SAS MD-90 - An aircraft for the 21st century

Og jeg var også der! Jeg var invitert dit av SAS og sto på taket og fikk frysninger!! Etterpå landet flyet og ble rullet inn i hangaren for nærmere omvisning. Dette ble filmet av NRK og jeg var med i klippet!!! Har vært artig å se det igjen..

Takker så mye for bilder og brosjyrer

Min far som jobbet på SAS TK, Koksa, fortalte at de måtte ha ballast foran.
Jeg har selv sett sandsekkene som lå på en pall surret fast foran i flyet, selvfølgelig da i lasterommet.....
Hadde den glede å fly MD90 til London, det var en sinnsyk akslerasjon på de maskinene.
Bare synd SAS ikke bestemte seg for og bytte ut -80ene med flere -90er.
Ett av mine topp 3 fly.

Erik Geicke.

Last edited:
Guld!

Ballasten: Er det ikke blybarrer i MD-90?

Hmmm... Nå fikk jeg et flashback: Fatterns stasjonsvogner pleide å ha gule sandsekker baki om vinteren. :)
Det var vel blybarrer under lasteromsdørken på DC-9-21.

Min far som jobbet på SAS TK, Koksa, fortalte at de måtte ha ballast foran.
Jeg har selv sett sandsekkene som lå på en pall surret fast foran i flyet, selvfølgelig da i lasterommet.....
Hadde den glede å fly MD90 til London, det var en sinnsyk akslerasjon på de maskinene.
Bare synd SAS ikke bestemte seg for og bytte ut -80ene med flere -90er.
Ett av mine topp 3 fly.

Erik Geicke.

Stemmer det, sandsekkene lå på en pall i lasterom nr.1 fremste del. Jeg er også enig med deg i det du skriver til slutt.:up:

Dette var stas, tusen takk HansJ !!
visste jeg ikke at leveransen var kl 13.. Hadde jeg visst, ville du garantert hatt selskap på P-huset!

Men jeg var der den uka de foretok prøveflyginger mellom Arlanda og Oslo, og fikk tatt den fra haugen på sjøsiden av Snarøyveien. Bildet finnes blant mine tidlige flatbed-canninger på Airpics her
dette ble da første gange jeg fikk se den, 4 uker seinere.

Redigerte innlegget fordi linken til airpics var for gammel, og nå håper jeg at det funker.

Hvis noen av dere fløy MD-80/MD-90 - hvordan var det å se etter ising på vingene? (Ser at posten er veldig gammel)

Back