SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13)

Re: SAS gjeninnfører bonuspoeng i Norge i dag (26/2/13)

Med norsk misunnelseskultur i hånden blir vel folk som opptjener bonuspoeng snart sett på som umoralske idioter og skattesnyltere.

Spennende å følge det her videre da. Jeg tipper at konkurransetilsynet raskt kommer på banen. Jeg mener at det er riktig at vi ikke skal ha bonus på innenriks. http://e24.no/boers-og-finans/sas-kan-faa-sviende-bot/20339390
Hvorfor ????
Hvis du mener det er for at beskytte DY, så skriv det dog.
DY kan jo indføre noget der svarer til Eurobonus, at de måske ikke vil det, skal vel ikke stoppe SAS i at genindføre deres Bonus program i Norge
Hilsen Ole

Jeg har mine kilder i Politiets Utlendingsenhet og der fins det nesten ingen som driver med uttransporter som ikke har beste kategori kort med egentlig alle allianser. Det var en periode dette ble oppdaget av slakteetaten og da ble ordningen inndratt slik at ingen ansatte kunne opptjene seg bonuspoeng via staten privat.
For Politiets Utlendingsenhet er det Staten som er arbeidsgiver, og bestemmer dermed hva som er akseptabelt for sine ansatte. Som en liten avsporing, men det er faktisk mulig å oppnå gull-status ved kun å fly innenriks i Norge selv om du ikke kan tjene poeng. Men da må du selvsagt fly en del turer... ;)

Forøvrig er det for statsansatte ikke først og fremst forbudt å opptjene poeng, men å bruke dem privat.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fi...m-810-fra-stortingsrepresentan.html?id=673160
For statsansatte er det imidlertid ikke anledning til å bruke bonuspoeng som opptjenes på reiser dekket av staten til private formål.

Forbudet følger av reiseregulativene (både innenlandsavtalen og utenlandsavtalen) som er inntatt i Statens Personalhåndbok, og lyder:

”Arbeidstaker kan ikke privat benytte bonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter. ”

Særavtalene fremforhandles mellom Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og Hovedsammenslutningene (LO Stat, YS Stat, UNIO og Akademikerne) og gjelder for ”alle som reiser i oppdrag eller tjeneste for statens regning”, jf. avtalens § 1 nr. 2.

Brudd på tjenestepliktene rammes av tjenestemannsloven § 20, og kan medføre administrative reaksjoner fra arbeidsgiver.

For politisk ledelse gjelder tilsvarende forbud som for statsansatte. Dette fremgår av Håndbok for politisk ledelse punkt 6.3, som lyder:

”Når det gjelder bonusordninger ved tjenestereiser gjelder samme regler for politisk ledelse som for statstjenestemenn. Bonus- eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser kan ikke benyttes i privat sammenheng. Halebilletter opparbeidet i tjenestesammenheng tilfaller arbeidsgiver og kan ikke benyttes privat.”

Følgelig kan det legges til grunn at statstjenestemenn mv. ikke oppnår noen innberetningspliktig fordel i form av flybonuspoeng på reiser for statens regning.
... og dette er inkludert i medlemsbetingelsene til EuroBonus (siste del av punkt 3.8):
http://www.flysas.com/en/EuroBonus/About-EuroBonus/The-program/Membership_conditions/
Please note that according to Swedish and Norwegian law, state employees may not make private use of points for flight travel, hotel stays, car rental or other activities that are paid for by their employer. In principle, the same rules apply to Swedish and Norwegian public-sector employees.
Men helt ærlig ser jeg ikke hvor de offentlig ansatte helt kommer inn i denne tråden, all den tid SAS kun har åpnet for opptjening på bedrifts-reiser. Som nevnt av andre tidligere i tråden, så er det mange bedrifter som fremforhandler goder/rabatter for sine ansatte, slikt som rabbatert medlemskap på treningssenter, rabatt på restauranter/utesteder, forsikringer, bankavtaler, leasing av bil, mm, ofte også delvis betalt av nevnte arbeidsgiver. Slikt representerer også økte kostnader for de det gjelder. Samtidig er nok slike kostnader nøye vurdert fra ledelsens side nettopp med tanke på hva de får igjen for den økte pengebruken. For selv om det er vanskelig å fastslå årsakssammenheng i rene tall, så kan godt motiverte ansatte bety mye for bunnlinjen i bedriften, og mange bedriftsledere ser ut til å mene at verdien av motiverte ansatte er større enn kostnadene tilknyttet "trivdselstiltak"...

