SAS med "hidden fee finder"

.. Og det er faktisk heller ikke selskap som SAS som kan definere hva som er produktet. Kundene avgjør hva de føler er vesentlig i forhold til en flyreise.

Naturligvis kan SAS definere hvad produktet er i deres egen markedsføring. Produktet der sammenlignes er det SAS' sælger. Alt andet ville da være både mærkeligt og dumt.

Naturligvis kan SAS definere hvad produktet er i deres egen markedsføring. Produktet der sammenlignes er det SAS' sælger. Alt andet ville da være både mærkeligt og dumt.

Klart de kan. Et av mine poenger er at dersom man skal drive med sammenliknende reklame så kan man ikke sammenlikne epler og pærer - det blir ikke nødvendigvis så informativt. Et annet poeng er kunden som selv vurderer hva som er viktig for han/henne, og i så måte er det greit med en oppstilling av forskjellene (eller, for en del kunder, mangel på forskjeller).

Men for all del: La dem holde på. Jeg vet hva som kommer i tillegg når jeg skal ut å fly på de ulike alternativene jeg kan bruke.

I markedsføringsøjemed er det helt naturligt at tage udgangspunkt i sit eget produkt og sammenligne hvad et tilsvarende produkt ville koste hos konkurrenterne. Her er det SAS' markedsføring og derfor definerer SAS naturligvis produktet ud fra sin egen standard. Blot fordi LCC's har skrabet produktet for at pålægge en masse ekstra omkostninger og få prisen til at se lavere ud end den er - betyder jo ikke at resten af branchen skal opfatte dette som industri standard.

Nå har vi jo gjentatte ganger hatt debattanter her inne som ergrer seg over at LCC'ene reklamerer med lokkepriser som ikke tar hensyn til diverse ting som de tradisjonelle selskapene har inkludert i sin pris, og at reklamen dermed er en forvrengning av "sannheten". Ut fra det du skriver så regner jeg med at vi i fremtiden ikke vil høre klager på at LCC'ene reklamerer med denne typen priser som ikke inkl diverse ting som baggasje, setegebyr osv.?

Og SAS fortsetter sin villedende markedsføring...

Vi som stort sett reiser i Eco har ikke fritt setevalg hos SAS. Vi må pent vente til innsjekk med å velge, på lik linje som hos DY.

Og SAS fortsetter sin villedende markedsføring...

Vi som stort sett reiser i Eco har ikke fritt setevalg hos SAS. Vi må pent vente til innsjekk med å velge, på lik linje som hos DY.

Sludder og vrøvl... På Longhaul kan du vælge sæde allerede ved bestilling og på resten af ruterne ved online-check-in 22 timer før afrejse. Sidst jeg tjekkede havde DY ikke denne mulighed og du må vente til du - på old-fashion manér -kan vælge sæde i sidste øjeblik i lufthavnen.

DY og FR flyr ikke longhaul så sammenlikningsgrunnlaget faller automatisk bort!
Om jeg sjekker inn 2 eller 22 timer før for å velge sete er ett fett for meg, jeg får uansett det setet jeg vil ha...

DY og FR flyr ikke longhaul så sammenlikningsgrunnlaget faller automatisk bort!
Om jeg sjekker inn 2 eller 22 timer før for å velge sete er ett fett for meg, jeg får uansett det setet jeg vil ha...

For noen er det viktig å sitte akkurat på 3c, mens for andre spiller det absolutt ingen rolle. Spør jeg fruen om hvor hun vil sitte så ser hun bare rart på meg....;) Selv vil jeg vel ønske å bestemme i noe større grad, men det viktigste er å unngå midtsete. Er dette viktig så får man det i større grad oppfylt med å sjekke inn 22 timer før hos SK, men man kan også betale for å få dette hos f.eks. DY inntil 1 år før om så skal være.

For noen er det viktig å sitte akkurat på 3c, mens for andre spiller det absolutt ingen rolle. Spør jeg fruen om hvor hun vil sitte så ser hun bare rart på meg....;) Selv vil jeg vel ønske å bestemme i noe større grad, men det viktigste er å unngå midtsete. Er dette viktig så får man det i større grad oppfylt med å sjekke inn 22 timer før hos SK, men man kan også betale for å få dette hos f.eks. DY inntil 1 år før om så skal være.

