SAS IC vinter 2011/2012

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Hej

Har et spørgsmål om SAS IC-program for den kommende vinter.

Såvidt jeg ved, vil SAS til den sæson have 7 A343 og 4 A333.

I denne sæson bruges der 5 A343 på de asiatiske ruter, 1 til Beijing, 2 til Bangkok og 2 til Tokyo og Dubai. På ruterne til USA bruges der 4 A333 og 1 A343 på ruterne til USA, hvis jeg har forstået ret.

Til næste vinter vil der være yderligere en rute fra Oslo til Newark, hvilket kræver det 11. fly. Men hvad med Shanghairuten? Den er ca. lige så lang som til Tokyo, så den kan næppe nøjes med en maskine?

Nogle andre ruter der lukkes eller får færre afgange? Eller skulle det være tilfældes, at de øger flåden (man har vel lov at håbe?)

Lars
 
Hej

Har et spørgsmål om SAS IC-program for den kommende vinter.

Såvidt jeg ved, vil SAS til den sæson have 7 A343 og 4 A333.

I denne sæson bruges der 5 A343 på de asiatiske ruter, 1 til Beijing, 2 til Bangkok og 2 til Tokyo og Dubai. På ruterne til USA bruges der 4 A333 og 1 A343 på ruterne til USA, hvis jeg har forstået ret.

Til næste vinter vil der være yderligere en rute fra Oslo til Newark, hvilket kræver det 11. fly. Men hvad med Shanghairuten? Den er ca. lige så lang som til Tokyo, så den kan næppe nøjes med en maskine?

Nogle andre ruter der lukkes eller får færre afgange? Eller skulle det være tilfældes, at de øger flåden (man har vel lov at håbe?)

Lars

Efter EK's opstart på DXB, så kunne man måske forestille sig at SK ikke fortsætter denne rute, men det er ikke noget jeg ved konkret. Umiddelbart vil jeg da tro det er en hård kamp at skulle kæmpe med EK's daglige afgange.

Desuden er det vel muligt at man justerer lidt i de øvrige ruter - f.eks. ikke flyver dagligt til BKK som i år. ORD/IAD bruger vel også ofte A340 og kan justeres og evt. flyves med A330.
 
Skal OSL-EWR gå om vinteren da?

Trodde dette i utgangspunktet var en sommerrute. CO flyr som kjent hele året.
 
Efter planen skal CPH-PVG opereres 5x ugentlig med A340, hvilket i slinger med andre destinationer i princippet betyder at denne rute udnytter en A340 fuldt ud.

Hvis du ser på det IC program (tentative) SK indtil videre har loaded for W11, er billedet følgende:

CPH-EWR: 7x ugentlig 1234567 A333 (7x ugentlig A333 W10)
CPH-ORD: 6x ugentlig 12345x7 A333 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-IAD: 5x ugentlig 1xx4567 A343 (5x ugentlig A333 W10)
CPH-PEK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-NRT: 6x ugentlig 1x34567 A343 (6x ugentlig A343 W10)
CPH-BKK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-DXB: 3x ugentlig x23xxxx A343 / xxxxx6x A333 (4x ugentlig A343 W10)
ARN-EWR: 5x ugentlig x2345x7 A333 (6x ugentlig A333/A343 W10)
ARN-ORD: 5x ugentlig 1234x6x A333 (6x ugentlig A333 W10)
OSL-EWR 4x ugentlig 1xxx567 A333 (0x ugentlig W10)

Hvis der tages højde for at der i vintersæsonen udføres heavy manitenance på IC flåden, så burde ovenstående program inklusiv CPH-PVG kunne flyves med 7 stk. A343 og 4 stk. A333.
 
Last edited:
Efter planen skal CPH-PVG opereres 5x ugentlig med A340, hvilket i slinger med andre destinationer i princippet betyder at denne rute udnytter en A340 fuldt ud.

Hvis du ser på det IC program (tentative) SK indtil videre har loaded for W11, er billedet følgende:

CPH-EWR: 7x ugentlig 1234567 A333 (7x ugentlig A333 W10)
CPH-ORD: 6x ugentlig 12345x7 A333 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-IAD: 5x ugentlig 1xx4567 A343 (5x ugentlig A333 W10)
CPH-PEK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-NRT: 6x ugentlig 1x34567 A343 (6x ugentlig A343 W10)
CPH-BKK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-DXB: 3x ugentlig x23xxxx A343 / xxxxx6x A332 (4x ugentlig A343 W10)
ARN-EWR: 5x ugentlig x2345x7 A333 (6x ugentlig A333/A343 W10)
ARN-ORD: 5x ugentlig 1234x6x A333 (6x ugentlig A333 W10)
OSL-EWR 4x ugentlig 1xxx567 A333 (0x ugentlig W10)

Hvis der tages højde for at der i vintersæsonen udføres heavy manitenance på IC flåden, så burde ovenstående program inklusiv CPH-PVG kunne flyves med 7 stk. A343 og 4 stk. A333.

Skrivefeil! (eller kommer det en A330-200? ;))
 
Efter planen skal CPH-PVG opereres 5x ugentlig med A340, hvilket i slinger med andre destinationer i princippet betyder at denne rute udnytter en A340 fuldt ud.