Så la nå bedriftene selv vurdere sin egen personalpolitikk. Selv om det skulle innebære å tillate privat opptjening av bonuspoeng "i tjeneste"... :old

Forbud mot bonuspoeng er en regulering som begrenser mulighetene for fullservice-selskaper som SAS at konkurrere med hele sin produktportefølje. Norwegian har selvsagt alle muligheter at forbedre sitt eget produkt og sitt bonusprogram for å konkurrere med SAS.

Forbudet er derfor en begrensing i markedsfriheten, ikke motsatt. Så kan man diskutere hvorvidt et slikt forbud har positive eller negative effekter for markedet, men det er en annen diskusjon.

Store, dominerende (etter konkurranserettslig betydning) kan ikke gjøre hva de vil, så i så måte kan det kanskje vurderes som en begrensning. Begrensningen er et resultat av årevis med viten om at markeder ikke alltid fungerer best om alle får gjøre hva de vil. ICA/Norgesgruppen-saken i går er et eksempel. Microsoft er et annet. Telenor er et tredje. Landbrukssamvirkene er et fjerde (som man riktignok sjelden får lov til å gjøre noe med av "landbrukspolitiske" årsaker). osv.

Forstår ikke at folk enda kommer med argumenter som at innføring av bonuspoeng vil føre til dyrere billetter. Bonusprogrammene er jo en melkeku for flyselskapene, de tjener masse penger på dem. Var det ikke Miles&More som bidro til at LH kunne vise til sorte og ikke røde tall for 2012?

Thomas

Bonusprogrammene er jo en melkeku for flyselskapene, de tjener masse penger på dem. Var det ikke Miles&More som bidro til at LH kunne vise til sorte og ikke røde tall for 2012?

Thomas

Hvor tror du de pengene som flyselskapene tjener på bonusprogrammer kommer fra? Det er selvfølgelig noen som betaler de.

For Lufthansa sin del kom 2/3 deler fra passasjerene og 1/3 fra salg av poeng til hotell, leiebil og andre som kjøpte poeng for å dele ut til sine kunder.

Vidar

Med norsk misunnelseskultur i hånden blir vel folk som opptjener bonuspoeng snart sett på som umoralske idioter og skattesnyltere.

Ja, det er jeg dessverre enig med deg i. "Hvorfor skal folk som reiser en del få tilgang til fast track og lounge, når vi ikke får det?"-mentaliteten.

Ikke for å dra denne mye lengre, men; det har seg slik at folk ER forskjellige, og når staten da prøver å gjør at alt blir så likt som mulig for alle, vel, da fungerer det ikke alltid slikt det burde. Det er det som er gøy med oss mennesker, vi er unike!

Og hva om den som har poeng opptjent gjennom jobb tar ut poengene i private reiser? Hvordan skal de verdivurderes skattemessig? For dere tror vel ikke dere får poengene uten at han "pappa" stat skal ha sin andel?

Vidar

En slik beskatning burde i så fall gjelde alle bransjer.Det samme gjelder eksempelvis hoteller. Der kan man også få bonusnetter til privat bruk, opparbeidet i arbeidssammenheng.

En slik beskatning burde i så fall gjelde alle bransjer.Det samme gjelder eksempelvis hoteller. Der kan man også få bonusnetter til privat bruk, opparbeidet i arbeidssammenheng.

For ikke å snakke om hvis man opptjener trumf eller eurobonuspoeng når man bruker et privat kredittkort til å betale en taxi eller middag i jobbsammenheng.
Å reise med fly og bo på hotell i jobbsammenheng er et stort gode i seg selv, og eventuelle ekstra fordeler /bonuspoeng bør skattelegges kraftig. ;)

Å reise med fly og bo på hotell i jobbsammenheng er et stort gode i seg selv, og eventuelle ekstra fordeler /bonuspoeng bør skattelegges kraftig. ;)

Hehe :D Det interessante er at det er mange som faktisk mener det du skriver.:rolleyes:

Hei, min arbeidsgiver har en bedriftsavtale med SAS.

