SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

Bortsett fra at SAS skal ha inn premium economy i tillegg. Spørsmålet er om de blir 2-3 eller 2-2 konfig, da det som i dag skal være en egen klasse med egne seter og ikke bare noen cm mer benplass

Om det finnes gode løsninger for 3-2, som vel er rimelig å anta, så er det vel fair sjanse for at dette blir løsningen? Man "fjerner" jo bare ett sete i bredden i 330 og 350 i plus vs eco.

Er 12 - 25 - 120 realistisk mtp plass? (Mest for å slenge ut noen nummer)

SAS skal ha Vantage, den samme modellen som Aer Lingus. Det skal bli 10 eller 12 rader C, to rader Plus og resten Go.

Ikke uenig i det var mye business ift. særlig premium.

Men jeg tror ikke det blir 30-36 seter. For det er vel neppe snakk om 3+3 seating i business.

Med 3-3 hadde 10 rader blitt 60 seter .. ;) Det blir 30 eller 36 seter.

12 rader Business, 2 rader Plus og 18 rader Go kan jo ikke la seg gjøre, så da må 157 seter som ble sagt på generalforsamlingen være feil.

Hvor kommer 18 rader GO fra? Du er midlertid ganske nære med det .. 36 + 10 + 108 blir 154. Legg til en usynkron treseter og du er der. Vil dog anta at min info stammer fra før de tok den endelige avgjørelsen om konfig.

Men C og plus tar jo større plass, så er vel fortsatt ikke fysisk plass til 12 + 2 + 18(,5) rader ombord på flyet.

Edit: Jetblue har 5 rader C, riktignok annen type seter, men plassbehovet er vel til en viss grad sammenlignbart, og totalt 159 seter.
Jeg kan bare ikke se for meg at man kan klare å pakke inn 157 seter med så stor businessklasse.

Last edited:
Og så har vel A321 litt sånn snodig seteantall i bredden ved exit litt avhengig av config?

Ved færre enn 195 seter kan de ha 2 "vanlige" overwing exit alla 320/737. Ved færre enn 165 (tror jeg det var) klarer de seg med 1 overwing.
Så setter dette selvfølgelig begrensninger for omkonfigurering dersom det viser seg at dette ikke var noe å satse på. Uansett er ikke "dør 2" aktuelt på noen 321LR.

Ved færre enn 195 seter kan de ha 2 "vanlige" overwing exit alla 320/737. Ved færre enn 165 (tror jeg det var) klarer de seg med 1 overwing.

Så setter dette selvfølgelig begrensninger for omkonfigurering dersom det viser seg at dette ikke var noe å satse på. Uansett er ikke "dør 2" aktuelt på noen 321LR.

Såvidt jeg vet så er vel en slik deaktivert overwing exit en plug som på et senere tidspunkt kan erstattes med en nødutgang.

Bare for en eventuell sammenligning - slik ser forresten business ut på TAP sin A321LR

812f314543b6d4c2baea1391cec80b3c.jpg

Back