Hvis du ser på det IC program (tentative) SK indtil videre har loaded for W11, er billedet følgende:

CPH-EWR: 7x ugentlig 1234567 A333 (7x ugentlig A333 W10)
CPH-ORD: 6x ugentlig 12345x7 A333 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-IAD: 5x ugentlig 1xx4567 A343 (5x ugentlig A333 W10)
CPH-PEK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-NRT: 6x ugentlig 1x34567 A343 (6x ugentlig A343 W10)
CPH-BKK: 7x ugentlig 1234567 A343 (7x ugentlig A343 W10)
CPH-DXB: 3x ugentlig x23xxxx A343 / xxxxx6x A333 (4x ugentlig A343 W10)
ARN-EWR: 5x ugentlig x2345x7 A333 (6x ugentlig A333/A343 W10)
ARN-ORD: 5x ugentlig 1234x6x A333 (6x ugentlig A333 W10)
OSL-EWR 4x ugentlig 1xxx567 A333 (0x ugentlig W10)

Hvis der tages højde for at der i vintersæsonen udføres heavy manitenance på IC flåden, så burde ovenstående program inklusiv CPH-PVG kunne flyves med 7 stk. A343 og 4 stk. A333.
Problemet blir vel da at SAS bare har 6 A343, og jmf andre diskusjoner her inne ikke får tilbake nr.7 til da.
 
Siste lagrede A340 skal komme inn i flåten igjen til høsten, å er planlagt for oppstarten til PVG.
Det var i ale fall det som ble sagt fra Chief pilot på A330/A340 flåten sist jeg fløy med han.
 
Siste lagrede A340 skal komme inn i flåten igjen til høsten, å er planlagt for oppstarten til PVG.
Det var i ale fall det som ble sagt fra Chief pilot på A330/A340 flåten sist jeg fløy med han.

Siste jeg har hørt er at den utleide maskinen ikke blir sluppet fri av leieren før kontrakten utløper i løpet av 2012. PVG er foreløpig lagt på is. Den er fjernet fra 2011 budsjettet, så om det blir noe i 2012 får tiden vise. Vår nye VD har annonsert "ingen nye IC-ruter" med det første.
 
Da må du lese VG-intervjuet med den nye sjefen i går:

- Vi starter jo opp Oslo-New York denne våren og København-Shanghai senere i år. Flere nye ruteframstøt får du ikke nå, men det jeg kan si er at vi kommer til å være svært forsiktige med å starte opp nye ruter uten å være trygge på at de er drivverdige. «Risikoruter» kommer ikke på tale, fastslår Gustafson.
 
Siste jeg har hørt er at den utleide maskinen ikke blir sluppet fri av leieren før kontrakten utløper i løpet av 2012. PVG er foreløpig lagt på is. Den er fjernet fra 2011 budsjettet, så om det blir noe i 2012 får tiden vise. Vår nye VD har annonsert "ingen nye IC-ruter" med det første.

På inflight siden er den planlagt med start i slutten av november.
 
På inflight siden er den planlagt med start i slutten av november.

SFO sto jo også lenge i Scanorama uten at jeg kan se at det gikk så mye som en hårføner over dit, og etter at Swiss startet opp og Icelandair snatcha Seattle så er det vel lite å gjøre for SAS på vestkysten. Tilbake til saken så var vel poenget at det som står i Scanorama i noen tilfeller ikke alltid er å regne for god fisk.
 
Vi må se hvad der sker - jeg venter med at drage mine konklusioner til der er noget officielt om CPH-PVG. Men hvad jeg har hørt løber lease af OY-KBM kun til slutningen af 2011 og ikke ind i 2012.
 
SFO sto jo også lenge i Scanorama uten at jeg kan se at det gikk så mye som en hårføner over dit, og etter at Swiss startet opp og Icelandair snatcha Seattle så er det vel lite å gjøre for SAS på vestkysten. Tilbake til saken så var vel poenget at det som står i Scanorama i noen tilfeller ikke alltid er å regne for god fisk.

Jeg tenker ikke på Scanorama sidene, men de fora jeg sitter i som planlegger alt som har med ombordservice å gjøre, eller inflight service.
Her jobbes det mot at denne ruten starter i slutten av november.
 
Jeg tenker ikke på Scanorama sidene, men de fora jeg sitter i som planlegger alt som har med ombordservice å gjøre, eller inflight service.
Her jobbes det mot at denne ruten starter i slutten av november.

Og jeg flyr eller treffer rett som det er de som skal utdanne cockpitbesetninger til en eventuell PVG-rute, og der i gården skjer det svært lite om dagen. Tilskolnig til OSL-EWR-OSL, ja. Men ingen planer om tilskoling til CPH-PVG-CPH.
 
Ikke lenge siden du i en annen tråd heller ikke hadde tro på at det ble noe av OSL-EWR, så da kan det vel hende at PVG også vil gå i orden når det nærmer seg? ;)
 
Og jeg flyr eller treffer rett som det er de som skal utdanne cockpitbesetninger til en eventuell PVG-rute, og der i gården skjer det svært lite om dagen. Tilskolnig til OSL-EWR-OSL, ja. Men ingen planer om tilskoling til CPH-PVG-CPH.

Jeg vet nada om hva som skjer foran ståldøra ;-) Men bak vet jeg endel, å der skjer det ganske mye.
Heldigvis. Så får vi bare håpe på mer.
 
Og det er mye forskjellig som kommer fra 'lukket' og 'åpen' avdeling... Oh, the wonderful world of aviation .... :colgate:
 
Back
Top