SAS kunder önsker å fly direkte.

Re: SAS kunder önsker å fly direkte.

Og en ser jo hvor godt SK gjør det på sine ruter hvor de flyr flere enn 2 ganger i uka. Passasjerene rømmer jo SK der også....

I det hele tatt, nevn ETT område hvor SAS i det hele tatt gjør det BRA på om dagen? Og jeg snakker VIRKELIG BRA?

Synes de gjør det VIRKELIG BRA når det gjelder Eurobonus :rolleyes:

Problemet til SAS er jo at de dekker norge dårlig både med direkteruter og destinasjoner. Antall destinasjoner fra OSL er ganske begrenset, og man må ofte via f.eks. CPH eller ARN. Om man da ikke drar fra OSL, eller har flaks med flytidene så ender man opp med 2 mellomlandinger.

Om SAS ikke vil ha OSL som en fullverdig hub så må de ta konsekvensene av deg og øke frekvensene fra steder som TRD til ARN (1ggr daglig, de fleste dager i uken) og CPH (3ggr daglig, alle dager?). Jeg synes det er dårlig å måtte mellomlande 2 ganger for å komme til Hamburg, Åbo eller Edinburgh fra Trondheim.

Nå skal det sies at det høyeste ønsket til passasjerene i denne undersøkelsen (82%) er punktlighet, og der må man vel kunne si at SAS er gode. Ellers er det vel i SAS, som i de fleste andre bedrifter, alltid en del ting som kan bli bedre :)

Og en ser jo hvor godt SK gjør det på sine ruter hvor de flyr flere enn 2 ganger i uka. Passasjerene rømmer jo SK der også....

I det hele tatt, nevn ETT område hvor SAS i det hele tatt gjør det BRA på om dagen? Og jeg snakker VIRKELIG BRA?

Punktlighet!

Punktlighet!

Flott! Det stemmer, der er de virkelig gode, og har vært lenge, og DY har milevis igjen dit :) Men nå tenkte jeg på alle deres forretningsområder!

Tja, dersom butikken du jobber for har tid og raad til at du skal sitte ei uke aa vente paa aa komme deg hjem etter du har hatt ett moete, er det jo helt genialt.

Men Tommy, det er vel ikke noe i veien med å kombinere utreise med et selskap og retur med et annet (dette er i all hovedsak tvunget frem av konkurranse fra selskap som DY)? Om det ikke passer å være borte 1 uke og det ikke er andre selskaper som flyr dit (eller evt 3-4 dager hvis det er 2 ukentlige avganger), så velger man vel en annen destinasjon. Hvis det er tilstrekkelig med folk som ikke finner det interessant så vil nok DY legge ned destinasjonene med få ukentlige frekvenser.

Og ellers har du det bra?

Både SAS og Norwegian har etter det jeg er kjent med henholdsvis 6 og 8 ruter fra Osl som med daglig frekvens og med eget materiell.

Her er fordelingen slik den fremstår på SAS/DY sine hjemmesider. Ruter som skal legges ned ligger også på listen.

Amsterdam 7/6
Alicante 4/5
Barcelona 4/4
Beograd 0/2
Budapest 0/7
Köbenhavn 7/7
Berlin 4/7
Brussel 6/0
Dubai 0/2
Dublin 4/0
Dusseldorf 6/6
Edinburgh 0/5
Gdansk 3/3
Geneve 0/3
Hamburg 0/3
Frankfurt 7/0
Krakow 4/7
Las Palmas 6/2
London City 6/0
London Gatwick/Heathrow 7/7
Madrid 3/0
Malaga 4/4
München 0/4
Manchester 4/0
Milano 4/0
Nice 2/4
Paris 7/7
Reykjavik 3/0
Praha 0/7
Riga 0/3
Roma 2/6
Stockholm 7/7
St Petersburg ingen 0/2
Szczecin 0/2
Tallin 0/3
Tenerife 2/1
Vilnius 0/3
Warszawa 6/7
Wroclaw 0/2
Zurich 6/0

Herlig og meget godt laget oversikt MartinL:D Dette beviser nok en gang at DY er far beyond Tommy777's ukentlige charteravganger fra 70 tallet. Ikke nok med OSL, i tillegg kommer DY's direkteavganger fra TRD, BGO, SVG og RYG samt TOS. Ikke alle disse går daglig men alle lar seg kombinere via OSL på ut eller hjemreise. For SK er direkteruter fra distriktene bortimot null hvis en ser bort fra feerderne til CPH.

DY Fra TRD:

London 0/3
Praha 0/2
Riga 0/2
Murcia 0/1, 2 i høysesong

I tillegg sommerruter til Malaga, Nice, Dubrovnik, Split og Alicante med flere ukentlige avganger.

"Be careful with what you wish for" - Mens Kjos subba rundt paa det Juridiske Fakultet, floey Pan Am Direkte fra Fornebu til Honolulu og fra Fornebu til Miami med 727 og 747 ... og de kunne helt korrekt markedsfoere rutene som Direkte selvom en floey en 727 til London byttet til en 747 som tok en til New York derifra enten videre med en 727 til Miami eller en 747 til Los Angeles og til slutt til Honolulu med en 747. Alle var Direkte, i og med at det var samme rutenummer, som er allt som skal til for en kan kalle en rute Direkte - Det jeg tror kundene ville foretrekke er Nonstop, som er noe annet...

Selvom Nordmenn fortrekker Nonstop og DY...saa har ikke det hatt merkverdig stor innvirkning paa f.eks. KLM som ser ut til aa gjoere det meget bra med baade mellomlandinger og flybytte til en rekke destinasjoner i Europa....saa frekvens og rute tid betyr nok noe det ogsaa...

