De burde i alle fall bruke en maskin som har "A330-kabin".Jeg kan forestille mig, at Miami bliver med a340, da sas's ruter fra Arn til LAX,HGK, ORD og EWR kræver de 4 nye a330. ORD og EWR ruterne bliver veksle ruter, da en retur til LAX og HGK ikke kan klares på 24 timer.
Langt flere nordmenn reiser på cruise enn svensker og dansker tilsammen
Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.
Cruise og fisk
– Miami er den nest største destinasjonen i USA etter New York, så det har vært helt naturlig for oss å se på Miami, og vi har overvåket den lenge, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS, til E24.
I tillegg til de mange som vil feriere i Florida og områdene rundt, er det to viktige drivere for en rute til Miami, ifølge SAS-direktøren:
– Det er egentlig to miljøer som virkelig har etterspurt denne ruten når vi har gjort undersøkelsene våre. Det er cargo (flyfrakt, journ.anm.), og da spesielt fisk, samt turoperatørene som skal frakte cruisepassasjerer. Miami er jo verdens største cruisehavn, sier Roald.
Han forteller at sjømataktørene har indikert at de vil kunne fylle veldig mye av kapasiteten over til Miami. Marine Harvest har blant annet et foredlingsanlegg i Sør-Florida, der fisk foredles til ferdige produkter for markedet.
Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.
Skjønner.Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel
Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018...I september kommer den første av de fire, og før sommeren neste år vil det fjerde ha blitt levert. SAS øker dermed flåten sin fra dagens 12 til 16, en økning i kapasiteten til SAS på hele 33 prosent.
Som E24 skrev i juni, så har SAS-styret godkjent å øke flåten med tre fly til, på toppen av Airbus-ordren, men disse skal erstatte eldre fly der leasingavtalene til SAS utløper neste år. Ifølge Eivind Roald er man nå i siste fase rundt forhandlinger og en beslutning om det er aktuelt å forlenge leasingen på de tre flyene som skulle ut av flåten, eller om man skal skaffe nye leasede fly.
Uansett vil SAS stille med 16 fly i flåten til neste sommer.
Så mye surhet og oppstøt fra folk. SAS satser, i en tid hvor økonomien aldri har vært mer ustabil. Hensyn til inntjening må nesten gå foran folks ønsker om turer til østre Mongolia og søndre Tsjad. Jeg skjønner at forventningene var noe større en det SAS innfridde til, men man ser sjeldent hele bildet fra sin egen stue hjemme på Lørenskog eller hvor man måtte sitte. Fremtiden har nok mer på lur, både når man ser rotasjoner på flyet og den store økningen i ansettelser.
Mer penger i kassa gir over tid rom for nye satsninger. Jeg selv er storfornøyd og gratulerer ARN/OSL/CPH med nye ruter.
Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018...![]()
Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp,!
Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.
Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden.
Da ser jeg ikke poenget å flagge ruten med brask og bram heller! Norwegian lanserer ruter og de ligger samtidig ute til salg. Må da være en mye bedre måte å annonsere nye ruter.
Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.