Sail4fun, akkurat det samme jeg postet litt lenger opp![]()
Det ville jo ikke vært første gang en SAS-sjef gikk ut i media og fortalt om nye ruter som til slutt aldri ble startet.Det kan tydligvis ikke sies for ofte )
Da det aldri ble noe av San Fran, så var det litt andre tider.
Nu er LN-RKF kommet tilbage i SAS-flåden, mens OY-KBM indtil december måned er udlejet til den portugesiske operatør Hi Fly. Flyet har fået fjernet SAS-kendingsmærkerne og optræder helt i hvidt. Men det velkendte SAS-interior er stadig intakt.
I øjeblikket er flyet beskæftiget på en ACMI-kontrakt for Royal Australian Air Force og opererer således på det australske kontinent. Her har flyet flere gange på det seneste opereret på flynummer 007 for det australske flyvevåben.
Og her er'n:
Reg. nr.: CS-TQM
Ser ut som de er flinkere til å vaske enn SAS var ^_^
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Hi-Fly)/Airbus-A340-313X/1845809/L/
Ståle, det er ikke den (sjekk MSN), men denne derimot er Astrid
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Air-Algerie)/Airbus-A340-313X/1833235/L/
Ah - da fikk jeg svar på hvorfor jeg så en A343 på flyradaren her om dagen nede i Australia som det sto SAS som operatør på. :9:Det syvende SAS-flyet av typen A340-300 er er nå på wet lease hos Royal Australian Air Force.
SAS venter på at et Airbus A340-300-fly som i dag er utleid på en langtidskontrakt til det portugisiske selskapet Hi Fly, skal vende tilbake. Dette vil bli tilbakelevert i desember i år.
DN.no skriver i dag "Mangel på flykapasitet gjør at SAS trolig utsetter gjenåpningen av ruten mellom København og Shanghai til 2012. "
Ref.: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2088426.ece
Han sier imidlertid at SAS overveier å starte Shanghai-ruten med et lavere antall ukentlige frekvenser hvis det kan frigjøres kapasitet ved å kutte i det øvrige interkontinentale programmet.
Dermed er vi i gang med samme historien på ny. Om en søker på SFO ruten, så begynte vel historien der også med akkurat det samme, nemlig at en slo stort opp en rute før en hadde fly på hånden. Tiden vil vise om det er mer hold i dette denne gang.
Fikk beskjeden i dag, at det muligens kommer en utsettelse.
Men situationen er en helt annen nå, en det det var med tanke på SFO. Nå har man fly på hånden, men det kommer senere tilbake i SAS trafikk en først beregnet (slik jeg har forstått det) Videre er den økonomiske siden totalt endret, for ikke å snakke om kostnadene ved å drifte ruten. Så å sammenligne denne sitationen med SFO planene faller på egen urimelighet.
Er egentlig situasjonen endret så mye siden siden SFO planene falt i grus? Den gang ventet de på et nytt fly, det gjør de også nå (selv om dette er deres eget denne gang). Likevel har de begge ganger gått høyt ut om nye ruter, som siden ble utsatt på ubestemt tid (og til slutt kansellert). Når det gjelder den økonomiske situasjonen, så er den for så vidt endret, ja, men ikke til det bedre. Siden SFO, har de vel knapt hatt et eneste kvartal i pluss, og fortsatt hører vi om engangskostnader til omstrukturering (som det har vært siden sommeren 2009).
Derfor synes jeg ikke det er feil å anse denne ruten som tvilsom, inntil det motsatte er bevist. Jada, kostnadene er redusert siden sist, men det er inntektspotensiale også.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.