Ingen julekort fra CAU i år!

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ingen julekort fra CAU i år!

CAU er igjen ute i pressen med sitt syn på saken.

Iskold julehilsen fra kabinepersonalet
"Man sidder med den følelse, at ledelsen med ansvaret for SAS økonomi, har fralagt sig ansvaret og har placeret skylden hos de ansatte og specielt hos de flyvende, " skriver formanden i kabinepersonalets juleudgave af foreningsbladet.

Hvor CAU’s hovedkrav har været at sikre danske arbejdspladser på danske overenskomster, præcis som det er i dag, har SAS ikke været villige til at gennemføre omkostningsfrie krav fra CAU. Man sidder med følelsen af, at ledelsen med ansvaret for firmaets økonomi, har fralagt sig sit ansvar og i stedet har placeret skylden for den dårlige økonomi hos de ansatte, og specielt de flyvende."

Senere hedder det: "Man begynder at forstå de analytikere, der spørger: Hvor mange gange kan man sætte nye strategier op, hvor mange gange kan man sætte deadlines op, uden at det får konsekvenser, når hverken strategier eller deadlines holder?

Der er ikke megen julefred i de budskaber. Sidste deadline er 1. marts, når de nuværende konsortialaftaler udløber

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22424

Jeg var ikke klar over at dagens avtale utløper i mars. Er dettaktikk om å røyke ut CAU her? Hvilke fullmakter har SAS fra den 1.mars og hva er tenklige scenario fra den 1.mars?

Re: Ingen julekort fra CAU i år!

tja uten at jeg vet helt konkret hva det er, men nærmer seg jo slutten på tjenestegjøringsavtalen for kabinpersonalet på selskapets langruter fra København (whats left of them).

Jeg bet meg merke i:

Hvor CAU’s hovedkrav har været at sikre danske arbejdspladser på danske overenskomster

...og at man ikke tenker på SAS som noe mer enn en Dansk arbeidsplass. Dette har jo vært oppe ifbm med flere tvetyder CAU-utspill om hvordan de ser på kolleger i NO/SE.

-A

Jeg bet meg merke i:

...og at man ikke tenker på SAS som noe mer enn en Dansk arbeidsplass. Dette har jo vært oppe ifbm med flere tvetyder CAU-utspill om hvordan de ser på kolleger i NO/SE.

-A

CAU repræsenterer de danske kabineansatte og dermed er det også deres opgave at sikre danske arbejdspladser på danske overenskomster. Akkurat som det er deres broderlandes fagforeningers opgaver at sikre svenske arbejdspladser på svenske overenskomster - og norske arbejdspladser på norske overenskomster.

Det har intet med at gøre hvordan CAU ser på kolleger i de andre lande at gøre overhovedet. Det ville da første være tosset hvis CAU skulle arbejde for at sikre arbejdspladser i andre lande end der hvor deres medlemmer er ansat.

Ved at have fagforeninger i alle landene med dette formål - så må det jo unægteligt give en hvis form for balance landene imellem.

Og dermed har du oppsummert et av SAS store problemer på en kort og grei måte. Samarbeid til firmaets beste er en umulighet, ettersom det hele tiden er opp til de enkelte landers forbund å mæle sin egen kake fremfor fellesskapets beste.

Back