Vel ikke om en kjøper DY's FullFlex mindre enn 25 timer før avgang (noe de aller fleste FullFlex gjør) eller endrer mindre enn 25 timer før avgang (heller ikke helt utenkelig med FF ;-) ) da får man DY's shitforseat(tm) langt bak 24-25 på -300 rad 30 på -800. Inntil en finner en automat som helst virker (jeg ser ca. 30% ute av stand når jeg er der Kjos vil jeg skal være)

Vel ikke om en kjøper DY's FullFlex mindre enn 25 timer før avgang (noe de aller fleste FullFlex gjør) eller endrer mindre enn 25 timer før avgang (heller ikke helt utenkelig med FF ;-) ) da får man DY's shitforseat(tm) langt bak 24-25 på -300 rad 30 på -800. Inntil en finner en automat som helst virker (jeg ser ca. 30% ute av stand når jeg er der Kjos vil jeg skal være)

Det er også korrekt, selv om jeg ikke nødvendigvis kjøper at de fleste fullflex kjøper billett mindre enn 25 timer før avreise. Dette er imidlertid en stor svakhet ved DY slik jeg ser det - det burde ikke være noe problem å ha åpen muligheten for setevalg på fullflex inntil f.eks. 2-3 timer før avgang. I tillegg burde DY, som en rekke andre LCC'er, åpne opp for online innsjekk (gjerne mot et gebyr).

Det er også korrekt, selv om jeg ikke nødvendigvis kjøper at de fleste fullflex kjøper billett mindre enn 25 timer før avreise. Dette er imidlertid en stor svakhet ved DY slik jeg ser det - det burde ikke være noe problem å ha åpen muligheten for setevalg på fullflex inntil f.eks. 2-3 timer før avgang. I tillegg burde DY, som en rekke andre LCC'er, åpne opp for online innsjekk (gjerne mot et gebyr).

100% enig - vi betaler et solid automat gebyr i dag (godt gjemt) men automater er ikke billige, hverken i innkjøp eller i drift sammenlignet med "Other peoples ink, paper and data charges" som er gratis for DY.,,

..om DY hadde svart med en tilsvarende sløsing av IT ressurser, der standardvalget var 40 kg bagasje til £12, valgfritt debet/kredittkort, setevalg ett trafikkprogram frem i tid, og tatt med internettgebyret.. hvordan hadde diskusjonen vært dah tro..:lol:

..om DY hadde svart med en tilsvarende sløsing av IT ressurser, der standardvalget var 40 kg bagasje til £12, valgfritt debet/kredittkort, setevalg ett trafikkprogram frem i tid, og tatt med internettgebyret.. hvordan hadde diskusjonen vært dah tro..:lol:

Du har ret. DY sløser ikke med IT-resourserne - heller ikke til online-check-in.

Det står jo DY frit for hvordan de vil definere deres produkt og markedsføre det, men når man lægger alle disse gebyrer sammen for bagage, sædevalg osv - så fremstår de jo ofte ikke så billigere længere. Der er vel en grund til at de fjernede disse services fra standardprisen i første omgang og det er nok ikke for at lægge dem til den pris de markedsfører sig med igen.

Du har ret. DY sløser ikke med IT-resourserne - heller ikke til online-check-in.

Det står jo DY frit for hvordan de vil definere deres produkt og markedsføre det, men når man lægger alle disse gebyrer sammen for bagage, sædevalg osv - så fremstår de jo ofte ikke så billigere længere. Der er vel en grund til at de fjernede disse services fra standardprisen i første omgang og det er nok ikke for at lægge dem til den pris de markedsfører sig med igen.

Jeg er litt uenig - DY sløser etter min mening med IT resourserne ved å ikke benytte de mulighetene som ligger klare for Online Checkin, i stedenfor velger de dyre automater som de nå i sommerferien sliter med med å holde online - jeg i de siste ukene ventet mye på ledig automat -rekorden så langt er Stavanger forrige fredag hvor køen til automatene (2 av 8 virket) tok 10 minutter

Noen av feilene med sammenligningen:
-Man trenger ikke betale med kredittkort og gebyr for betaling kan unngås både til Norwegian og Ryanair. SAS tar også et gebyr her, men de har det inkludert i annonsert pris.

-Airport checkin er faktisk tilgjengelig hos Ryanair, men til veldig høy pris. Blir uansett faktisk feil å si det ikke er tilgjengelig.

-Mobile check in. Klarer man noe på en PC så klarer man det på de fleste mobiler. Informasjonen under dette punktet blir derfor også misvisende.

-Fee for online checkin er ikludert i pris når Ryanair har tilbud.

-"Seat reservation" er noe SAS selv kun tilbyr kunder med EBG på strekningene de omtaler. Man trenger helle ikke betale for dette hos konkurrentene som tilbyr helt andre løsninger.

Og så har de ikke tatt med mat og drikke, som er gratis hos BA eller nettaksess som av og til er gratis hos Norwegian.

