SAS varsler om et tøffere markedet og kan ikke love overskudd for 2014. SAS har levert resultat for første kvartal i dag. Resultat før skatt kom på minus 146 millioner svenske kroner. Det er svakere enn det analytikerne hadde ventet.
Salgs- og markedssjef Eivind Roald, SAS, sier dette var forventet. - Vi har jo varslet markedet om at vi er inne i de tre svakeste månedene som flyselskaper generelt har, så vi forventet å få et dårlig kvartal. Vi er selvfølgelig ikke fornøyd med at vi går i minus - ingen selskaper er fornøyd med det. Vi jobber videre med omstillingsprosessen. Tilsvarende periode i fjor hadde vi et minus på over 700 millioner kroner, så det er forbedret med over 600. Omstillingsprogrammet til SAS begynner å gi resultater, sier han.
Dere kan ikke love et overskudd for inneværende år? - Jeg registrerer at noen har plukket opp noen setninger som kanskje er litt upresise. Vi står fortsatt inne med at vi vil kunne gå i pluss i dette året. Jeg ønsker å presisere det. Vi er komfortable med den omstillingsprosessen vi er inne i. Vi har mange initiativer og aktiviteter, både på markedssiden, men ikke minst på å redusere kostnadene, som skal gi oss et plussår også i år, uttaler han.
Roald mener det er to ting som er viktig for selskapet. - Vi må levere på omstillingsplanen som er lagt. Der er det fortatt initiativer og aktiviteter som skal sluttføres. I tillegg gjør vi kraftige investeringer i produktet vårt som gjør at vi blir konkurransedyktige. Vi er konkurransedyktige i dag når det gjelder priser på billetter . Men i tillegg investerer vi veldig mye i Eurobonus-programmet vårt, som gjør at våre Eurobonus-medlemmer denne våren får meget gode tilbud. I løpet av høsten starter vi oppgraderingen av hele flyflåten på langdistanse, med nye kabiner, som blir en av Europas beste. Og vi får nye fly i løpet av de neste 18 månedene. Det betyr at vi også kan begynne å se på nye destinasjoner ut fra både Stockholm og Oslo, fremholder han.
Roald ønsker ikke å kommentere på hva tidligere ledelse i SAS har gjort og ikke gjort. Han er nå opptatt av å bygge selskapet fremover. Vår første prioritering er å få et selskap som får et solid økonomisk fundament å stå på og et produkt som kundene ønsker å kjøpe. - Det er jeg helt overbevist om at vi skal få til i tiden fremover, sier han.