Jeg bruker Milage Plus når jeg er ute å flyr. Med de endringene nå SAS innfører, vil jeg kunne opptjene poeng med Milage Plus kortet mitt, eller må jeg skaffe meg Eurobonus?

Hei, min arbeidsgiver har en bedriftsavtale med SAS.

Jeg bruker Milage Plus når jeg er ute å flyr. Med de endringene nå SAS innfører, vil jeg kunne opptjene poeng med Milage Plus kortet mitt, eller må jeg skaffe meg Eurobonus?

Du må nok over på EB, da opptjening kun gis til de som reiser på vegne av bedrifter med EB-avtalen i sin creditsavtale.

Og dette er interessant. Skattemyndighetene har i mange år forsøkt å få ut listene over SAS's bonuskunder for å kunne skattelegge bonuspoeng opptjent i jobbrelatert reise, men tilgjengelig for privat reise. Dette har de ikke klart fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er i annet land.

Hvordan blir det nå når bedriftskundene får mulighet til å tjene bonuspoeng ved at bedriften bestemmer om den som reiser skal få poeng?

Må da bedriften oppgi til skattemyndighetene hvor mange poeng den som reiser har fått på reiser gjennom jobben? Det vil jo i stor grad hjelpe skattemyndighetene.

Og hvilket byråkrati skal bedriftene bygge opp for å innmelde bonuspoeng, før de går til skrittet å nekte ansatte å tjene bonuspoeng på jobbrelaterte reiser?
Hvilken verdi har bedriftsavtalen for SAS om det skjer?

Og hva om den som har poeng opptjent gjennom jobb tar ut poengene i private reiser? Hvordan skal de verdivurderes skattemessig? For dere tror vel ikke dere får poengene uten at han "pappa" stat skal ha sin andel?

Vidar

Nå skal jeg se om jeg får tak i mine kontakter i politiets utlendingsenhet(PU) men det ble et svare rabalder da det kom for en dag at de opptjente seg riktig så mange poeng ved å bedrive utransport av folk som ikke lenger har opphold i landet. Selv om de ikke sitter i business med "fangen" så var det ofte businessbilletter de reiste på og reiser på. Naturlig nok når reisebestilling bestilles ca 1 dag før utransport. Jeg må innrømme at jeg var på etpar utransporter selv via mitt virke som politi. Da var det lounger og dyre billetter hele tiden:-)

Idag har dette liksom gått litt i glemmeboken igjen og de fortsetter som før med gullkort i alle allianser. Men dengang så tror jeg de ble skjønnslignet. Skatteetaten fikk, som benevnt i en annen tråd, ikke ut flylister(tollvesenet får det på en flekk, hehe, men det var det med statlig samarbeid da). Derfor ble de skjønnslignet av verdien på antatt poeng opparbeidet i jobbsammenheng utifra reiseaktivitet - noe slik tror jeg det var.. Det ble ihvertfall en kraftig smell husker jeg en kamerat sa. Og surt husker jeg en sa iom at det liksom var et gode med jobben. Men ta med en klype salt dette da. PU sitter ihvertfall på oversikt over hvor sine ansatte har reist og til hvilken pris så skjønnligning, flylister el ikke, er en smal sak, og evt poengberegning utover dette skulle vel la seg gjøre da dette ligger på flyselskapenes hjemmesider. Regner med at andre seriøse bedrifter i Norge(som nå er i skuddet) også må levere et el annet form for regnskap over transportutgifter til revisor/regnskapsfører og her kan vel skatteetaten forsyne seg grovt vil jeg tro å skjønnsligne for fote, hehe. NB! Jeg tenker på kvitteringer som er populært å ha å vise frem. Omgjøre dette til private poeng skulle vel gå tenker jeg. Vil tro staten sitter på noen mottrekk som blir mer el mindre populære.

Last edited:

Tenker du ikke er så langt fra sannheten her...