Får se om konurrentene velger å:
-ignorere SAS
-melde dem til forbrukermyndighetene
-drite dem ut med sine egne komparative annonser

Jeg er litt uenig - DY sløser etter min mening med IT resourserne ved å ikke benytte de mulighetene som ligger klare for Online Checkin

HVa skal en med online checkin hos DY, meg bekjent driver de ikke med overbooking, en er i prinsippet checked-in idet en kjøper billetten..

HVa skal en med online checkin hos DY, meg bekjent driver de ikke med overbooking, en er i prinsippet checked-in idet en kjøper billetten..

Vel for de av oss som reiser mye med Norwegian så er ikke rad 24 (på 300) eller rad 28 (på 800) drømmen og det er nettopp der du blir plassert av systemet med fullflex bestillt eller endret mindre enn 25timer før avreise (noe som er en av grunnene til at noen av oss må opp i fullflex pris).

Såvidt meg bekjennt er det vel også slik at en må sjekke inn hos DY en stor del av destinasjonene og at det også finnes en cut-off for når du MÅ være sjekket inn på disse destinasjonene - har selv måttet velge bort DY på enkelte destinasjoner da jeg ikke kan rekke frem til automaten før innsjekk stenges....

Sludder og vrøvl... På Longhaul kan du vælge sæde allerede ved bestilling og på resten af ruterne ved online-check-in 22 timer før afrejse. Sidst jeg tjekkede havde DY ikke denne mulighed og du må vente til du - på old-fashion manér -kan vælge sæde i sidste øjeblik i lufthavnen.
Du kan godt skrive Sludder og vrøvl..., men for det store antall reisende som vanligvis ikke flyr IC og som flyr på økonomiklasse, er SK sitt såkalte gratis setevalg et dårlig tilbud. Dette skulle vært valgbart på bookingtidspunktet slik at man slipper å passe på klokka og hoppe på nett 22 timer før avgang for å få ønsket sete. Subsidiært kunne de ha åpnet for de som ønsker tidlig setevalg kunne få gjøre dette før 22-timers fristen mot å betale et gebyr. Dette hadde blitt en ekstra inntektskilde og jeg tror mange, som meg, ville ha benyttet et slikt tilbud.

DY har vært mer ivrig på å ta i bruk IT-tjenester enn enkelte andre selskaper, og har lyktes me å lage en nettside som gjør at de lenge har hatt veldig mye av bookingene over egne sider. Det jeg per i dag synes mangler er muligheten til online innsjekking, så å forsøke å fremstille det som om DY ikke bruker ressurser på IT er vel bare "sludder og vrøvl"...

Hva som skal inkluderes i prisen trodde jeg nylig vi hadde etablert var opp til selskapene selskapene selv å definere, så jeg skjønner ikke hvorfor FlyHi, som var talsmann for at selskapene selv må definere sitt produkt, ytrer seg i negative ordelag om at DY ikke har baggasje, setevalg osv. med i prisen. Jeg får vel bare nok en gang konstatere at det er et sett med regler for selskap A og et annet sett med regler for selskap B. Jeg viser forøvrig til FlyHis post, nr. 20 i denne tråden.

Last edited:
DY har vært mer ivrig på å ta i bruk IT-tjenester enn enkelte andre selskaper, og har lyktes me å lage en nettside som gjør at de lenge har hatt veldig mye av bookingene over egne sider. Det jeg per i dag synes mangler er muligheten til online innsjekking, så å forsøke å fremstille det som om DY ikke bruker ressurser på IT er vel bare "sludder og vrøvl"...

Hva som skal inkluderes i prisen trodde jeg nylig vi hadde etablert var opp til selskapene selskapene selv å definere, så jeg skjønner ikke hvorfor FlyHi, som var talsmann for at selskapene selv må definere sitt produkt, ytrer seg i negative ordelag om at DY ikke har baggasje, setevalg osv. med i prisen. Jeg får vel bare nok en gang konstatere at det er et sett med regler for selskap A og et annet sett med regler for selskap B. Jeg viser forøvrig til FlyHis post, nr. 20 i denne tråden.

Jeg ved ikke om det er bevidst eller ubevidst at du gang på gang skal fordreje mange af de indlæg jeg kommer med samt pålægge mig meninger som jeg på ingen måde har skrevet - uden at forholde dig til hvad jeg reelt skriver. Jeg håber det er ubevidst, men er efterhånden ved at komme i tvivl.

