SAS med "hidden fee finder"

Her må jeg si jeg ikke er enig i at jeg har et valg. Rundt 25% av flygingene mine med SAS har jeg IKKE kunnet sjekke inn og velge sete av forskjellige årsaker, det være seg feil på nettet ("Innsjekk kan ikke foretas", "Papirbillett behøves") eller rett og slett at jeg ikke er våke/tilstede/på nett når innsjekk åpner. Det er vel også sånn hos SAS som med de fleste at innsjekk åpner 22 timer før første leg, dvs. skal man bare CPH-OSL på en flight som har 80% transferpax så er man langt bak i køen.

De gangene jeg har hatt fleksibel billett og endret bookingen min så har jeg ikke fått lov til å sjekke inn på nett & velge sete. Jeg vet ikke om dette er tilfellet for dine eksempler også?

De gangene jeg har hatt fleksibel billett og endret bookingen min så har jeg ikke fått lov til å sjekke inn på nett & velge sete. Jeg vet ikke om dette er tilfellet for dine eksempler også?

Hadde problemer med å sjekke inn på nett for en retur som var endret denne uken, papirbillett behøvdes. SAS sa det var reisebyrået sin feil, reisebyrået sa de ikke hadde gjort noe galt. 15 minutter senere kom det likevel mail fra reisebyrå (webgate med "ny" reiserute som var lik den jeg allerede hadde fått), og deretter kunne jeg sjekke inn på nett. Kan virke som det var reisebyrået sin feil denne gangen. Velger uansett alltid nytt sete ved innsjekk, siden 01F ikke er tilgjengelig for forhåndsvalg.

Last edited:
Er enig i at kveruleringsnivået i denne tråden er relativt høyt ;) Her kommer litt mer:

Jeg vet ikke om dette hva SAS kjörer med sine hidden fee finder er en saerlig klok ide. Rett og slett fordi det i seg selv ikke gi meg en eneste grunn mere a velge SAS dersom jeg skal ut og fly. Pluss at dette kampanjen igjen bare fokusserer pa de passagere som er mest pris-sensitive. Dermed er ikke produkt forbedred eller rutetilbyd ökt.

SAS vil at folk, uansett segment, skal huske selskapet for to ting: 1 at prisen de annonserer er endelig og ikke starten på et regnestykke og 2 at de er punktlige. Det første innretter seg mot fritidsreisende, det andre mot forretningsreisende. Før de la ut hidden fee finder hadde de for øvrig en kampanje som fokuserte på punktlighet:
http://www.flysas.com/en/Promotions-and-prices/time-for-sale/

Na jeg skal na til GOT, sa bryr jeg meg ikke en gang om SAS, fordi jeg har to konkurrenter som flyr direkte til GOT i motsetning til SAS, som baerer stort "Scandinavian" i navn og bare kan tilby meg connections med en total reise-tid som er nesten 3 ganger höyre. Da bryr jeg meg svaert liten om jeg skal fly med en orange eller röd-hvit fly. Sistenevnte tilbyr meg forövrig ogsa free bagasje og service omboard, og ligger ogsa i omboard produkt kvalitaet milevis over SAS.

Hvilket selskap ligger milevis over SAS i kvalitet i ombordprodukt i Europa? Det ville gjerne likt å vite. At SAS ikke er konkurransedyktige for deg fra Berlin til Göteborg, noe som er et ganske smalt eksempel, betyr ikke at de ikke er konkurransedyktige fra Skandinavias hovedsteder til Skandinavia og Europa for øvrig.

Dette er ikke helt korrekt. Hos DY står det en oppføring som er "Skatter og avgifter utgør" og en annen hvor det står "Drivstofftillegg utgjør". Sistnevnte er ikke inkludert i summen for den førstnevnte.

Så står det da også skatter og avgifter. Det er jo ikke gitt at avgifter er myndighetspålagte.

Her må jeg si jeg ikke er enig i at jeg har et valg. Rundt 25% av flygingene mine med SAS har jeg IKKE kunnet sjekke inn og velge sete av forskjellige årsaker, det være seg feil på nettet ("Innsjekk kan ikke foretas", "Papirbillett behøves") eller rett og slett at jeg ikke er våke/tilstede/på nett når innsjekk åpner. Det er vel også sånn hos SAS som med de fleste at innsjekk åpner 22 timer før første leg, dvs. skal man bare CPH-OSL på en flight som har 80% transferpax så er man langt bak i køen.

På mine to siste IC-flighter med SAS kunne jeg ikke velge sete på forhånd - "System error please try later".

Jeg skal selvsagt ikke motsi dine personlige erfaringer, men hadde 25 prosent av SAS-passasjerene som sjekker inn online ikke kommet gjennom ville det jo vært helt meningløst å i det hele tatt tilbudt innsjekking på internett og mobil.

Core SAS skulle vel fokusere primært på forretningsreisende, eller husker jeg feil?

Core SAS var ikke først og fremst et program for passasjerer, men et program for å satse på kjernevirksomheten, redusere kostnadsbasen, strømlinjeforme organisasjonen og styrking av kapitalstrukturen.

Last edited:
Er enig i at kveruleringsnivået i denne tråden er relativt høyt ;) Her kommer litt mer:

Det er ikkenødvendigvis kverulering, selv om man er uenig med debattantene.;)

Så står det da også skatter og avgifter. Det er jo ikke gitt at avgifter er myndighetspålagte.

Slik jeg alltid har tenkt på dette så er en avgift myndighetspålagt, mens gebyr er betaling for en tjeneste. Det er svært godt mulig at jeg ikke har forstått dette riktig. Poenget var uansett at DY skiller mellom skatter/avgifter og drivstofftillegg. Det gjør ikke SAS. Mulig det er å kverulere litt for mye for noens smak...;)

Core SAS var ikke først og fremst et program for passasjerer, men et program for å satse på kjernevirksomheten, redusere kostnadsbasen, strømlinjeforme organisasjonen og styrking av kapitalstrukturen.

Core SAS er, ifølge den norske regjeringen, følgende hovedpunkter:
1. Satsning på kjernevirksomhet
2. Satsing på forretningsreisende
3. Redusere selskapets kostnadsbase
4. Strømlinjeformet organisasjon
5. Styrking av selskapets kapitalstruktur

Jeg antar Regjeringen er inneforstått med hva som er Core SAS, så jeg gikk ikke lenger enn dit. Dette er hva Regjeringen skriver om pkt. 2: "Denne satsingen innebærer økt fokus på punklighet, regularitet, enkle innsjekkingsprosedyrer etc. for å styrke den kommersielle modellen. Det innebærer at SAS ikke lenger fokuserer på å konkurrere på fritidsmarkedet. Dette er ruter som i stor grad ivaretas av lavprisaktører som Norwegian og Ryanair.".

Det er mulig jeg misforstår hva som ligger i dette, at jeg kverulerer unødvendig (spesielt siden det tross alt er sommer), og/eller at den norske regjeringen har en egen tolkning av Core SAS som ikke stemmer overens med SAS sin egen tolkning av dette.

Jeg antar Regjeringen er inneforstått med hva som er Core SAS, så jeg gikk ikke lenger enn dit. Dette er hva Regjeringen skriver om pkt. 2: "Denne satsingen innebærer økt fokus på punklighet, regularitet, enkle innsjekkingsprosedyrer etc. for å styrke den kommersielle modellen. Det innebærer at SAS ikke lenger fokuserer på å konkurrere på fritidsmarkedet. Dette er ruter som i stor grad ivaretas av lavprisaktører som Norwegian og Ryanair.".

Det er mulig jeg misforstår hva som ligger i dette, at jeg kverulerer unødvendig (spesielt siden det tross alt er sommer), og/eller at den norske regjeringen har en egen tolkning av Core SAS som ikke stemmer overens med SAS sin egen tolkning av dette.

Du har helt rett i at "satsing på forretningsreisende" var en del av styringsdokumentene for Core SAS, men programmet endte uansett med å bli et spare- og forenklingsprogram innad i SAS.

"Satsing" var nok ikke riktig ord - jeg ville heller brukt "konsentrasjon" - da det ikke har vært noen spesielle forandringer i produktet rettet mot forretningsreisende, bare enkelte justeringer. Slik jeg har fortstått "satsingen" var det heller en stor nedtrapping av den store og svært mislykkende satsingen på fritidsreisende (som SAS hadde i 2008) og ikke noe genuint nytt for forretningsreisende. SAS satt en rekke fly på bakken og kuttet en rekke lavfrekvente fritidsruter i 2008-09 for å konsentrere seg om mer eller mindre typiske forretningsruter, men hvordan det kvalifiserer til å være en satsing på forretningsreisende er for meg et mysterium ...

Nå har det etter hvert sklidd mer eller mindre ut, noe som egentlig er ganske bra - da et selskap som SAS ikke kan velge enten forretningsreisende eller fritidsreisende. Jeg håper SAS snart kommer med noe nytt for også å strømlinjeforme, tydeliggjøre og forbedre seg utad - og ikke bare innad. De lider nok litt under at kundene er veldig mye mer fornøyd med SAS i 2011 enn for bare få år siden. SAS har klatret på kundebarometrene, mens Norwegian regelrett har rast.

Last edited:
Jeg skal selvsagt ikke motsi dine personlige erfaringer, men hadde 25 prosent av SAS-passasjerene som sjekker inn online ikke kommet gjennom ville det jo vært helt meningløst å i det hele tatt tilbudt innsjekking på internett og mobil.

Hvis du skal kverulere og spikke fliser så får du lese detaljene. Jeg sa ikke at OLCI feiler i 25% av tilfellene, men at "...har jeg IKKE kunnet sjekke inn og velge sete av forskjellige årsaker...". Noen av årsakene har vært feil med innsjekkingen, andre har eks. vært sammensatte billetter der SAS ikke er første operatør av typen "beklager, du må nok få BP når du kommer til CPH, vi får ikke sjekket deg inn hele veien".

Du har helt rett i at "satsing på forretningsreisende" var en del av styringsdokumentene for Core SAS, men programmet endte uansett med å bli et spare- og forenklingsprogram innad i SAS.

"Satsing" var nok ikke riktig ord - jeg ville heller brukt "konsentrasjon" - da det ikke har vært noen spesielle forandringer i produktet rettet mot forretningsreisende, bare enkelte justeringer. Slik jeg har fortstått "satsingen" var det heller en stor nedtrapping av den store og svært mislykkende satsingen på fritidsreisende (som SAS hadde i 2008) og ikke noe genuint nytt for forretningsreisende.

"Satsningen" er ikke mitt ord, men hente fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/regpubl/prop/2009-2010/Prop-79-S-2009-2010/4.html?id=594084. Jeg forstår det også slik at Core SAS, slik Regjeringen har oppfattet det, var noe av grunnlaget for emisjonen som de tre statene var med på.

Det kan så være at du har helt rett, men leser man SAS sin årsrapport for 2010 så er det også der nokså klart at fokus er på forretningsreisende. Fritidsreisende nevnes imidlertid også såvidt med setningene "...with a price model attractive to both business and leisure travelers.", samt "Low-price offers/campaigns fill up available capacity, increase the passenger load factor and attract the leisure travel segment."

Det betyr at de selvsagt ser til fritidssegmentet, men fokus slik jeg leser årsrapporten er nokså klart på forretningsreisende. Da er spørsmålet om de følger denne strategien, eller om strategien er noe vannet ut.