Nå skal jeg se om jeg får tak i mine kontakter i politiets utlendingsenhet(PU) men det ble et svare rabalder da det kom for en dag at de opptjente seg riktig så mange poeng ved å bedrive utransport av folk som ikke lenger har opphold i landet. Selv om de ikke sitter i business med "fangen" så var det ofte businessbilletter de reiste på og reiser på. Naturlig nok når reisebestilling bestilles ca 1 dag før utransport. Jeg må innrømme at jeg var på etpar utransporter selv via mitt virke som politi. Da var det lounger og dyre billetter hele tiden:-)

Idag har dette liksom gått litt i glemmeboken igjen og de fortsetter som før med gullkort i alle allianser. Men dengang så tror jeg de ble skjønnslignet. Skatteetaten fikk, som benevnt i en annen tråd, ikke ut flylister(tollvesenet får det på en flekk, hehe, men det var det med statlig samarbeid da). Derfor ble de skjønnslignet av verdien på antatt poeng opparbeidet i jobbsammenheng utifra reiseaktivitet - noe slik tror jeg det var.. Det ble ihvertfall en kraftig smell husker jeg en kamerat sa. Og surt husker jeg en sa iom at det liksom var et gode med jobben. Men ta med en klype salt dette da. PU sitter ihvertfall på oversikt over hvor sine ansatte har reist og til hvilken pris så skjønnligning, flylister el ikke, er en smal sak, og evt poengberegning utover dette skulle vel la seg gjøre da dette ligger på flyselskapenes hjemmesider. Regner med at andre seriøse bedrifter i Norge(som nå er i skuddet) også må levere et el annet form for regnskap over transportutgifter til revisor/regnskapsfører og her kan vel skatteetaten forsyne seg grovt vil jeg tro å skjønnsligne for fote, hehe. NB! Jeg tenker på kvitteringer som er populært å ha å vise frem. Omgjøre dette til private poeng skulle vel gå tenker jeg. Vil tro staten sitter på noen mottrekk som blir mer el mindre populære.

Snakket med ei i UD om dette, og da spesielt om skatt og uttak av poeng. Hva om man bruker poengene på oppgradering på en tjenestereise, skal poengene fremdeles skattlegges skjønnsmessig? Vi snakket om å bruke poeng for å oppgradere fra C til F med Lufthansa i motsetning til å bruke poengene på private småturer.

For Politiets Utlendingsenhet er det Staten som er arbeidsgiver, og bestemmer dermed hva som er akseptabelt for sine ansatte. Som en liten avsporing, men det er faktisk mulig å oppnå gull-status ved kun å fly innenriks i Norge selv om du ikke kan tjene poeng. Men da må du selvsagt fly en del turer... ;)

Forøvrig er det for statsansatte ikke først og fremst forbudt å opptjene poeng, men å bruke dem privat.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fi...m-810-fra-stortingsrepresentan.html?id=673160

... og dette er inkludert i medlemsbetingelsene til EuroBonus (siste del av punkt 3.8):
http://www.flysas.com/en/EuroBonus/About-EuroBonus/The-program/Membership_conditions/

Men helt ærlig ser jeg ikke hvor de offentlig ansatte helt kommer inn i denne tråden, all den tid SAS kun har åpnet for opptjening på bedrifts-reiser. Som nevnt av andre tidligere i tråden, så er det mange bedrifter som fremforhandler goder/rabatter for sine ansatte, slikt som rabbatert medlemskap på treningssenter, rabatt på restauranter/utesteder, forsikringer, bankavtaler, leasing av bil, mm, ofte også delvis betalt av nevnte arbeidsgiver. Slikt representerer også økte kostnader for de det gjelder. Samtidig er nok slike kostnader nøye vurdert fra ledelsens side nettopp med tanke på hva de får igjen for den økte pengebruken. For selv om det er vanskelig å fastslå årsakssammenheng i rene tall, så kan godt motiverte ansatte bety mye for bunnlinjen i bedriften, og mange bedriftsledere ser ut til å mene at verdien av motiverte ansatte er større enn kostnadene tilknyttet "trivdselstiltak"...

Så la nå bedriftene selv vurdere sin egen personalpolitikk. Selv om det skulle innebære å tillate privat opptjening av bonuspoeng "i tjeneste"... :old

Personlig, som før benevnt, bryr jeg meg ikke så mye om poeng el ikke. Jeg skal fra A til B og kommer jeg dit er jeg mer el mindre fornøyd men alltid fornøyd med å komme frem.

