SAS maskin av banen? på TOS

Re: SAS maskin av banen? på TOS

Hvilken maskin flyr du? På de jeg har flydd har det vært maksgrense på hendholdsvis 50 og 40 (!) knop i nesa.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Jeg husker ikke hvorvidt det har skjedd i Norge, men det har skjedd flere ganger andre steder at flyplasser har stengt fordi tårnet ble evakuert pga. vind.

Vet om 1 gang, TRD. Siste som tok av var en full F-27 fra BU. 2 stk som ikke brukte pose på turen, det var 2 loser fra Stadt
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Jeg husker ikke hvorvidt det har skjedd i Norge, men det har skjedd flere ganger andre steder at flyplasser har stengt fordi tårnet ble evakuert pga. vind.

Det skjedde en gang på Gardermoen for 10-15 år siden, tror det var over 60 knop i kastene. Jeg vurderte selv å evakuere tårnet på Karmøy en gang, da var det over 80 knop i kastene. Problemet er at man aldri vet hvor mye juling vinduene egenhlig tåler. På Karmøy bulte de innover i de verste kastene, men før vi fikk bestemt oss og varslet Stavanger kontrollsentral hadde det løyet såpass at vi valgte å bli værende i tårnkabinen.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Enig med Cato, vi stenger ikke pga vind.

Her på Sola var jeg med på at vi for noen år siden hadde vind godt opp på 70+ kts vind på bakken, og da oppsto det sånne "minor difficulties" som at fly ikke klarte å snu på RWY for å backtracke, og når de kom bort til terminalen kunne de ikke parkere fordi det var over limit på passasjerbroene.
Det endte faktisk opp med at flere fly takset bort og inn i hangar for å deboarde pax "innendørs", og deretter buss til terminalen.
 
Re: SAS maskin av banen? på TOS

Om spørsmålet om hvilke fly var til meg, var det KingAir første gang. Måtte skyte ILS i sand storm og sirkle, flytta sidelengs på sirklingen. Største problemet var pg komme trygt inn i hangaren. Bi-fold døra rørte mye på seg, var lite klaring.
Andre gang var i Baltimore, tror det var DC9. Klart vært. Jetway i ly for vinden. Tredje gang LGA og B717. Landet på 13, og det har jeg kun gjort 3-4 ganger på 24 år. Jetway i ly for vinden.
Airbus kan lande i mye vind(forfra) men har restriksjoner på cargo dør. Slik vind skjer ikke ofte, men poenget mitt var at flyplassene ikke stengte. Den første var ukontrollert.
 
Back
Top