Re: Rykte: SAS ställer MD-87, tar in MD-90 (???)
SAS hadde vel i utgangspunktet åtte MD-90-30-maskiner som ble faset inn i 1996 og 1997. På 2000-tallet prøvde selskapet å få tak i enda flere slike fly, men lyktes ikke. Så da SAS ikke klarte å få inn flere MD-90 kvittet de seg heller med dem. Vet ikke hvorfor de ikke kunne beholde de åtte de allerede hadde, kanskje det var for lite til at det ble lønnsomt - skjedde det i forbindelse med delingen av SAS til fire underselskaper? Jeg synes for øvrig det er rart om Blue1 ikke skal få beholde sine fly - de har jo faktisk trappet opp innfasingen av MD-90-maskiner i år og har nå fem i drift. Disse har "erstattet" Avro RJ100-flyene, de har vel bare et slikt igjen nå. Og det er ellers lenge siden Saab 2000 gikk ut.
Hva var grunnen til at SAS kvittet seg med MD90 egentlig?
SAS hadde vel i utgangspunktet åtte MD-90-30-maskiner som ble faset inn i 1996 og 1997. På 2000-tallet prøvde selskapet å få tak i enda flere slike fly, men lyktes ikke. Så da SAS ikke klarte å få inn flere MD-90 kvittet de seg heller med dem. Vet ikke hvorfor de ikke kunne beholde de åtte de allerede hadde, kanskje det var for lite til at det ble lønnsomt - skjedde det i forbindelse med delingen av SAS til fire underselskaper? Jeg synes for øvrig det er rart om Blue1 ikke skal få beholde sine fly - de har jo faktisk trappet opp innfasingen av MD-90-maskiner i år og har nå fem i drift. Disse har "erstattet" Avro RJ100-flyene, de har vel bare et slikt igjen nå. Og det er ellers lenge siden Saab 2000 gikk ut.
Last edited: