SAS IC vinter 2011/2012

Vil du betragte det som usandsynligt at flyet kommer ind i flåden igen? Og hvis det gør, hvor tror du så det vil blive brugt, hvis det ikke er til Shanghai?

Lars
Det har jeg ikke sagt, kun at det ikke er kjent når, og at denne saken nå begynner å ligne på sist sak med SAS IC (SFO). Da var omtrent fly allerede på plass, før det ikke var det likevel, før det etter hvert ikke lot seg gjøre. Nå har man et fly som er bortleaset minst ut 2011, og det var kjent at saken var slik. Likevel valgte man å gå ut med oppstart i 2011. Nå er dette utsatt til en gang i 2012, men ingen vet fortsatt med sikkerthet om dette skjer.

Derfor sier jeg at disse sakene ligner hverandre stadig mer.

Denne sag kan ikke sammenlignes i forhold til forrige gang SFO blev droppet, da der der var tale om et 12 fly der skulle leases ind, men hvor der så lige kom en finanskrise plus et par andre ting i vejen.

Her har man en konkret leasing aftale som udløber, hvilket gør at man vil have et fly til rådighed inden for nær fremtid, Jeg er ganske sikker på at vi ses CPH-PVG senest februar 2012 og der ser vi frem til hernede :)

Hvis man ønsker at starte PVG tidligere på bekostning af frekvenser på eksisterende IC destinationer, ser jeg to åbenlyse muligheder.

• CPH-DXB droppes fra oktober
  • OSL-EWR flyves ikke i perioden oktober-februar

OSL-EWR er vel i så tilfelle i faresonen...
Iom at Continental/United betjener denne ruten allerede så kan det være fornuftig av SAS å kutte Oslo ev. iom at de er i allianse osv.

Last edited:
Iom at Continental/United betjener denne ruten allerede så kan det være fornuftig av SAS å kutte Oslo ev. iom at de er i allianse osv.

Omvendt er ruten vist vigtig for SAS's image?

Lars

Ja, det ville jo bli oppfattet som utrolig seriøst av SAS....:8:

...

Hvis man ønsker at starte PVG tidligere på bekostning af frekvenser på eksisterende IC destinationer, ser jeg to åbenlyse muligheder.

....

Eller man motiverer Hi Fly litt å levere tilbake SAS sin A340 litt tidligere. Hi Fly tilbyr en A340 på åpent marked, så de har sur-plus kapasiteter.

Men de vet jo om SAS sitt ønske, og da ma vel den gråe ulven ut med en liten "overtalings-middel". Jeg har hørt at penger skål funke svært vel...

For SAS kan det være en ide å sikre seg først sine flykapasiteter før man går ut i media og snakker om sine planer offentlig...

Hvis OSL-EWR er i farezonen, så vil det vel i givet fald være afhængig af performance på ruten. Sommersæsonen kommer vel til at give en god indikation på det.

Hvis SAS mener de kan tjene flere penge på flyene andre steder, så er alle ruter vel potentielt i farezonen.

Selvom visse konspirationsteorier påstår noget andet, så bruger SAS vel deres fly, der hvor de mener de gavner forretningen mest.

Ja, det ville jo bli oppfattet som utrolig seriøst av SAS....:8:

Nu er det vel ingen hemmelighed at Skandinavien-US er et relativt svagt marked i vintersæsonen. Så hvis SAS mener at de strategisk/økonomisk er bedre stillet ved at benytte kapaciteten på CPH-PVG så bør de jo gøre dette - det samme i forhold til CPH-DXB hvis de mener at kapaciteten som anvendes her kan udnyttes bedre. Dette er der vel intet useriøst i...

Nu er det vel ingen hemmelighed at Skandinavien-US er et relativt svagt marked i vintersæsonen. Så hvis SAS mener at de strategisk/økonomisk er bedre stillet ved at benytte kapaciteten på CPH-PVG så bør de jo gøre dette - det samme i forhold til CPH-DXB hvis de mener at kapaciteten som anvendes her kan udnyttes bedre. Dette er der vel intet useriøst i...

