• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dagens modell MD-90-30 skala 1/100

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Den första MD-90-30 gjorde sin "maiden flight” den 22 februari-1993 från Long Beach och åter. Den hette N901DC.
Flygningen varade 4 timmar och 56 minuter.
Motorerna man valde var IAE V2500 (International Aero Engine) som var kraftfullare , tystare och bränslesnålare än de äldre JT8D motorerna.
Typical seating mellan 153-172 passagerare.

Första leverans till kund var Delta Air Lines som fick sin första (N902DA) den 24 februari-1995.
Som mest hade Delta Air Lines 65 stycken MD-90-30 i flottan.

Den sista MD-90-30 levererades till Saudi Arabian Airlines (HZ-AP4) den 23 oktober-2000.

Om jag inte minns fel flög SAS åtta stycken av dessa MD-90-30.

Totalt byggdes 116 st mellan åren 1995-2000.

Hans SE-SAM

Modellen av MD-90-30 i skala 1/100. MDC livery.
 

Attachments

  • IMG_6130.jpg
    IMG_6130.jpg
    406.5 KB · Views: 96
  • IMG_6128.jpg
    IMG_6128.jpg
    429 KB · Views: 93
  • IMG_6129.jpg
    IMG_6129.jpg
    429.9 KB · Views: 93
  • IMG_6132.jpg
    IMG_6132.jpg
    354.5 KB · Views: 90
  • IMG_6131.jpg
    IMG_6131.jpg
    370.6 KB · Views: 87
Som mest hade Delta Air Lines 65 stycken MD-90-30 i flottan.

.

Delta har pt. 65 i trafikk og 5 listet som stored. Det er ikke klart om disse avventer modifications eller er delefly, men de er registrert i en annen serie, så det tyder på det siste. SAS' 8 MD90'er er også nå i Delta-farger, som denne, som pleide å hete SE-DMF.

02.jpg
 
...igjen gode minner...var selv med paa foerste offesielle flyving med MD-90 - Delta fra Newark til Dallas, uten om en meget entusiatisk Kaptein - var det absolutt null festivitas eller oppmrksomhet - Just another Delta Day
 
Delta fikk opprinnelig 16 maskiner. Det tok mange år før de begynte å 'hamstre' MD90'er. Da jeg jobbet på ATL i 1999-2000 var samtlige basert på DFW, som var en stor Delta-hub på den tiden. De var praktisk aldri å se i Atlanta - jeg tror jeg så en på det året jeg jobbet der.

Da jeg jobbet på Sea-Tac et par år senere, var de hovedsaklig basert i Salt Lake City.
 
Back
Top