Prøv læs hvad jeg skriver og så forhold dig til det - uden at lave din egen tolkning af hvad jeg mener og ikke mener - det vil gøre en debat langt mere seriøs - alternativt kan du jo bare debattere med dig selv når du nu alligevel ved bedst hvad andre mener. Synes efterhånden mange indlæg bliver så kværulerende at jeg kommer i tvivl om der reelt er et ønske om at medvirke i debatten eller det blot er for at være modsat og provokerende :headbang

Jeg skriver jo netop:

Det står jo DY frit for hvordan de vil definere deres produkt og markedsføre det

Hvordan får du det til at jeg ytrer mig negativt og mene der gælder forskellige regelsæt? Ethvert flyselskab definerer selv deres produkt, men det betyder ikke at de kan forvente at konkurrenterne ønsker at definere sig på samme måde - eller at alle synes det er nogen speciel rigtig måde at gøre det på.

At jeg desuden konkluderer at grunden til at DY har fjernet disse ting, som tidligere var en del af basisprisen - er at basis-prisen skal se billigere ud i markedsføringen og for mange billigere end den reelt er hvis de f.eks. skal have bagage med - er da på ingen måde negativt. Det er et enkelt faktum, som man skal være mere end almindelig naiv for at tro skyldes andet. Det er gjort for at kunne se billig ud i markedsføringen og lokke folk ind i butikken samt ikke mindst for at tjene flere penge. Det er da ikke at ytre sig negativt, men at konstatere hvordan virkeligheden er. Hvis man opfatter det negativt, så er det nok fordi man selv har defineret forskellige regelsæt for selskab A og B.

Bortset fra det så er der vel ikke nogen revolutionerende ved DY's hjemmeside, som man ikke finder på mange andre flyselskabers hjemmesider - den fungerer fint og enkelt. At de har en stor andel der booker direkte hos dem er kun naturligt, da det ligesom er en del af forretningskonceptet, hvor man forsøger at undgå GDS'erne så meget som muligt - det er ikke IT-afdelingens skyld at folk nødvendigvis vælger den salgskanal. At man ikke har online og/eller mobil check-in - ligesom man ikke kan vælge sæde på flexbilletter booket kort tid før afrejse synes jeg ikke tyder på at man er ivrig for at tage nye IT-tjenester i brug. Det kan man faktisk godt forvente at kunne idag.

back to topic

Hvordan får du det til at jeg ytrer mig negativt og mene der gælder forskellige regelsæt?

Lang fartstid på forumet har gjort at jeg har trukket denne konklusjonen.

At jeg desuden konkluderer at grunden til at DY har fjernet disse ting, som tidligere var en del af basisprisen - er at basis-prisen skal se billigere ud i markedsføringen og for mange billigere end den reelt er hvis de f.eks. skal have bagage med - er da på ingen måde negativt. Det er et enkelt faktum, som man skal være mere end almindelig naiv for at tro skyldes andet. Det er gjort for at kunne se billig ud i markedsføringen og lokke folk ind i butikken samt ikke mindst for at tjene flere penge. Det er da ikke at ytre sig negativt, men at konstatere hvordan virkeligheden er. Hvis man opfatter det negativt, så er det nok fordi man selv har defineret forskellige regelsæt for selskab A og B.

DY gjør sin greie hva angår markedsføring og inkluderer ikke kostnadene ved alle options som er tilgjengelig ved bestilling, mens SAS gjør det. Du kommenterer at DY ikke er så billig når man legger til disse som det kan synes, og jeg kommenterer at SAS har lagt opp til en sammenlikning som gjør at de kommer best ut relativt sett. Når jeg kommenterer dette med baggasjevekt satt default til 23 kg for å komme bedre ut, så kommenterer du følgende: "Det er da helt naturligt at det er sammenligningsgrundlaget, hvorfor skulle SAS sammenligne med mindre bagage end de faktisk tillader".

Da er vel konsekvensen av dette at DY setter opp sine priser basert på sitt produkt (ergo, "the bare minimum") for å vise sin beste side, på samme måte som SAS setter opp 23kg for å vise sin beste side. Hvorfor man da skal trekke inn baggasjeavgift, setereservasjon, osv. når det gjelder DY og sammenlikning av priser, men ikke være like etterrettelig når det gjelder SAS og sammenlikningen til andre forstår jeg ikke. Virkeligheten er at mange som reiser med DY ikke ønsker hverken baggasje eller setereservasjon, og det er sikkert også mange som betaler med debetkort.

Jeg mener ikke å være kverulerende per se, men har erfart over en viss tid at hver eneste gang man ytrer seg på en måte som kan virke negativt om et gitt, herværende skandinavisk selskap så komme slike kommentarer.

Back