Last edited:
Hadde problemer med å sjekke inn på nett for en retur som var endret denne uken, papirbillett behøvdes. SAS sa det var reisebyrået sin feil, reisebyrået sa de ikke hadde gjort noe galt.

Berg-Hansen? Jeg har hatt problemer med online innsjekk flere ganger med fleksbilletter som er blitt endret av reisebyrået.

"Satsningen" er ikke mitt ord, men hente fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/regpubl/prop/2009-2010/Prop-79-S-2009-2010/4.html?id=594084. Jeg forstår det også slik at Core SAS, slik Regjeringen har oppfattet det, var noe av grunnlaget for emisjonen som de tre statene var med på.

Det kan så være at du har helt rett, men leser man SAS sin årsrapport for 2010 så er det også der nokså klart at fokus er på forretningsreisende. Fritidsreisende nevnes imidlertid også såvidt med setningene "...with a price model attractive to both business and leisure travelers.", samt "Low-price offers/campaigns fill up available capacity, increase the passenger load factor and attract the leisure travel segment."

Det betyr at de selvsagt ser til fritidssegmentet, men fokus slik jeg leser årsrapporten er nokså klart på forretningsreisende. Da er spørsmålet om de følger denne strategien, eller om strategien er noe vannet ut.

Jeg vet at ikke "satsing" var ditt ord - jeg tok utgangspunkt i styringsdokumentene, akkurat som deg. SAS har hatt mange konkrete tiltak og også levert gode resultater på alle punktene i strategien - med unntak av satsingen på forretningsreisende. Det eneste jeg finner her er nedleggelse av mange leisureruter - og konsekvensen er jo at mer eller mindre klassiske forretningsruter står igjen. Men med lavere kostnadsbase og bedre omdømme har SAS igjen åpnet leisureruter utover "standardrutene" til Alicante og Nice. Uansett synes jeg dikotomien mellom business og leisure er ganske tullete.

Jeg synes denne annonsen er villedende fra SAS sin side.

Jeg søkte en t/r reise til CPH med SAS og Norwegian i juli.
Utreise mandag 25.juli med retur fredag 29.juli. Full flex med begge selskaper.

Hos Norwegian ender prisen på NOK 3063,- mens den hos SAS ender på NOK 5423,-. Det skiller altså hele 2360 kroner for samme strekning.
Jeg må også legge til at prisen på full flex denne dagen er lik gjennom hele dagen uavhengig reisetidspunkt.

Det som derimot er interessant er summen av skatter og avgifter.

Hos "gebyrfrie" SAS ender summen av dette på NOK 773,-
Hos Norwegian kommer du deg unna med NOK 380,-

SAS nevner ingen steder i sine annonser at de tar 4 ganger høyere drivstofftillegg enn Norwegian.

Lureri på høyt nivå spør du meg... :old

Uansett synes jeg dikotomien mellom business og leisure er ganske tullete.

Jeg er forsåvidt enig i det, men samtidig er det nokså forskjellige kundesegmenter med nokså forskjellig behov og ønsker. På den annen side så kan man nok håndtere mange av disse forskjellene ved å tilpasse kombinasjonen av pris, restriksjoner og produktegenskaper. Om man er forretningsreisende eller fritidsreisende er kanskje mindre viktig enn om man har betalingsvilje for de dyre billettene (mange forretningsreisende reiser på billige billetter, og mange fritidsreisende reiser på dyre billetter - men det var kanskje dette du egentlig tenkte på?).

Det jeg imidlertid ikke forstår er at SAS sier at de skal ha fokus på forretningsreisende, men det er ikke så mye av denne satsningen som skinner igjennom i det SAS faktisk gjør. Det kommer kanskje mer etterhvert...:)

J
Det som derimot er interessant er summen av skatter og avgifter.

SAS nevner ingen steder i sine annonser at de tar 4 ganger høyere drivstofftillegg enn Norwegian.

