• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Fredager kl 0950 30/9-15/10. Så blir det et par ukers pause igjen før det blir tirsdag (1240) og fredag (0940) fra 1/11-utti mars ...
 
Det var vel bare et par uker denne lå ute med OSL-MIA direkte to ganger i uken, dessverre. Tilbake til kun fredager direkte hele vinteren. Starter og slutter med 0930-avgangen, men store deler av januar-mars er det 1330 fra OSL som gjelder (min personlige preferanse).
 
SAS har vel generelt nedgradert OSL på interkontinentalt ved å kun ha 1 til MIA i uken og A321 narrowbody til EWR. De forsvinner vel sikkert helt med en slik svak tilstedeværelse.
 
SAS har vel generelt nedgradert OSL på interkontinentalt ved å kun ha 1 til MIA i uken og A321 narrowbody til EWR. De forsvinner vel sikkert helt med en slik svak tilstedeværelse.

Det får vi da virkelig ikke håpe. For øvrig har det vært en gang i uken til MIA ganske lenge nå, og A321 til EWR tror jeg bare er et vinterfenomen. Tilbake med A330 i alle fall i mars.
 
Er det noen som har ca oversikt over hvordan pilotfordeling mellom Oslo/Stockholm/København er for A330/A350 hos SAS?

Regner med SAS deadheader crew mellom basene ved behov?

For A321lr er det vel mulig nå å bruke samme crew som A320?
 
Er det noen som har ca oversikt over hvordan pilotfordeling mellom Oslo/Stockholm/København er for A330/A350 hos SAS?

Regner med SAS deadheader crew mellom basene ved behov?

For A321lr er det vel mulig nå å bruke samme crew som A320?

SAS har vel også crew som både kan fly A320 og A330/350, som vel i teorien bør gjøre logistikken litt bedre?
 
Last edited:
SAS har vel også crew som både kan fly A320 og A330/350, som vel i teorien bør gjøre logistikken litt bedre?

En kompliserende faktor der er at man kun får fly 320/330 eller 320/350, så der deler man korpset opp ytterligere også, og man kan ende opp med en 330-pilot som kalles ut på standby og en 350 på gate.
 
Et litt større sidespor, men hvordan er fraktinntektene i Norge til disse destinasjonene (tenker ift A350 vs A330). Er det fisk en gang i uken eller det nok til å støtte å bruke A350 fra Oslo med jevne mellomrom?
 
Ser ud til, at ruten til MIA kommer til at gå 5x fra CPH (x46) og 2x fra ARN (torsdage+lørdage). Der ligger ikke umiddelbart noget inde fra OSL.
 
En del rare nye tider på MIA ruten som dukker opp nå.. Jeg har en tur i oktober og nå ble plutselig hjemreisen gjort om til avreise fra MIA 23.05(!) til CPH som er en ganske spesiell avreisetid.

Egentlig litt digg da hvor man får en hel dag ekstra i Miami og man lander 15.30 i Oslo dagen etter som er en dag som er lit halvautomat alikevel.
 
Bedre den nye avgangen du nevner, enn den vi fikk beskjed om igår, nå idag har flyruten kun 1 time i CPH etter ankomst fra Miami, igår var det 3,5 time med den avgangen som de opprinnelig hadde ved 19 tiden. Vi fikk ny avgs tid kl 2250, så da må det bli et dayroom i Miami.
 
Back
Top