SAS maskin av banen? på TOS

Re: SAS maskin av banen? på TOS

Hvilken maskin flyr du? På de jeg har flydd har det vært maksgrense på hendholdsvis 50 og 40 (!) knop i nesa.

Jeg husker ikke hvorvidt det har skjedd i Norge, men det har skjedd flere ganger andre steder at flyplasser har stengt fordi tårnet ble evakuert pga. vind.

Vet om 1 gang, TRD. Siste som tok av var en full F-27 fra BU. 2 stk som ikke brukte pose på turen, det var 2 loser fra Stadt

Jeg husker ikke hvorvidt det har skjedd i Norge, men det har skjedd flere ganger andre steder at flyplasser har stengt fordi tårnet ble evakuert pga. vind.

Det skjedde en gang på Gardermoen for 10-15 år siden, tror det var over 60 knop i kastene. Jeg vurderte selv å evakuere tårnet på Karmøy en gang, da var det over 80 knop i kastene. Problemet er at man aldri vet hvor mye juling vinduene egenhlig tåler. På Karmøy bulte de innover i de verste kastene, men før vi fikk bestemt oss og varslet Stavanger kontrollsentral hadde det løyet såpass at vi valgte å bli værende i tårnkabinen.

Enig med Cato, vi stenger ikke pga vind.

Her på Sola var jeg med på at vi for noen år siden hadde vind godt opp på 70+ kts vind på bakken, og da oppsto det sånne "minor difficulties" som at fly ikke klarte å snu på RWY for å backtracke, og når de kom bort til terminalen kunne de ikke parkere fordi det var over limit på passasjerbroene.
Det endte faktisk opp med at flere fly takset bort og inn i hangar for å deboarde pax "innendørs", og deretter buss til terminalen.

Om spørsmålet om hvilke fly var til meg, var det KingAir første gang. Måtte skyte ILS i sand storm og sirkle, flytta sidelengs på sirklingen. Største problemet var pg komme trygt inn i hangaren. Bi-fold døra rørte mye på seg, var lite klaring.
Andre gang var i Baltimore, tror det var DC9. Klart vært. Jetway i ly for vinden. Tredje gang LGA og B717. Landet på 13, og det har jeg kun gjort 3-4 ganger på 24 år. Jetway i ly for vinden.
Airbus kan lande i mye vind(forfra) men har restriksjoner på cargo dør. Slik vind skjer ikke ofte, men poenget mitt var at flyplassene ikke stengte. Den første var ukontrollert.

Back