Og ellers har du det bra?

Både SAS og Norwegian har etter det jeg er kjent med henholdsvis 6 og 8 ruter fra Osl som med daglig frekvens og med eget materiell.

Takk, jeg har det helt utmerket! Men du misser poenget fullstendig og argumenterer med unntak istedet for regel ...

"Be careful with what you wish for" - Mens Kjos subba rundt paa det Juridiske Fakultet, floey Pan Am Direkte fra Fornebu til Honolulu og fra Fornebu til Miami med 727 og 747 ... og de kunne helt korrekt markedsfoere rutene som Direkte selvom en floey en 727 til London byttet til en 747 som tok en til New York derifra enten videre med en 727 til Miami eller en 747 til Los Angeles og til slutt til Honolulu med en 747. Alle var Direkte, i og med at det var samme rutenummer, som er allt som skal til for en kan kalle en rute Direkte - Det jeg tror kundene ville foretrekke er Nonstop, som er noe annet...

Selvom Nordmenn fortrekker Nonstop og DY...saa har ikke det hatt merkverdig stor innvirkning paa f.eks. KLM som ser ut til aa gjoere det meget bra med baade mellomlandinger og flybytte til en rekke destinasjoner i Europa....saa frekvens og rute tid betyr nok noe det ogsaa...

Ikke bare Europa, men interkontinentalt fra AMS, meget viktig og huske her.
Er enig i at nonstop er tingen, men DY flyr kun nonstop ruter bortsett fra TRD-BOO-TOS som riktig nok er en direkte rute TRD-TOS.

Ikke alle disse går daglig men alle lar seg kombinere via OSL på ut eller hjemreise.

Ah - der kom den ....

Det samme kan man si om enkelte av SAS' direkteruter fra OSL som komplementeres med 5-6 daglige alternativer via CPH eller ARN. Dette gjør en forretningsreisende i stand til å reise tur retur på dagen til steder som Berlin, Dusseldorf, Brussels, Amsterdam, Paris.... OK, du må ha et flybytte, men du får likevel fleksibilitet og kan velge din egen avgangstid, i motsetning til å planlegge etter flyselskapets ruteprogram. Noe som jeg tror er filosofien i spørsmålet ...

Takk, jeg har det helt utmerket! Men du misser poenget fullstendig og argumenterer med unntak istedet for regel ...

Jeg vet ikke helt hvem som argumenterer med unntak. Meg kjent er det svärt få business destinasjoner Norwegian flyr til, hvor det kun er to avganger pr uke!

SAS Norge og Ola Strand. I tillegg til å være en trivelig trønder har han hatt en bunnlinje på 2,5 MRD NOK de siste 5 årene, og klarte også å sitte igjen med 130 MNOK i katastrofeåret 2008. Jeg synes det er bra. Jeg snakker virkelig bra! Det er bare penger i kassa som måler suksess til syvende og sist. :lol:

Suksessen punktlighet er det ikke mange som vil diskutere - ei heller mangel på punktlighet hos de andre. Norge er mer enn SK og DY. Betegnelsen SAS kunder er jo nokså teit. Ingen er vel gift med SAS??

Suksessen punktlighet er det ikke mange som vil diskutere - ei heller mangel på punktlighet hos de andre. Norge er mer enn SK og DY. Betegnelsen SAS kunder er jo nokså teit. Ingen er vel gift med SAS??

Punktlighet er vel noe mer sesong-betont og i sommerhalvåret en funksjon av at SAS har mye av rutene og sine baser utenfor det som er det trangeste av luftrom i Europa.

-A

Når ble underskudd = suksess?

Det er og har värt suksess for nesten samtlige millioner reisende som har fått muligheten til å reise billig og direkte til stadig flere destinasjoner fra Norge. 99,9% av disse driter i om DY går med overskudd eller underskudd!!!!!!!!!!

Last edited:

Ikke rart punktligheten er så god. Er jo ingen pax ombord i flyene til SAS i disse dager. Lite pax og lite bag ombord. Slike fly kan snus på 5 min.

SAS Norge med Ola Strand med roret har fått det stadig bedre og bedre til ja, og all ære til ALLE under han som har gjort jobben med å få dette til. Men fortsatt så taper SAS Norge marked over heeeele fjøla, roter for mye med å finne ut hvilket konsept man skal ha og vil ha....Og i mellomtida kommer konkurrenten med noe greit og enkelt, som jo helt tydelig folket liker, ellers hadde de ei heller valgt konkurrenten.....

Det blir spennende fremover nå da om innlandstrafikken flater ut fremover slik den ser ut til å ha gjort nå.....Hvem vinner kundene?

Ikke rart punktligheten er så god. Er jo ingen pax ombord i flyene til SAS i disse dager. Lite pax og lite bag ombord. Slike fly kan snus på 5 min.

Fakta eller tanker? Uten at jeg kan bruke dette som noen eksakt vitenskap, så har jeg fløyet endel med SAS innenriks i det siste, og på alle avgangene har det slått meg hvor mye folk som faktisk var ombord og flyene har vært tett på fulle. Så det ser ikke ut for meg som tomme fly er årsaken til bra punktlighet.

Hvordan kan du da forklare at punktligheter var god i 2008 også, da flyene var fullere enn nå? Og SAS ble europas mest punktlige flyselskap.
Så at tomme fly er grunnen til god punktlighet må du lengre ut på landet med.

Last edited:
Back