Men er det nå ikke slik at, ja bedrifter kan få gi sine ansatte inntil en viss sum i året av goder skattefritt. Goder som gjerne har et helsefrembringende tiltak over seg el er jeg helt på villspor nå? Mener å huske noen ville greier vedrørende at gratis parkering ble skattelagt, fri avis osv - håper slikt er borte - det blir for ille. Dog kan jeg til en viss grad se, og jeg er ikke missunnelig, at for store goder i jobbsammenheng skal skattelegges. Sitter i BKK når jeg skriver dette - litt forstyrret av at jeg skal møte ei søt snuppe om 30 min på Terminal 21.. Selv om jeg stiller i midten er det godt å kunne delta i debatten..

Jeg tror dette er en seriøs avsporing...:)

Forstår ikke at folk enda kommer med argumenter som at innføring av bonuspoeng vil føre til dyrere billetter. Bonusprogrammene er jo en melkeku for flyselskapene, de tjener masse penger på dem. Var det ikke Miles&More som bidro til at LH kunne vise til sorte og ikke røde tall for 2012?

Som nevnt før så gir lojalitetseffekten en bevegelse i retning av dyrere billetter. Dette isolert sett tror jeg de fleste som skjønner seg på virkningene av dette i et marked er enige om. Det man derimot kan være uenige i er hvorvidt konkurranseeffekten, dvs. at man disiplineres av andre selskapers prissetting og konkurranse, dominerer denne lojalitetseffekten eller ikke.

Internt i Norge er det ikke spesielt mange å konkurrere med, og sammenlikningen med Miles & More for LH er sammenlikningen i forhold til et land hvor det er betydelig mer konkurranse om kundene (og dermed at den sistnevnte effekten er viktigere).

Snakket med ei i UD om dette, og da spesielt om skatt og uttak av poeng. Hva om man bruker poengene på oppgradering på en tjenestereise, skal poengene fremdeles skattlegges skjønnsmessig? Vi snakket om å bruke poeng for å oppgradere fra C til F med Lufthansa i motsetning til å bruke poengene på private småturer.

Ja ikke sant. Men sa ho noe om hvis disse gjorde dette privat. Vet, og har sett(og selv gjort)at statlige ansatte har forbud mot å erverve seg poeng privat. Hvilke tiltak har Dem mot det for at det foregår - det gjør det. At de på en uttransport til feks Chile(faktisk ikke uvanlig) vil oppgradere seg i reiseøyemed på hjemreisen, det synes ikke noe problem for mitt vedkommende. De er jo da fortsatt i arbeid. Problemet er mer hvis de lar poengene falle på sitt eget private gullkort(og dt kan jeg med visshet si at disse folka har i alle allianser). Bruker de de til å oppgradere seg når på tjenestereise - so what.. Men ikke alle legs man kan oppgradere vettu når man i utg pkt har C billett som hovedlinje.. Det gir jæskla mye poeng hvis du bare drar kortet i innsjekk el gate:-) Jeg skjønner seff at det ikke kan være de som betjener innsjekk el gate sin oppgave å finne ut om han/hun gjør ditt el datt..hehe

Jag blir nästan mörkrädd av att läsa kommentarer från vissa personer i vårt grannland på ex e24.no och vg.no
Alla dem som gång på gång upprepar att SAS vill föra in bonusprogrammet för att tjäna mer pengar, och för att tjäna mer pengar kommer de höja priserna.
Jag skulle gissa på att de kommer tjäna mer pengar på andra sätt än höjda priser, kanske fler lojala resenärer som väljer SAS framför Norwegian om priset är detsamma. Det har inget med att höja priser att göra.

Svenskar reser i stora mängder varje dag med Norwegians 737-800 inrikes i Sverige mellan Stockholm-Göteborg/Malmö/Luleå/Umeå trots att SAS flyger samma sträckor och erbjuder Eurobonuspoäng , varför skulle inte norrmänn som reser inrikes i Norge göra samma sak om SAS erbjuder Eurobonus poäng i Norge?
Om nu SAS kommer höjer priserna (som vissa påstår) så finns det ju än mer anledningar att åka med just Norwegian inrikes i Norge i så fall.

Back