Så lenge alle skatter og avgifter er inkludert i billettprisen som annonseres/presenteres o.l. så er det ikke lureri og fullt lovlig. Fueltillegget er en del av billettprisen, men presenteres under gebyrer/avgifter som er inkludert i totalen av forskjellige årsaker.

Kommer det gebyrer i tillegg til annonsert pris, som man ikke kan velge bort er det lureri. Kommer det en drøss med gebyrer som man vanskelig kan velge bort er det vel på kanten til lureri.

Totalt uinteressant om drivstofftillegg er 1% eller 99% av billettprisen, så lenge prisen som blir trukket på kredittkortet er den prisen som annonseres. Fordelen med høyt drivstoff-tillegg er at hvis man avbestiller en happybillett så får man tilbake større del av summen (slik var det i alle fall sist jeg gjorde det).

Uansett så skjønner jeg ikke helt problemet her.
Noen reiser med Norwegian uten å sjekke alternativer.
Noen reiser med SAS uten å sjekke alternativer.
Noen sjekker SAS og Norwegian før de velger.
Noen sjekker alle mulige alternativer før de velger.
Folk har ulike preferanser og betalingsvilje, og flyselskapene ønsker å tiltrekke seg passasjerer i alle segmenter.

Uansett synes jeg det er rart at SAS ikke er flinkere til å kommunisere det de er gode på.

Problemet, slik jeg ser det, er at SAS gjør det vanskelig eller helst umulig å innføre gebyrer på tjenester i fremtiden. Hva om de en dag skulle finne ut at det ville være fornuftig og lønnsomt å la de som reiser med bagasje betaler for å sende, mens de som reiser uten bagasje blir premiert med en lavere billettpris.

Hvilket argument skal de da bruke?
Noen ganger brenner man broene bak seg. Andre ganger brenner man broene som ligger forran.

SAS kjører knallhardt mot de som driver med gebyrer for "tilleggstjenester". Men passasjerene ser ut til å synes at gebyrer er ok nok. Gebyrselskapene vokser kraftig, og det betyr at gebyrer ikke skremmer kundene unna.

SAS kjører knallhardt mot de som driver med gebyrer for "tilleggstjenester". Men passasjerene ser ut til å synes at gebyrer er ok nok. Gebyrselskapene vokser kraftig, og det betyr at gebyrer ikke skremmer kundene unna.

Dette tror jeg du har helt rett i, og jeg tror også dette er noe som etterhvert er godt kjent blant de reisende. Jeg tror folk flest etterhvert har akseptert denne prismodellen - ellers ville man ikke sett den utviklingen som du viser til. Så lenge det er gebyrer som man i teorien kan slippe unna (f.eks. ved å betale med debetkort, ikke gå for setereservasjon, kun reise med håndbaggasje osv.) så innbiller jeg meg at folk synes det er greit. Litt ekstra styr er det kontra å ha alt inkludert, men de fleste gebyrene er etterhvert nokså forutsigbare.

Last edited:
Jeg vil bruke bildet at SAS reklamerer med at de har limousintransport mens folk kun har behov for en buss fra A til B. Folk har etterhvert reiste mye med bussen og det fungerer. Limousinene begynner å bli gammle og slitte, de serverer ikke lengere gratis drinker og sitteplassen er akkurat den samme som i de moderne bussene. Likevel fortsetter SAS å reklamere med at limousinservice ikke kan sammenlignes med buss.

Artig og opphetet debatt som vanlig når disse tema diskuteres og helt forutsigbare innlegg fra de forskjellige debattantene ;)
Jeg for min del blåser i hva man måtte innom av ekstra gebyrer for å komme fram til den endelige prisen. Det som teller er hva som kommer som sum før det endelige valget gjøres. Skjønner ikke at dette er noen big deal, og skjønner heller ikke at SK gjør noe nummer ut av at de ikke har skjulte tillegg - til syvende og sist er det det reisen faktisk koster, inkludert det ekstra du måtte ønske som teller :)

Back