SAS IC vinter 2011/2012

Da det aldri ble noe av San Fran, så var det litt andre tider.

Vel for oss som har litt kjennskap til hva som skjedde bak kulissene med SFO og hva som skjer bak kulissene med OSL-EWR er det vel ikke bare bare snakk om "andre tider" - det er vel ingen overdrivelse å si at dette ligner mer og mer på en and - calm on the surface - paddle like hell below.....det var vel ikke mye om å gjøre at FBU4EVER fikk rett;) SAS og SFO Mk.1 Mk.2 og Mk.3 tar jeg når som helst over en øl

Hele bransjen bærer vel preg av å være en and, men noen selskaper kanskje mer enn andre :)

Det syvende SAS-flyet av typen A340-300 er er nå på wet lease hos Royal Australian Air Force.

Nu er LN-RKF kommet tilbage i SAS-flåden, mens OY-KBM indtil december måned er udlejet til den portugesiske operatør Hi Fly. Flyet har fået fjernet SAS-kendingsmærkerne og optræder helt i hvidt. Men det velkendte SAS-interior er stadig intakt.

I øjeblikket er flyet beskæftiget på en ACMI-kontrakt for Royal Australian Air Force og opererer således på det australske kontinent. Her har flyet flere gange på det seneste opereret på flynummer 007 for det australske flyvevåben.

Last edited:
Det syvende SAS-flyet av typen A340-300 er er nå på wet lease hos Royal Australian Air Force.
Ah - da fikk jeg svar på hvorfor jeg så en A343 på flyradaren her om dagen nede i Australia som det sto SAS som operatør på. :9:

Dermed er vi i gang med samme historien på ny. Om en søker på SFO ruten, så begynte vel historien der også med akkurat det samme, nemlig at en slo stort opp en rute før en hadde fly på hånden. Tiden vil vise om det er mer hold i dette denne gang.

Det gjelder å ha trua, ikke bare se på historien...da går det i hvert fall ikke fremover ;) Svaret får vi uansett i slutten av mars som det sies i artikkelen, og....

Han sier imidlertid at SAS overveier å starte Shanghai-ruten med et lavere antall ukentlige frekvenser hvis det kan frigjøres kapasitet ved å kutte i det øvrige interkontinentale programmet.

Hva kan det kuttes i? DXB?

Jag tror SAS & DY bara kommer få begränsad konkurrens från EK till DXB.
EK satsar ju främst på trasfertrafik via DXB och vidare till Afrika, Asien & Oceanien.

Dermed er vi i gang med samme historien på ny. Om en søker på SFO ruten, så begynte vel historien der også med akkurat det samme, nemlig at en slo stort opp en rute før en hadde fly på hånden. Tiden vil vise om det er mer hold i dette denne gang.

Fikk beskjeden i dag, at det muligens kommer en utsettelse.
Men situationen er en helt annen nå, en det det var med tanke på SFO. Nå har man fly på hånden, men det kommer senere tilbake i SAS trafikk en først beregnet (slik jeg har forstått det) Videre er den økonomiske siden totalt endret, for ikke å snakke om kostnadene ved å drifte ruten. Så å sammenligne denne sitationen med SFO planene faller på egen urimelighet.

Fikk beskjeden i dag, at det muligens kommer en utsettelse.
Men situationen er en helt annen nå, en det det var med tanke på SFO. Nå har man fly på hånden, men det kommer senere tilbake i SAS trafikk en først beregnet (slik jeg har forstått det) Videre er den økonomiske siden totalt endret, for ikke å snakke om kostnadene ved å drifte ruten. Så å sammenligne denne sitationen med SFO planene faller på egen urimelighet.

Er egentlig situasjonen endret så mye siden siden SFO planene falt i grus? Den gang ventet de på et nytt fly, det gjør de også nå (selv om dette er deres eget denne gang). Likevel har de begge ganger gått høyt ut om nye ruter, som siden ble utsatt på ubestemt tid (og til slutt kansellert). Når det gjelder den økonomiske situasjonen, så er den for så vidt endret, ja, men ikke til det bedre. Siden SFO, har de vel knapt hatt et eneste kvartal i pluss, og fortsatt hører vi om engangskostnader til omstrukturering (som det har vært siden sommeren 2009).

Derfor synes jeg ikke det er feil å anse denne ruten som tvilsom, inntil det motsatte er bevist. Jada, kostnadene er redusert siden sist, men det er inntektspotensiale også.

Er egentlig situasjonen endret så mye siden siden SFO planene falt i grus? Den gang ventet de på et nytt fly, det gjør de også nå (selv om dette er deres eget denne gang). Likevel har de begge ganger gått høyt ut om nye ruter, som siden ble utsatt på ubestemt tid (og til slutt kansellert). Når det gjelder den økonomiske situasjonen, så er den for så vidt endret, ja, men ikke til det bedre. Siden SFO, har de vel knapt hatt et eneste kvartal i pluss, og fortsatt hører vi om engangskostnader til omstrukturering (som det har vært siden sommeren 2009).

Derfor synes jeg ikke det er feil å anse denne ruten som tvilsom, inntil det motsatte er bevist. Jada, kostnadene er redusert siden sist, men det er inntektspotensiale også.

Vil du betragte det som usandsynligt at flyet kommer ind i flåden igen? Og hvis det gør, hvor tror du så det vil blive brugt, hvis det ikke er til Shanghai?

Lars

Back