Jeg har det aldri opplevd.

Dersom kunde er i ditt hus sa ma du overbevise denne kunde av ditt produkt og fremvise all de fordeler og hvorfor ditt produkt er overlegen. Som en selger vil du eksakt ikke at en kunde forliker.

Dette hva SAS gjör her er ikke sales-building, dette er revenue-erosion!!! Hver som kan litt om marketing vil ha sine haar reist som en fikk en ström-sjokk.

Men herregud, det går da an å kommunisere med flere markedssegmenter samtidig? Dette er en annonse i UK etter det jeg forstår, de har jo andre typer mer rettet mot frekvens og punktlighet også. Og SAS har vel aldri sagt at fritidsreisende skulle ignoreres fullt ut i CoreSAS, flyene skal jo fortsatt fylles medt mulig opp og da må man jo også kommunisere med dem som skal kjøpe de billige plassene på flyet.

Denne diskusjonen har gravd seg ned i et spesielt detaljnivå og nå virker det som om det også setter rammen for hele Universet. :)

Kjøre vene. Det må da gå an å stille spørsmål ved markedsføringsstrategien til SAS hvis man mener at den kanskje adresserer andre aspekter enn det SAS har sagt er deres hovedfokus. Klart man kan kommunisere med flere segmenter samtidig. Det er godt mulig jeg bare ikke har fulgt godt nok med, men denne typen reklame som vi ser her er det jeg har lagt merke til også i Norge i senere tid. Hva har f.eks. SAS gjort med sitt produkt for å gjøre dette mer attraktivt for de som betaler for de dyre billettene? Frekvens slår de nok fortsatt mange selskaper på ut fra Norge. Fast track i OSL er nok også flott. Det viktige må vel være å identifisere hva som er viktig for de som betaler mye, og tilpasse produktet i forhold til dette. Gjøres det nok i den dimensjonen, eller er SAS for opptatt med å være konkurransedyktige på pris vis a vis konkurrenter med halvparten av kostnadene? Mitt inntrykk, og jeg understreker at dette er mitt inntrykk, er at SAS er veldig opptatte av å være konkurransedyktige på pris - og kanskje litt for mye.

Det jeg forsøker å få frem er at jeg sitter med et inntrykk av at SAS sin differensiering mot LCC'er som FR og DY er prismodellen deres, og egen erfaring tilsier at forskjellen ikke alltid er veldig stor. Er det andre ting som SAS har å fare med som kunne differensiert SAS sitt produkt fra f.eks. DY enn noen gebyrer?

Det er riktig at de har kjørt reklamer på punktlighet, men dette er vel et aspekt som ikke lenger gir dem nevneverdig konkurransefortrinn nå til dags kontra f.eks. DY om vi ser her til lands.

De som er målgruppen til SAS med slike annonser er vel de som de tror ikke sjekker hva som kommer i tillegg til billettprisen, og jeg betviler vel at SAS kan forvente at disse går inn og ser på slike detaljer....:)
...
Forskjellene mellom SK og hhv FR og DY er mao prismodellen som briter er velkjente med (og ikke så mye annet)?

Ba kjørte en tilsvarende kalkulator for et års tid siden, så ideen er ikke ny. Det var flere valg, og da selvfølgelig ting sm favoriserte BA. (Det var BA mot Ryanair og EasyJet)

Vi som stort sett reiser i Eco har ikke fritt setevalg hos SAS. Vi må pent vente til innsjekk med å velge, på lik linje som hos DY.

Sludder og vrøvl... På Longhaul kan du vælge sæde allerede ved bestilling og på resten af ruterne ved online-check-in 22 timer før afrejse.

Her må jeg si jeg ikke er enig i at jeg har et valg. Rundt 25% av flygingene mine med SAS har jeg IKKE kunnet sjekke inn og velge sete av forskjellige årsaker, det være seg feil på nettet ("Innsjekk kan ikke foretas", "Papirbillett behøves") eller rett og slett at jeg ikke er våke/tilstede/på nett når innsjekk åpner. Det er vel også sånn hos SAS som med de fleste at innsjekk åpner 22 timer før første leg, dvs. skal man bare CPH-OSL på en flight som har 80% transferpax så er man langt bak i køen.

På mine to siste IC-flighter med SAS kunne jeg ikke velge sete på forhånd - "System error please try later".

Jo, det har faktisk økonomiske konsekvenser, om ikke veldig store, som tidligere nevnt i en annen tråd. Rewrad-programmet til DY regner rewards fra billettprisen ex. avgifter/gebyrer. SAS regner i mange bedriftsavtaler rabatter på netto billettpris. Ved å dytte prisøkningen som et gebyr så slipper de å rabattere.

Back