SAS maskin av banen? på TOS

Alpha

ScanFlyer Silver
SAS maskin av banen? på TOS

Ifølge lokalavisa ble en SAS maskin, SK4423, tatt av sidevind på TOS, knertet et landingslys og stoppet på tvers på rullebanen i ettermiddag. Taxi tilbake til terminalen og kansellert flyvning.
 

Attachments

  • Screenshot_20230212-154743.jpg
    Screenshot_20230212-154743.jpg
    107.7 KB · Views: 1,109
Re: SAS maskin av banen? på TOS

54 knop ground speed da det blir tatt av vinden, så ikke så langt unna vitnet som anslo 100 kmt.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Har ikke hørt om at et fly på takeoff-roll blir tatt av vinden før. Noe galt med målingene, eller er det bare slikt som skjer?
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Har ikke hørt om at et fly på takeoff-roll blir tatt av vinden før. Noe galt med målingene, eller er det bare slikt som skjer?

Blir jo bare spekulasjon, men ser for meg at man f.eks har feil måling på hvor glatt det er på banen, eller at forholdene har snudd brått fra sist måling.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Hva var vinden?

Kl 15.20:

METAR ENTC 121420Z 27030KT 9999 SHRASN FEW005 SCT012 BKN025 03/M03 Q0990 TEMPO 26030G40KT 4000 SHGS RMK WIND 2600FT 27039G57KT

Kl 15:50:
METAR ENTC 121450Z 26031G42KT 7000 SHRASN FEW008 SCT014 OVC023 03/M03 Q0989 TEMPO 26025KT 4000 SHRASNGS VV012 RMK WIND 2600FT 26053G68KT
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Ifølge FR24 playback ble avgang avbrutt kl 13:41 UTC. METAR kl 13:20 og 13.50 UTC:

METAR ENTC 121320Z 27031G45KT 7000 -SHRASN FEW016 SCT036CB BKN041 02/M01 Q0990 TEMPO 27030KT SHRASNGS RMK WIND 2600FT 27047G73KT=

METAR ENTC 121350Z 25015KT 6000 -SHRASN FEW016 SCT036CB BKN041 03/M02 Q0990 TEMPO 26030G40KT 4000 SHRASNGS RMK WIND 2600FT 28053G73KT=
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

METARene ovenfor viser med en halvtimes mellomrom crosswindgust på 45 kts, til stabil 15 kts fra 250 9 minutter før hendelsen. Det siste pilotene får før de begynner å rulle, er retning og styrke.

På EVE prøvde ikke SAS å lande. Etter noen runder holding gikk de til Bodø, men NAS kom ned på EVE etter noen runder holding. Hørte på kommunikasjon mellom et WIF og EVE, der det ble meldt om "vinduer" med bakkevind innafor Widerøes verdier. Kvantokollen aldri under 60, som var over WIFs begrensninger. Det ble Stokmarknes for Widerøe.

Været er svært variabelt i nord i dag, av og til nærmest stille, så kommer heftige vindrosser med hagl.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Gust på 73 knop...
Ser ikke ut som dem stenger flyplassene når det er slike forhold?
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Gust på 73 knop...
Ser ikke ut som dem stenger flyplassene når det er slike forhold?

Du misset ordene før: "RMK WIND 2600FT 28053G73KT"

RMK = Remark, vind og så høyden. Så gusts på 73 er på 2600 fots høyde.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Du misset ordene før: "RMK WIND 2600FT 28053G73KT"

RMK = Remark, vind og så høyden. Så gusts på 73 er på 2600 fots høyde.
Noen som vet hvor denne målestasjonen er plassert?

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Du misset ordene før: "RMK WIND 2600FT 28053G73KT"

Det har du rett i, jeg bare skimmet over, men dog, 73 knop på 2600 ft finale kan bli et bra wind shear. Vet ikke om det er doppler målere rundt på Norsk flyplasser som gir wind shear warnings/advisories?

Noen som vet hvor denne målestasjonen er plassert?

Muligens et fly som hadde rapportert det i forkant, skjønt det skulle vel stått PIREP da?

Uansett, sterk vind og glatt bane er noe jeg har stor respekt for.
En av delene kan man ta på strak arm, men begge samtidig så kan det fort bli travelt..:cry:
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Det har du rett i, jeg bare skimmet over, men dog, 73 knop på 2600 ft finale kan bli et bra wind shear. Vet ikke om det er doppler målere rundt på Norsk flyplasser som gir wind shear warnings/advisories?



Muligens et fly som hadde rapportert det i forkant, skjønt det skulle vel stått PIREP da?

Uansett, sterk vind og glatt bane er noe jeg har stor respekt for.
En av delene kan man ta på strak arm, men begge samtidig så kan det fort bli travelt..:cry:

Nei, ingen PIREP her, en permanent vindmåler. Sjekk kartet, Kvaløya ligger ikke på noe finaletrack. Kjølen en topp på ca 800 meter, 8 km nordvest for flyplassen.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Gust på 73 knop...
Ser ikke ut som dem stenger flyplassene når det er slike forhold?

Flyplasser stenges ikke pga vind. Flyseskapene må selv avgjøre om de vil benytte flyplassen eller ikke.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Flyplasser stenges ikke pga vind. Flyseskapene må selv avgjøre om de vil benytte flyplassen eller ikke.

Jeg husker ikke hvorvidt det har skjedd i Norge, men det har skjedd flere ganger andre steder at flyplasser har stengt fordi tårnet ble evakuert pga. vind.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Flyplasser stenges ikke pga vind. Flyseskapene må selv avgjøre om de vil benytte flyplassen eller ikke.

Neivel, da så.

Jeg er mest kjent med flyplasser i USA, her stenges det hvis det er sterke krefter ute og går, som tordenvær, orkan og slikt, eller bare langt under minimums.
Vi har også Ramp Closing hvis det er fare for lyn nedslag og det har skjedd at de som lemper baggasje blir tatt av lynet.:cry:

Er det slik å forstå at flyplassene holder åpent uansett vær og føre i Norge?
 
Back
Top