Det er useriøst å gå ut i media å fortelle hvor viktig det norske markedet er for SAS, og herunder snakke om de nye direkterutene fra Norge og hvor stor andel av SAS sin totale trafikk som utgår fra Norge, og så deretter operere en rute i noen få måneder. Det vitner om useriøsitet. Det kan vel ikke komme som noen overraskelse på SAS at Skandinavia-US er et svakt market i vintersesongen, og såvidt meg bekjent har ikke SAS signalisert at OSL-EWR kun skal gå sommer. PVG har vel også vært på trappene en stund, så det kan vel heller ikke være en ny destinasjonsmulighet som plutselig har blitt oppdaget av SAS. Da har enten SAS ikke gjort jobben sin i forkant av etablering, eller så er dette et strategisk grep for å hindre at andre etablerer seg. Jeg vet ikke hva som er verst.

Det er useriøst å gå ut i media å fortelle hvor viktig det norske markedet er for SAS, og herunder snakke om de nye direkterutene fra Norge og hvor stor andel av SAS sin totale trafikk som utgår fra Norge, og så deretter operere en rute i noen få måneder. Det vitner om useriøsitet. Det kan vel ikke komme som noen overraskelse på SAS at Skandinavia-US er et svakt market i vintersesongen, og såvidt meg bekjent har ikke SAS signalisert at OSL-EWR kun skal gå sommer. PVG har vel også vært på trappene en stund, så det kan vel heller ikke være en ny destinasjonsmulighet som plutselig har blitt oppdaget av SAS. Da har enten SAS ikke gjort jobben sin i forkant av etablering, eller så er dette et strategisk grep for å hindre at andre etablerer seg. Jeg vet ikke hva som er verst.

Nu må det snart stoppe - jeg tror du er ved at blive lidt små-paranoid. Problemet er at der jo hele tiden fokuseres på en nedprioritering af Norge, når det rent faktisk i stedet handler om en prioritering af kapaciteten. Hvis SAS når frem til den konklusion at det den kommende vinter ikke er en optimal udnyttelse af kapaciteten af opererer OSL-EWR, så må man acceptere dette og ikke med det samme starte hylekoret om at det er en bevist nedprioritering af Norge. Samtidig vil OSL-EWR med sikkerhed vende stærkt tilbage i sommersæsonen.

Når alt dette er sagt så tror jeg ikke personligt at SAS kutter OSL-EWR den kommende vinter - og hvis det holder stik er alle således glade igen...

Nu må det snart stoppe - jeg tror du er ved at blive lidt små-paranoid. Problemet er at der jo hele tiden fokuseres på en nedprioritering af Norge, når det rent faktisk i stedet handler om en prioritering af kapaciteten. Hvis SAS når frem til den konklusion at det den kommende vinter ikke er en optimal udnyttelse af kapaciteten af opererer OSL-EWR, så må man acceptere dette og ikke med det samme starte hylekoret om at det er en bevist nedprioritering af Norge. Samtidig vil OSL-EWR med sikkerhed vende stærkt tilbage i sommersæsonen.

Når alt dette er sagt så tror jeg ikke personligt at SAS kutter OSL-EWR den kommende vinter - og hvis det holder stik er alle således glade igen...

Nå kjenner jeg meg godt nok til å vite at jeg er fint lite paranoid. Fint om du holder fokus på saken og ikke på meg som person. Du kjenner ikke meg.

Mitt poeng, om du leser hva jeg skriver og svarer på, er at det er vanskelig å kunne forstå at både PVG og trafikksituasjonen på US om vinteren kommer som noen overraskelse på SAS, og dermed kunne fremholdes som en fornuftig forklaring på en evt lukking av OSL-EWR.

Det er jo forøvrig ikke noe nytt at selskaper starter med aktivtet, gjør disposisjoner ut fra strategiske hensyn, og om et flyselskap skulle finne på å gjøre noe slikt så vil ikke det være noe oppsiktsvekkende. Snarere tvert i mot. Det har mao fint lite med paranoide tanker å gjøre, men har basis i en ren strategisk analyse.

Etter å ha lest de siste innleggene virker det som SAS seriøst vurderer å lukke OSL-EWR om vinteren for å starte opp PVG. En fjær. Fem høns. Men det er heldigvis langt derfra og til det som står i artikkelen jeg linket inn :)

Etter å ha lest de siste innleggene virker det som SAS seriøst vurderer å lukke OSL-EWR om vinteren for å starte opp PVG. En fjær. Fem høns. Men det er heldigvis langt derfra og til det som står i artikkelen jeg linket inn :)

For all del, om man kun skal diskutere ting man vet med 100% sikkerhet så blir det vel nokså stille her. Gjerne for meg. Jeg forsøker bare å kommentere aktuelle som hypotetiske situasjoner, for det er vel det diskusjon dreier seg om, men jeg bøyer meg i støvet og skal holde meg for god til slikt...:rolleyes:

Jeg tror ikke SAS gjør beslutninger basert på hva som diskuteres her på forumet, så jeg tror vi skal ta dette med knusende ro og se hva som skjer ...

Jeg tror ikke SAS gjør beslutninger basert på hva som diskuteres her på forumet, så jeg tror vi skal ta dette med knusende ro og se hva som skjer ...

Nå ble jeg virkelig sjokkert :) Sorry, nok OT

Gutter. Gjør dere selv den tjensten å lese innleggene. Det er ingen som skriver at SAS skal legge ned ruten. Det er en hypotetisk diskusjon, hvor jeg hevder at det ville vært lite seriøst av SAS å legge ned ruten etter noen måends drift. Deretter kommer vår danske venn med noen forklaringer på hvorfor det kunne tenkes å skje, hvorpå jeg hevder at disse forklaringene umulig kunne være ny informasjon for SAS. Ergo kunne ikke slike forklaringer gjort at en slik beslutning oppfattes som mer seriøst.

Idag skriver Standby at Shanghai blir utsatt til februar 2012 pga manglende flykapasitet, og at de i feb 12 vil få et A340, og at OSL - EWR vil bli opprettholdt

Denne sag kan ikke sammenlignes i forhold til forrige gang SFO blev droppet, da der der var tale om et 12 fly der skulle leases ind, men hvor der så lige kom en finanskrise plus et par andre ting i vejen.

Jeg er svært uenig at dette ikke kan sammenlignes, det fra en som så SAS sitt arbeide med SFO på nært hold. At en manglet en maskin var kun toppen av isfjellet.

Det som er helt likt med dagens SAS er at en ennå ikke samkjører de forkjellige avdelinger som må jobbe sammen for å lykkes med en ny rute, en mangler ennå den fundamentale forståelse av verdien å kunne lytte, spesiellt til egne ansatte og ja til andre avdelinger innen selskapet og ikke minst til markedet !!

Når det gjelder SFO så kan en gjemme seg bak en "finanskrise" og om en tar på seg de snevreste briller så kan en sitte å si at det var jo en Bank krise i SFO - noe som er helt korrekt, det markedet tapte seg fort, men SFO er jo noe mere enn banker....andre selskaper (blant annet representert av min lille italienerinne) økte betydelig i denne perioden (stikkord Facebook, Google med flere) stod for en meget solid økning, men "noen i SAS systemet" ville hverken lytte til markedet (som forlangte x7) eller sin egen meget dyktig ansatt (som fortsatt er ansatt i SAS) og gav dermed aldri ruten en mulighet.

I stedet gav man bort butikken i Seattle, solgte seg alltfor billig (50% under markedspris på C-Klasse) og fulgte den mest solide oppskriften jeg noensinne har sett på hvordan ødelegge et solid markedsgrunnlag....

Og når en løfter litt på sløret av OSL-EWR "planleggingen" ser en akkurat de samme krefter i sving.....

Back